Välkommen till
Sleipner
Kungsgatan 79 / Dragarbrunnsgatan 78 / Samaritergränd 5 / Strandbodgatan 10

Dina kontaktpersoner



Nyheter
Fönsterputsning Sleipner
Utvändig fönsterputsning utförs med hjälp av skylift i kv. Sleipner under vecka 23.
Vid frågor går det bra att kontakta Johan Jarl på 018-489 20 40 eller kundservice@vasakronan.se
Udnerhållsarbete fasad, Sleipner
Från och med vecka 14 påbörjas ett underhållsarbete av fasaden på huset Magasinet i kvarteret Sleipner. Fasaden ska putsas på den sida som vetter mot innergården. En byggställning kommer byggas längs med långsidan vilket innebär att samtliga parkeringsplatser där stängs av. Arbetet beräknas pågå i 10 veckor och fönster kommer täckas under 3-4 veckor. Hälsinge Mureri utför pustningen.
Vid frågor går det bra att kontakta Johan Jarl, Teknikansvarig, via Kundservice på 018-489 20 40 eller kundservice@vasakronan.se.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
På Vasakronan strävar vi efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Källsortering är en viktig del i vårt miljöarbete. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Fastighetens miljöstationer
Inom fastigheten finns två miljöstationer där du kan sortera sopor i olika fraktioner. Miljöstation 1 ligger vid innergårdens parkering, Dragarbrunnsgatan 78, och för inpassering gäller nyckel. Följande sopor sorteras:
– Brännbart avfall
– Matavfall
– Wellpapp
– Småelektronik
– Småbatterier
– Toner
– Ljuskällor
– Lysrör
Miljöstation 2 ligger på Samaritergränd 5 och här finns följande fraktioner:
– Papper
– Färgat och ofärgat glas
– Metallförpackningar
– Plastförpackningar
Tömning sker regelbundet och vid behov av Ragn-Sells.
Vasakronan ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är ditt eget ansvar som hyresgäst. Tänk på att gammal elektronik (t.ex. mikrovågsugn, datorer, TV- och videoapparater) tas om hand av din leverantör, så kallat producentansvar.
För att beställa egen hämtning av övriga fraktioner, kontakta Vasakronans avfallsentreprenör Ragn-Sells.
Välsorterat avfall betalar sig!
Avfallshanteringen finansieras genom att hyresgästerna betalar enligt självkostnadsprincipen. God källsortering bidrar till att kostnaderna sjunker genom att vissa fraktioner ger intäkter. Detta gäller t.ex. papper, wellpapp och plast. Det är följaktligen en ekonomisk fråga att sortera rätt. Utseparerat vitt papper ger t.ex. en större intäkt än papper som är blandat.
Tack för att du källsorterar!
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan ser till att snöröjning och sandning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 206 00.
Istappstelefonen, telefon 020-47 82 77, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Uppsalaområdet. Det går även att rapportera in via deras hemsida, Istappstelefonen.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
- Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
- Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
- Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
- All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
- Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
- All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
- Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
- Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Uppsala Brandförsvar.
Utrymning
På Dragarbrunnsgatan, Samaritergränd samt Strandbodgatan finns automatiska brandlarm på alla våningsplan. På Strandbodgatan finns även sprinklersystem.
Vid utrymningslarm i hyresgästens egna lokal, skall lokalen utrymmas.
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta ansvarig drifttekniker för vidare information, se rubriken Kontaktuppgifter.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på Guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, så som energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter. Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär på så sätt ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan. Läs mer om LEED-certifiering här: SGBC – Om LEED
Kontoret står för en stor del av ett företags miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning. Därför har vi tagit fram konceptet Det gröna kontoret, där vi ger våra hyresgäster möjligheten att på ett lätt och smidigt sätt miljöanpassa sitt kontor. Det gröna kontoret omfattar miljömedvetna lösningar för såväl avvecklingen och flytten av det gamla kontoret som servicetjänsterna och energiförbrukningen i det nya kontoret.
För mer information om hur vi tillsammans kan göra stor skillnad både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning kan du klicka dig vidare här: Det gröna kontoret.
Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Grön el
Som hyresgäst i fastigheten tecknar ni själva elavtal med valfri leverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni också möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig (grön) el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Om du vill teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt maila till vasakronan@energi-sverige.se.
Lokalens koldioxidutsläpp = noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Detta förutsatt att ni använder miljöriktig (grön) el enligt ovan.
Säkerhet & inpassering
Allmän information
De yttre entrédörrarna på Kungsgatan 79 och Samaritergränd 5 är öppna mån-sön 06.00-22.00. Övrig tid gäller nyckel.
För nycklar och taggar till de allmänna utrymmena ansvarar Vasakronan.
Fastigheten är utrustad med porttelefoni.
