Välkommen till Glashuset

Kungsgatan 31-33

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jörgen Grek

Affärsansvarig kontor 070-375 56 61 · 031-743 42 21

Johanna Käck

Affärsansvarig handel 070-241 07 16 · 031-7434267

Kerstin Hogland

Förvaltningsassistent 076-789 56 13 · 031-743 42 45

Martin Jildmalm

Teknikansvarig 031-743 42 94

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete. 

Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Ragn-Sells som satt in en miljöstation i respektive hus. Miljöstationen finns på innergården där du kan sortera sopor i olika fraktioner, se nedan:

  • Brännbart
  • Metall
  • Ljuskällor
  • Plast
  • Kontorspapper
  • Wellpapp
  • Tompall
  • Miljöservice

Hyresgästen ansvarar själv för att sopor sorteras rätt och töms i miljöstationen.

Tänk på att gammal elektronik (t.ex microvågsugn, datorer, TV- och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s.k. producentansvar. Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning.

Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår husansvarige drifttekniker, se kontaktpersoner, för vidare förmedling till ansvarig kontaktperson på Ragn-Sells AB.

För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.

Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.

Miljörummet är en utrymningsväg och får inte blockeras eller belamras.

Tack för att du källsorterar.

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning och halkbekämpning utförs:

– På ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan 
– Vid behov av Vasakronans markentreprenör.

Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till kundtjänst på 031-743 42 52 eller kundservice@vasakronan.se

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Enligt lag från 2003 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är således varje hyresgästs ansvar att säkerställa brandskyddsarbetet inom sin verksamhet. Du kan läsa mer om ditt ansvar som hyresgäst och få vägledning i brandskyddsarbetet via Räddningstjänsten Storgöteborgs hemsida.

Räddningstjänstens råd enligt ovan innebär bl.a. att SBA dokumentationen samlas under följande rubriker:

  • Ansvar och policy
  • Byggnadsbeskrivning och tekniskt brandskydd
  • Verksamhetsbeskrivning
  • Organisation
  • Egenkontroll, rutiner och fasta installationer
  • Utbildning

Nedan finns förslag på företag som kan hjälpa till med att upprätta rutiner för SBA-arbetet.
Firesafe AB tel. 031-89 45 40
Prevecon AB tel. 010-703 70 00

Det är hyresgästen ansvar att:

  • Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
  • Släckutrustning finns till hands
  • Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag
  • Eventuella egna brandlarm i egen lokal
  • Eventuella egna brandövningar

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Miljöcertifiering

Det gröna kontoret
Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Därför erbjuder vi våra hyresgäster en enkel och besvärsfri väg till ett grönare kontor och en grönare vardag.

Tillsammans kan vi göra större skillnad för miljön än var och en på sitt håll. Att du som hyresgäst dessutom kan spara pengar genom minskad elanvändning och lägre kostnader för värme och kyla är ytterligare ett incitament för att teckna ett grönt hyresavtal.

Vasakronan erbjuder, som Sveriges första fastighetsbolag, sina hyresgäster att teckna gröna hyresavtal. På Gröna kontoret kan du läsa mer och se våra medarbetare berätta om vad detta innebär. Du är också alltid välkommen att kontakta din fastighetschef eller någon annan av dina kontaktpersoner på Vasakronan för att få mer information.

Du kan du läsa mer om bland annat gröna hyresavtal och grön el på Gröna kontoret.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.

Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.

Allmänna uteplatser & terrasser

Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.

Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.

För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.

Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess Fastighet och bygg | Advania
www.advania.se

Inomhusklimat

Inomhusklimatet på kontoret engagerar. Nu har Vasakronan tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktiva val kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelse av kallt eller varmt.

Se Vasakronans årstidsblad för att förstå hur du enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se bifogad artikel nedan.

Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstid. Fastigheten värms med fjärrvärme. Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.

Miljöcertifierade
Vasakronan är ett miljöcertifierat företag, vi arbetar kontinuerligt med att se över våra förbrukningar på fjärrvärme, el och vatten m.m.

Generella tips för ett bra inomhusklimat:

  • Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Låt inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen
  • Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på takterasser eller dylikt. Tänk på att det är en rökfri zon på 10 meter kring entréer för ökad trivsel och så att rök inte kommer in i fastigheten. 

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, kaffemaskiner, fruktkorgar och städning.

Funderar du på att sätta upp en postlåda utanför entrédörren, stäm av med Vasakronan först.

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster eller kontakta fastighetschefen.

Service i närområdet

Fastigheten ligger utmed Kungsgatans shoppingstråk som har en stor variation av butiker, restauranger och service. I närheten finns också Magasinsgatan och Vallgatan med en mängd olika caféer och lunchrestauranger samt butiker.

Närmsta spårvagnshållplatser är Domkyrkan och Grönsakstorget.

På nära gångavstånd finns både Saluhallen (Kungstorget) och Feskekôrkan (Rosenlundsplatsen) där både lunch och delikatesser kan införskaffas.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Fastigheten är centralt belägen med goda kommunikationsmöjligheter. De närmsta buss och spårvagnshållplatserna är Domkyrkan och Grönsakstorget. Centralstationen ligger 5 minuter bort med spårvagn, 10 minuter till fots.

Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik.

Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. På bl.a. Kungsgatan och vid Grönsakstorget finns det flera Styr & ställ cyklar att hyra.

Parkering & laddplatser

Vasakronans kunder kan hyra garageplats eller parkeringsplats på Otterhällegatan 12 och/eller på Ekelundsgatan 8. Kontakta Vasakronan för mer information.

Parkeringsmöjligheter finns även i parkeringshus Pedagogen på Sahlgrenskagatan 4, tel 031 774 37 00 samt i APCOA:s parkeringshus Kungsgaraget på Ekelundsgatan 5-7, tel 031 13 90 05.

Cykelparkering

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.