Välkommen till Kungspassagen
Kungspassagen / Kungsgatan 48 / Kyrkogatan 23
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Inomhusklimatet på kontoret engagerar. Vasakronan har tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktiva val kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelse av kallt eller varmt. Se också Vasakronans årstidstips för att förstå hur du enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se länkar längst ned på sidan som länkas ovan.
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem, komfortkyla och värms upp medfjärrvärme.
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Snabba tips för ett bra inomhusklimat:
- Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcka
- Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på takterasser, på balkonger eller dylikt.
From 1 juli 2019 är det förbjudet att röka vid entréer dit allmänheten har tillträde.
Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser avseende tobakshantering. Den nya lagen innebär att det blir förbjudet att röka till exempel på uteserveringar, perronger och lekparker. Rökförbudet gäller även entréer för restauranger och butiker. Förbudet omfattar fler produkter än tidigare, till exempel elektroniska cigaretter, vattenpipor och annat som röks men som inte innehåller tobak, samtört produkter för rökning. Det är ägaren eller ansvarig för verksamheten som ansvarar för att rökförbudet följs.
Namnet på den nya lagen är lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Du kan läsa mer om de nya bestämmelserna på Folkhälsomyndighetens sida.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete.
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
Hyresgästen ansvarar själv för att sopor sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.
Tomma tonerkasetter ,färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas Ragn-Sells för att beställa hämtning.
Förkontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se
Tack för att du källsorterar
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs stad för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till kundservice på 031-743 42 52 eller kundservice@vasakronan.se
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
- Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen.
- Släckutrustning finns till hands.
- Eventuella egna brandlarm i den egna lokalen.
- Utrymningsvägar hålls fria. Detta gäller även entréer, trappor samt grannars utrymning genom lokalen.
- Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
- Hålla i eventuella egna brandövningar.
Läs mer om systematiskt brandskyddsarbete hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Utrymning
Hyresgästerna bestämmer själva plats för återsamling efter utrymning. För att underlättautrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmen alltid hållas fria från varuleveranser, emballage och annat som kan vara i vägen.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, hittar du mer information hos Arbetsmiljöverket.
Brandtillsyn
Brandtillsyn ska ske enligt ”Lag om skydd mot olyckor”. Mer information hittar du hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästensrespektive Vasakronans ansvar
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempelenergianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan fråntransporter.
Att vara hyresgäst ien LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten skakunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta dina kontaktpersoner på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här.
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll. Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av vårafärdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer på Vasakronanshemsida under Hållbarhet.
Säkerhet & inpassering
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.
Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.
Lastkaj & leveranser
Gods tas in via entréer, särskild godsmottagning saknas. Om godset transporteras via hissen, observera maxvikten i hissen.
Inget gods får ställas i i gångar, i trapphus eller framför nödutgångar.
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör.
Städning och fönsterputsning av egna lokaler utförs av hyresgästen själv.
Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.
Övrig service
Vi vill att det dagliga arbetet ska fungera så enkelt som möjligt! Därför finns det många olika kontorstjänster som kan underlätta. Via våra samarbetspartners kan vi hjälpa er med allt ifrån vaktmästeritjänster och lokalvård tillfruktkorgar och kemtvätt. För mer information och kontaktuppgifter se sidan kontorsservice
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten finner du mitt i centrala Göteborg, inom Vallgraven. Intill ligger knutpunkterna Brunnsparken och Kungsportsplatsen, på fem minuters promenadavstånd sedan Centralstationen, vilket ger mycket goda kommunikationsmöjligheter åt alla väderstreck. Fastighetens placering på Kungsgatan erbjuder bästa handel och service. Gallerior som Arkaden, NK och Nordstan, finns också i närområdet.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Den närmaste hållplatsen är Kungsportsplatsen där flertalet av buss- och spårvagnslinjer passerar. Fastigheten ligger dessutom nära Brunnsparken och Centralstationen där du har nära till alla kommunala kommunikationer.
Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik och SJ.
Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. I närområdet finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra
Parkering & laddplatser
För att hyra p-plats kan hyresgäster kontakta parkeringshuset i Nordstan eller P-hus City.
Besöksparkering finns i dessa P-hus samt i begränsad omfattning på kringliggande gator.
Cykelparkering
I fastigheten finns cykelrum. Hör av dig till Vasakronans kundservice för att få tillgång till det.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.