Hiss
I fastigheten finns hissar på Dragarbrunnsgatan 78A, C och D. För de övre planen i hiss 78A gäller tagg, för övriga våningsplan och hissar behövs ingen nyckel eller tagg. Samtligta hissar har direktkoppling till hissentreprenör via larmknappen.
Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.
Bevakning
Bevakningen i området sköts av Securitas på uppdrag av Vasakronan. Telefonnummer till Securitas jour är 010-470 57 69. Uppge att det gäller en Vasakronanfastighet vid kontakt.
Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera Securitas i god tid.
Lastkaj & leveranser
För hjälp med godshantering, kontakta vår tjänsteleverantör Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com.
Du hittar också mer information på deras serviceportal:
» Länk till Coors serviceportal för Vasakronan
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan ser till att planteringar, städning av yttre gemensamma områden sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Internet-access och övriga IT-tjänster
Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.
För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.
Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess Fastighet och bygg | Advania
www.advania.se
Inom telefoni erbjuder vår tjänsteleverantör Coor flera olika lösningar, både gällande teknik och bemanning.
» Länk till Coors serviceportal för Uppsala Science Park
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekaniskt till- och frånluftssystem. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstider för kontor och vardagar samt helger ordinarie butikstider för butiker.
Fastigheten värms med fjärrvärme (klimatneutral till 100 % i Uppsala). Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:
- Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
- Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
- Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
- Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
- Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
- Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
- Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad
Här hittar du fler tips för ett bra inomhusklimat året runt:
I Värdens Pocket kan du också läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.
Rökning
Från den 1 juli 2019 blir det enligt ett riksdagsbeslut förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Vill du veta mer om den nya lagen kan du läsa mer här.
Service i fastigheten
Städning
Trapphusen och de gemensamma ytorna städas av Samhall.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex konferens, reception, telefoni, vaktmästeri och städning av den egna lokalen.
Kontakta Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com för att höra mer, du hittar också information på deras serviceportal:
Service i närområdet
Fastigheten ligger bara några minuters promenad från Uppsalas innerkärna med alla dess butiker, restauranger och caféer. Med några minuter till Uppsala Centralstation/Resecentrum finns helt enkelt all tänkbar service och kommunikation inom räckhåll.
Bankomat
Närmsta uttagsautomat ligger vid Nordea på Dragarbrunnsgatan 49 eller vid Centralstationen på Olof Palmes plats 10.
Närservice
Lloyds apotek Samariten på Kålsängsgränd 10.
Apoteksgruppen på Dragarbrunnsgatan 48B.
ICA Nära på Vretgränd 9.
Willys på Kungsgatan 95.
Systembolaget på Dragarbrunnsgatan 48A.
Träning och hälsa
Women’s Wellness på Kungsgatan 79.
Fitness 24 Seven på Bangårdsgatan 9.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex konferens, reception, telefoni, vaktmästeri och städning av den egna lokalen.
Kontakta Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com för att höra mer, du hittar också information på deras serviceportal:
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Med ett par minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum är det enkelt att transportera sig till och från kontoret med såväl cykel eller bil som kommunalt.
Tåg
Uppsala Centralstation och Resecentrum är ett kommunikationsnav för buss- och tågtrafik. Avståndet till Stockholms Central är tidsmässigt ca 40 minuter från Uppsala och hit kör såväl SJ som SLs pendeltåg flera gånger i timmen. Pendeltåget stannar även på Arlanda. Upptåget, som trafikerar Gävle-Uppsala, har många dagliga avgångar.
Länk till SJs webbplats
Länk till SLs webbplats
Buss
Närmaste busstation är Samariterhemmet på Kungsgatan.
Från centralstationen och Resecentrum går förutom flertalet stadsbussar även regionala bussar mot såväl Enköping eller Västerås som Norrtälje och Östhammar.
För tidtabeller och mer info se ULs hemsida:
Länk till Uppsala Buss (UL) webbplats
Bilpool
I parkeringsgaraget på nedre plan med infart Dragarbrunnsgatan 78C finns en elpoolbil från Sunfleet. För medlemskap och villkor se Sunfleets hemsida.
Parkering & laddplatser
Parkering
Parkeringsmöjligheter finns på i varmgaraget på nedre plan, infart Dragarbrunnsgatan 78C. För inpassering gäller tagg. Maxhöjden för fordon i garaget är 2,0 meter.
Det finns även parkering på innergården, där biljett kan lösas med betalautomat eller parkeringsapp.
APCOA Parking ansvarar för P-automater och uthyrningen av parkeringsplatser, så för att hyra en p-plats kontakta APCOAS kundtjänst på telefonnummer 08-556 306 70 eller mail uthyrning@apcoa.se.
Cykelparkering
Cykelparkering
Det finns cykelställ på innergården.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Kom ihåg att låsa din cykel – Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.