Välkommen till Triangeln
Rådmansgatan 12 A-C / Rådmansgatan 18 A-C / S:t Johannesgatan 1 E / S:t Johannesgatan 2 C / S:t Johannesgatan 3 N-W
Om fastigheten

Fastigheten är en del av citycentrat Triangeln med c:a 140 butiker, restauranger och cafeér.
Besök gärna Triangelns hemsida på www.triangeln.com
2012/
Miljöcertifiering:LEED Guld (2022), BREEAM Very Good (2014)
Butik:11 877 m2
Övrigt:270 m2
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör. Klicka här för mer information.
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör. Klicka här för mer information.
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Ventilationen är anpassad efter kontorstider och köpcentrets öppettider.
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Hyresgästen ansvarar för att egna sopor lämnas i soprum eller kylrum samt att dessa sorteras enligt gällande regler.
På Triangeln finns komprimatorer och kärl för wellpapp, brännbara restprodukter, plast och papperskartonger. De fraktioner som källsorteras är ofärgat glas, färgat glas, tidningar, metall och plastförpackningar.
Trä eller skrymmande metallföremål lämnas enbart på lastfaret, S:t Johannesgatan 2 C där det också finns en miljöstation för farligt avfall.
Kontakta Vasakronan eller se i hyresavtalet om osäkerhet kring er verksamhets avfallshantering uppstår.
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakt Vasakronan.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Hjärtstartare
Hjärtstartare finns inne och ute.
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad enligt BREEAM, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. BREEAM bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en BREEAM-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.
Läs mer om BREEAM SE här: http://www.sgbc.se/om-breeam-se-meny
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal närmare noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Entrén på S:t Johannesgatan 1A är låst dygnet runt.
Inpassering för personal sker med tagg fr o m 07.00 måndag-lördag och fr o m 08.00 sön- och helgdagar.
Taggar beställs via kundservice@vasakronan.se
Rondering av fastighetens garage görs av Securitas.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.
Beställning av överfallslarm/larmknappar görs hos Ascom, se bif. dokument. 031-559400
Bilagor:
Lastkaj & leveranser
Gods tas emot vid lastintaget på S:t Johannesgatan 2C med infart från Pildammsvägen. Lastfaret är bemannat vardagar av Ragn-Sells mellan 07.00-16:00. Maxhöjd 4,2 meter.
Det finns tre stycken godshissar, varav två har en maxvikt på 1000 kg och en 2000 kg.
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan tar hand om planteringar runt fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakt kundservice.
Övrig service
Låt oss ta hand om er
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners. Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Kontorsservice – Vasakronan
Arena
Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Coworking – Vasakronan
Presentkort
Vi har en automat utanför Lekia på entréplan och en mitt emot Intimissimi på entréplan.
Alla frågor kring dessa presentkort ska skickas till info@malmocity.se
I närområdet
Service i närområdet
Området runt Triangeln erbjuder ett rikt utbud av restauranger och mysiga caféer. Triangelns köpcentrum, med ett brett urval av butiker, ligger bara ett stenkast bort. För din dagliga bekvämlighet finns ICA Triangeln och Lidl i närheten, liksom flera apotek och vårdcentraler. Kulturälskare kan njuta av Malmö Opera och Moderna Museet, medan de som föredrar utomhusaktiviteter kan utforska Pildammsparken och Rörsjöparken. Triangelns station erbjuder utmärkta kommunikationer, vilket gör det enkelt att ta sig runt i Malmö och Öresundsregionen.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Gustav Adolfs Torg – 10 minuter
Stortorget – 12 minuter
Centralstationen – 20 minuter
Södervärn – 10 minuter
Citytunneln station Triangeln – 0 minuter
Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.
Parkering & laddplatser
Triangelns P-hus är ett ljust och lättparkerat P-hus som är öppet alla dagar 00-24.
Parkeringsinfarterna hittar du på Pildammsvägen samt på S:t Johannesgatan/Friisgatan.
Här finns 820 parkeringsplatser torrt och ljust under jord och du tar dig enkelt upp till köpcentret från P-huset.
Triangelns P-hus drivs av APCOA och är ett bomlöst parkeringshus (sedan 2022-07-01).
Vårt P-system heter ”Park & Go” och är precis så enkelt som det låter.
Park & Go innebär att kameror tar en bild av bilens nummerskylt när man kör in, och när man lämnar och man
debiteras endast för den tid bilen har stått i P-huset.
Man kan betala på tre olika sätt:
– Via apparna ”Parkster och Easy park”
– Direkt i betalstationerna intill våra entréer i garaget.
– Man kan välja att ”bara” köra direkt ut, och betala inom 72 timmar via https://betala.apcoa.se/
Om betalning inte sker inom 72 timmar på något av ovanstående sätt, skickas en faktura till den registrerade ägaren av bilen.
För att komma in i Triangelns P-hus efter 24.00 behöver du gå till Rådmansgatan 12.
Vid frågor, kontakt APCOA kundtjänst: vardagar 08.00-16.30
Telefon: 08-556 306 70, eller via www.apcoa.se/kontakta-oss
Cykelparkering
Föredrar du att cykla finns det parkering i anslutning till fastigheten. Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner

