Välkommen till Lyckan 10
Lindhagensgatan 124-132 / Hornsbergsvägen 17
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Driftstider anpassas efter årstid, allmänt behov och klimatsmarta val. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.
Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.
Klicka här för att läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
I Lyckan 10 erbjuder Vasakronan avfallshämtning vilket innebär att vår miljövärd hämtar sorterat avfall hos våra hyresgäster och säkerställer att det blir rätthanterat i fastighetens miljörum. Varje fraktion vägs och hyresgästen får rapporter och avfallsstatistik löpande. Detta koncept kommer implementeras hos er.
I tjänsten ingår dessutom rådgivning och stöd i avfallsrelaterade frågor samt ett basutbud sorteringsmöbler till pentry och förbrukningsmaterial som krävs föreffektiv insamling, exempelvis säckar.
Innan konceptet är på plats kan ni som hyresgäster i Lyckan 10 sortera avfall i vårt miljörum vid lastkajen på Hornsbergsvägen 17. Tillträde till rummet sker alltid med bricka. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Hyresgästen kan även beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells.
Nuvarande fraktioner:
Rum för hushållsavfall
Hushålls-/pentryavfall
Lastkaj
Wellpapp
Övriga plastförpackningar
Trä-obehandlat
Källsorteringsrum
Småbatterier
Glödlampor
Lysrör
Lågenergilampor
Elektronik
Hårda plastförpackningar
Metallförpackningar
Färgade glasförpackningar
Ofärgade glasförpackningar
Brännbart avfall
Ej brännbart(Porslin, dricksglas, fönsterglas mm)
Blandskrot
Kontorspapper
Tonerkassetter
Tack för att du källsorterar!
Snöröjning & istappstelefon
Istappstelefon
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08-566 20 600 eller anmäl det via istappstelefonen.
Utrymning & brandskydd
Systematiskbrandskyddsarbete (SBA)
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
- Utrymningsplan och nödutgångsskyltar finns på väl synliga platser i lokalen
- Släckutrustning finns till hands
- Eventuella egna brandlarm i den egna lokalen.
- Utrymningsvägar hålls fria. Detta gäller även entréer, trappor samt grannars utrymning genom lokalen.
- Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
- Hålla i eventuella egna brandövningar.
Utrymning
Hyresgästerna bestämmer själva plats för återsamling efter utrymning. För att underlätta utrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmen alltid hållas fria från varuleveranser, emballage och annat som kan vara i vägen.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.
Denna fastighet
Byggnaden är försedd med brandlarm samt till vissa delar sprinkler. Brandlarm och sprinklerlarm är vidarekopplat till SOS.
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta Affärsansvarig på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av våra byggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön”.
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).
Ronderingar och låsronder genomförs av bevakningsbolag.
Entrén från Hornsbergsvägen är alltid låst och passagebricka krävs för att komma in. Huvudentrén på Lindhagensgatan 126 är öppen mellan 07.30 och 17.00. För att komma åt trapphus, garage och hissar behövs alltid passagebricka. Kontakta Vasakronans Kundservice för utkvittering av passerbrickor. Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. Nya eller fler brickor kan vara förenat med en avgift.
Mejl: kundservice@vasakronan.se
Tel: 08-566 206 00
Lastkaj & leveranser
Inga pallar får tas in via huvudentrén vid Lindhagensgatan 126. Tyngre varuleveranser ska gå via lastkaj med infart från Hornsbergsvägen 19.
Gods på pall ska omlastas till kärra med gummihjul innan det lämnar lastkajen, för att inte förstöra stengolv i korridorer och hissar mm.
För hjälp med godshantering kontakta Vasakronans kundservice tel. 08-566 206 00
Allmänna uteplatser & terrasser
Kommunen ansvarar för utvändig städning kring fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronans kundservice.
Övrig service
Receptionen i fastighetens huvudentré, Lindhagensgatan 126, är bemannad mellan kl. 07:30 – 17:00.
I huset finns tre restauranger, en kiosk, postkontor och paketutlämningsboxar.
Modern konferensanläggning
På Lindhagensgatan 126 hittar du vår konferensanläggning. Här finns topprenoverade konferenslokaler med all utrustning du behöver för att ditt möte ska bli bra. Självklart erbjuder konferensen både god mat och kaffe samt hjälp med allt det praktiska kring själva mötet. Konferensanläggningen drivs av Coor Service Management. Dessutom har du som hyresgäst en garanterad rabatt på konferenslokaler som gäller på alla 14 konferensanläggningar i stan. Läs mer eller boka rum på Lindhagen Konferens.
Mejl: lindhagenkonferens@coor.com
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster på vasakronan.se.
Coor Service Management
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom Coor Service Management. En rad olika tjänster erbjuds, såsom exempelvis reception, posthantering och vaktmästeri.
I närområdet
Service i närområdet
Hornsbergs strand är en levande blandstad med arbetsplatser, bostäder, förskolor, restauranger, service, idrottsplatser och mycket mer. Här finns allt du behöver i din jobbvardag.
En uppsjö av nya trendiga restauranger finns på gångavstånd från huset. I närheten finns också Ica Maxi och Lindhagenhuset, en galleria med butiker och caféer.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Lindhagensgatan 126 ligger mitt mellan två tunnelbanestationer: Kristineberg och Stadshagen. En promenad från tunnelbanan tar cirka 7-10 minuter. För den bilburne är det mycket enkelt att ta sig hit via Essingeleden. Buss 74 trafikerar också området, den går mellan Hornsbergs strand och Sickla/Hammarby Sjöstad, via Södermalm.
Båtpendla till jobbet!
Under sommarhalvåret är pendelbåtstrafiken igång med M/S Hamnskär. Båten går mellan Riddarholmen, Lilla Essingen, Stora Essingen, Alviks Strand, Hornsbergs Strand och Solna Strand. Ett riktigt härligt sätt att börja och sluta arbetsdagen på, har du inte provat tidigare så är det väl hög tid nu. Eftersom Vasakronan gillar fossilfria transporter bjuder vi våra hyresgäster på båtkorten.
Parkering & laddplatser
Fastigheten har ett garage med infart från Lindhagensgatan 130 med förhyrda parkeringsplatser.
Vasakronan har anlitat Parkando AB som parkeringsoperatör. Kontakta Parkando vid frågor.
kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38
För hyra av plats vänligen kontakta biträdande affärsansvarig på Vasakronan.
Cykelparkering
Cykelparkering finns i husets garage med infart från Lindhagensgatan 130. Bricka behövs dygnet runt, kvitteras ut vid receptionen.
Cykelparkering finns även utomhus vid hörnet av Lindhagensgatan och Hornsbergsvägen.