Välkommen till Hyrkusken
Ekelundsgatan 8-10 / Kungsgatan 26-32 / Magasinsgatan 7A, 7B & 7C & 9 / Kyrkogatan 1-7
Om fastigheten

Oavsett om du vill äta en lätt sallad, bjuda någon på affärslunch, hämta sushi eller umgås med kollegor och vänner efter jobbet så behöver du aldrig lämna kvarteret. Med den trendiga Magasinsgatan i fokus som har shopping och mångfald av restauranger i området för det tankarna närmast till en betydligt större stad än Göteborg.
Fastighetens historia
På 1800-talet bestod fastigheten längs Ekelundsgatan av små, enkla bostäder och lokaler. Efter bränder och en breddning utav gatan står där idag en gul tegelbyggnad om sex våningar. Byggnaden uppfördes 1980 för byggnadsfirman A Diös AB enligt ritningar av arkitektfirman K-Konsult genom K Fredriksson och K Barne. På tomten har under 1600- och 1700-talen bott bl.a. vinhandlare och stadsmusikanter. En av stadsmusikanterna, HP Leiditz, hade värdshuset Tre Remmare.
Kungsgatan var redan på 1900-talet ett shoppingstråk, man anpassade fastigheten genom att bygga upp flera våningar och byta ut fönstrerna till stora skyltfönster.
Kvarteret Kyrko-/Magasins-/Kungs- och Ekelundsgatan kallas för Hyrkusken, detta namn kommer från det hyrverk som under 1800-talet låg på Kyrkogatan 3-5.
Byggt/ombyggt: 1844/1930/2009
Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)
Taxonomilinjerad byggnad: Ja
Total energianvändning: 69.7kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 3.3529 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 7 267 m2
Butik: 1 493 m2
Bostäder: 1 339 m2
Övrigt: 654 m2
Arkitekt: K-Konsult/Semrén samt Arkitektstudion
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör (Läs mer här
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem. Komfortkyla finns i fastigheten. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstid.
Fastigheten värms med fjärrvärme. Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga. Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Storgöteborg.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.
Avfall & källsortering
Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Ragn-Sells, tre miljöstationer där du kan sortera avfall.
Miljörummen hittar du på Ekelundsgatan, Kyrkogatan och Magasinsgatan.
De fraktioner som finns är:
Ekelundsgatan 8 (främst för bostadsgäster)
- Kartongförpackningar
- Metallförpackningar
- Hårda & mjuka plastförpackningar
- Wellpapp
- Tidningar
- Färgat glas
- Ofärgat glas
- Ljuskällor
- Lysrör
- Småbatterier
- Restavfall
- Matavfall
- Komposterbart
- Brännbart
Kyrkogatan 1
- Kartongförpackningar
- Metallförpackningar
- Hårda & mjuka plastförpackningar
- Wellpapp
- Kontorspapper
- Färgat glas
- Ofärgat glas
- Glödlampor
- Lågenergilampor
- Lysrör
- Småbatterier
- Elektronik
- Restavfall
- Matavfall
- Brännbart
Magasinsgatan 7
- Kontorspapper
- Wellpapp
- Färgat glas
- Ofärgat glas
- Ljuskällor
- Lysrör
- Småbatterier
- Restavfall
- Matavfall
- Komposterbart
- Hårdplast
- Mjukplast
Hyresgästen ansvarar själv för att avfallet sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.
Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår fastighetsansvarige teknik, se kontaktpersoner.
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.
Säkerhet & inpassering
Inpassering
Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Rondering
Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.
Lastkaj & leveranser
Det finns ingen gemensam godsmottagning till fastigheten. Godshantering för respektive butik görs via egen entré.
Parkering & laddplatser
Parkering
Vasakronans hyresgäster kan hyra garageplats i huset.
Securitas Parkering har hand om övervakning av garage och parkeringstillstånd.
Har du några frågor eller funderingar kontakta Securitas Parkering. Telefon 010-470 54 43 eller mejl vasakronan.parkering@securitas.se
Takhöjden i garaget på Ekelundsgatan som har en fri höjd på 2,10 meter.
P-plats kan även hyras i parkeringshuset i Nordstan, i APCOA:s parkeringshus Kungsgaraget på Ekelundsgatan 5-7, tel 031 13 90 05 eller i P-hus City.
Parkeringsmöjligheter finns också i parkeringshus Pedagogen på Sahlgrenskagatan 4, tel 031 774 37 00
Cykelparkering
Cykelrum finns i fastighetens källarplan med infart vid garageporten. Det finns cykelparkeringar utanför fastigheten på kommunal mark.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kommunikationer
Fastigheten är centralt belägen med goda kommunikationsmöjligheter. De närmsta buss och spårvagnshållplatserna är Domkyrkan och Grönsakstorget. Centralstationen ligger 5 minuter bort med spårvagn, 15 minuter till fots.
Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik.
Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. På bl.a. Kungsgatan och vid Grönsakstorget finns det flera Styr & ställ cyklar att hyra.
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Vasakronanser till att snöröjning och sandning sköts utanför fastigheterna. Omkringliggande gator ansvarar staden/kommunen för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Funderar du på att sätta upp en postlåda utanför entrédörren, stäm av med Vasakronan först.
Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.
Servicetjänster Bas, behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Läs mer här
Arena – coworking
Vårt coworkingkoncept Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Läs mer här
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten är belägen mitt i centrala Göteborg. Kungsgatan erbjuder en stor variation av butiker och service. Magasinsgatan är känd för alla sina caféer och restauranger, där finns även en hel del butiker.
Närmsta spårvagnshållplatser är Domkyrkan och Grönsakstorget.
På nära gångavstånd finns både Saluhallen (Kungstorget) och Feskekyrkan (Rosenlundsplatsen) där både lunch och delikatesser kan införskaffas.
Närmsta matvaruhandel är Lidl, Willys och ICA supermarket och nås med 3-4 minuters gång.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



