Välkommen till Jakob Större 18

Jakobsgatan 2-8 / Regeringsgatan 8-24 / Västra Trädgårdsgatan 7

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Annika Rissler

Affärsansvarig kontor 070-824 40 15 · 08-782 03 80

Anna Hofström

Affärsansvarig handel 076-776 43 70 · 08-566 205 20

Molly Stockenstrand

Bitr. affärsansvarig 076-130 63 75

Martin Görtz

Teknikansvarig 08-782 03 24

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-tjänster
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

Fiberinstallationer
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Ventilationen justeras automatiskt. Både fjärrvärme och fjärrkyla används i fastigheten.
Drifttiderna är verksamhetsanpassade men generellt gäller vardagar kl. 08.00-18.00

Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och wapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Därför skall en ny avfallshantering implementeras i huset. Affärsansvarig tillsammans med konsult från Svensk Avfallsrådgivning tar kontakt med respektive hyresgäst när det börjar bli dags för uppstart.

Under tiden kan du läsa mer om Vasakronans tjänst Avfallshämtning.

Källsorteringen i huset går i de flesta fall fortfarande till på vanligt sätt i miljörummen. Följande fraktioner finns i huset:

  • Hushållsavfall
  • Wellpapp
  • Papper, plast, trä PTP
  • Metallförpackningar
  • Glasförpackningar, färgade och ofärgade
  • Ljuskällor
  • Deponiavfall utsorterat
  • Hårda plastförpackningar
  • Småbatterier

Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.

För övriga fraktioner t ex pappersåtervinning gäller att hyresgästen är ansvarig för att tillhandahålla dessa på sitt eget kontor.

Hyresgästen kan beställa egen hämtning via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på  hyresgästens kontor  och körs iväg direkt för återvinning.

Tack för att du källsorterar.

Ragn-Sells hemsida.

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för. 

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice, 08-566 20 600.  
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.    

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i fastighetens trapphus och korridorer samt inne i lokalerna, framförallt i konferens- och mötesrum. Hela påbyggnaden har sprinklersystem.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.  

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning

Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din affärsansvarige på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vasakronan tecknar idag enbart gröna hyresavtal med sina hyresgäster. Hos branschorganisationen Fastighetsägarna kan du läsa mer om gröna hyresavtal, som är fastighetsbranschens gemensamma avtalsmall för minskad miljöpåverkan från lokaler. Avtalet beskriver vad som är hyresvärdens ansvar, vad som är hyresgästens ansvar och vad som är gemensamt ansvar. Ett grönt hyresavtal tydliggör vilka åtgärder hyresgästen och hyresvärden har kommit överens om för att minska sin miljöpåverkan inom olika områdenl

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Entelios/Boo Energi. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett sådant elavtal kan du kontakta Boo Energi på 08-747 51 70 // post@booenergi.se, alternativt via booenergi.se/teckna-elavtal. Ange rabattkod ”VASAKRONAN”.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Alla portar är låsta dygnet runt och på vardagar mellan 07.00-18.00 krävs bricka för att komma in. Övrig tid krävs bricka och kod.  

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

Varuleveranser skall ske genom Ragn-Sells godsmottagning. Regeringsgatan 16 alt. Regeringsgatan 17 (Galleriagaraget). Maxhöjd 3.10 meter.

Inga leveranser får tas in via Jakobsgatan 6 och transportfordon får inte parkeras på gatan eller utanför Hamburger Börs.

Garageportarna är öppna mellan 06-01 alla dagar.
Ragn-Sells öppettider må-fr 06.30-16.30, lö 07.00-13.00, sö stängt.

Ni kan teckna avtal med Ragn-Sells som då tar hand om godset och kontaktar er vid leverans. Denna tjänst tillhandahålls kostnadsfritt av Ragn-Sells.

Vid eventuella frågor går det bra att kontakta godsmottagningen på 076-101 79 48, gallerian.godsmottagning@ragnsells.com, förman 070-927 48 69. För frågor kring avfall: 070-927 48 69.
Det finns även en bemannad reception vid lastfaret, dit kan ni alltid vända er vid frågor.

Allmänna uteplatser & terrasser

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

Takterrassen
Fastigheten har två allmänna takterrasser, på Regeringsgatan 20 och Jakobsgatan 6. Har ni inte redan access med er bricka, kontakta kundservice@vasakronan.se för access.

Bokning
Hyresgäster kan utan kostnad boka takterrasserna för jobbevent, afterworks eller liknande företagsevenemang.
Bokning görs via: Bokamera
Endast en användare per hyresgäst/företag.
Är inte erat företag registrerade som användare? Kontakta bitr. affärsansvarig via kundservice@vasakronan.se och ange företagsnamn, telefonnummer för den som ska vara bokningsansvarig användare hos er samt mejl till denna. 
Därefter kommer ni få en aktiveringslänk för systemet från Bokamera.

OBS! Ej tillåtet med privata evenemang.

Ordningsregler:

– Terrassen är öppen alla vardagar mellan 07.30 – 22.00. Under lunchen 11:00–13:00 är terrassen inte bokningsbar. Övrig tid kan terrassen bokas för företagsevents.

– Det får vistas max 50 personer samtidigt på terrassen av brandutrymningsskäl. Den som bokar ansvarar för att maxantalet följs och har rätt att be andra som uppehåller sig på den allmänna terrassen att lämna vid risk för att antalet överskrids.

– Det är inte tillåtet att spela hög musik på terrassen med hänsyn till grannarna i och intill huset. Håll i övrigt en schysst ljudnivå så att ni inte stör.

– Du kan boka fyra tillfällen åt gången och enbart företagsevent är tillåtet.

– Var noga med att avboka ert tillfälle om ni inte längre önskar nyttja terrassen.

– Skulle något gå sönder under eventet är det du som bokat terrassen som blir ansvarig för att ersätta skadan.

– Lämna terrassen snygg och trevlig. Ta med skräpet och ställ tillbaka möblerna.

– Ingen rökning, grillning, el-grillning, eld eller fyrverkerier på terrassen, tack.

– Parasoll, partytält och drönare får stanna nere på marken.

– Det finns ingen WC på terrassen – toalettbesök sker på era respektive kontor.

– Aktiviteter på terrassen är endast tillåtna med hänsyn till vad som är lämpligt och mht risken för att material faller över takkanten.

– Terrassen får ej användas för filmning, marknadsföring, reklam eller i PR-syfte utan Vasakronans godkännande.

– Ta det försiktigt. På regniga och kalla dagar kan det bli halt.

– Bokningsansvarig ansvarar för att ordningsreglerna följs. Om inte ordningsreglerna följs så kan access nekas till terrassen och bokningssystem.

Övrig service

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom Coor Service Management. En rad olika tjänster erbjuds, såsom exempelvis reception, posthantering och vaktmästeri.

Länk till Coors Serviceportal

För mer information, kontakta Coor Service Management på telefon 08-553 957 30 eller maila till hyresgast@coor.com

Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel

I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.

Läs mer under rubriken kommunikationer & parkering/cyklar (länk)

I närområdet

Service i närområdet

Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. I närområdet finns t.ex. Wokhouse, Ropongi sushi och Panini. I Gallerian finns ett stort urval av lunchrestauranger.
Konferens- och Evenemangsanläggningar.
I området finns även goda konferensmöjligheter, bland annat hos Hamburger Börs som finns i fastigheten, Summit Konferens & Event, Operakällaren och Berns Hotel.
Hotell
Det finns ett par hotell av god kvalitet i närområdet. Här är ett par exempel:
At SIX – Är ett 4.5 stjärnigt hotell beläget på Brunkebergstorg 6.
Hotel Kungsträdgården – Är ett 4 stjärnigt hotell beläget på Västra Trädgårdsgatan 11B
HOBO Hotel – Är ett 3.5 stjärnigt hotel beläget på Brunkebergstorg 4
Handel och Shopping.
När det gäller shopping finns det mesta, inte minst i gallerior och varuhus strax utanför dörren. Ett stenkast bort finns Gallerian och NK. En bit längre upp på Regeringsgatan ligger Mood Stockholm, en galleria fylld med mode, kaféer och restauranger. Vid Hamngatan/Regeringsgatan sätter nyetableringar en ny prägel på stråket med Victoria’s Secret, XXL och UNIQLO i spetsen .
Träning och Hälsa
Fitness24seven – Beläget på Regeringsgatan 59
Sats NK – Beläget på Regeringsgatan 57
Aleris vårdcentral – Beläget på Riddargatan 1

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter iStockholm city.
Arlanda Express – 7 min
Citybanan och T-centralen – 5 min
Stockholms centralstation – 7 min
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)

Tunnelbana
Närmaste t-banestation är Kungsträdgården. Det är även nära till T-centralen.

Bussförbindelser
Det finns tillgång till ett flertal innerstadsbussar i direkt anslutning till kvarteret.
För mer information se,
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats

Parkering & laddplatser

P-platser finns att hyra i husets garage i källarplan med infart på Regeringsgatan 16.  

Hyresgäster kan kontakta Stockholm parkering på telefon 08-772 96 00 eller besöka http://www.stockholmparkering.se/ för att hyra P-plats i garaget.
Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Regeringsgatan vid Gallerian.

Cykelparkering

3 st cykelrum finns på plan -2 och nås med cykel via garageinfarten på Regeringsgatan 16. Passera bommarna in till garaget så ligger dörren in till fastigheten direkt till vänster efter dem.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel
På två ställen i city erbjuds Vasakronans koncept Cykelservice – fullmatat med tjänster som gör din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, duschar, förvaringsskåp, torkrum med eget skåp, servicestation, spolplatta, proffsservice m.m. Du hittar konceptet hos BikePath på Mäster Samuelsgatan 58 (Klara Zenit) och i garageplanet, med entré från Sveavägen 10C (Sergelhusen). BikePath är Vasakronans operatör av Cykelservice, och erbjuder följande tjänster: 
 
Cykelförvaring
Du får tillgång till säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i garageplan. Rummet är utrustat med olika varianter av cykelställ, med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Här finns även eluttag för laddning av elcyklar, fast installerade verktyg och luftpumpar för egenservice samt spolplatta för rengöring. 

Omklädning/dusch/torkrum underarbetsdagen
Du får tillgång till omklädningsrum och duschar samt ett låsbart skåp med kodlås, som du kan använda under arbetsdagen. Här finns även strykbräda och strykjärn. Vid behov finns även låsbara gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje vardagskväll klockan 19, för att så många som möjligt ska kunna använda dem. 
 
Eget förvaringsskåp
Du hyr eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet har kodlås och du hyr det så länge du vill, vilket innebär att du inte behöver tömma det varje dag. I omklädningsrummet finns även strykjärn och strykbräda.
 
BikePath servicebutik
BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.  
 
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan. 
 
Kontaktuppgifter och mer info
Telefon: 073-503 75 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se   
Cykelservice Klara Zenit – Vasakronan
Cykelservice Sergelhusen – Vasakronan