Välkommen till Baderskan
Drottninggatan 37 / Östra Hamngatan 29
Om fastigheten

Välkommen till en fastighet som är omringad av populära gågator och goda kommunikationer. Att vara mitt i stadens vimmel skapar möjligheter till affärsrelationer, shopping och flera sociala aktiviteter i direkt närhet.
Fastighetens historia
Fastigheten är uppförd 1864 för handelsman J G Hamberg. Åren 1900-1905 byggdes huset helt om till hotell Kronprinsen och badhus med rum för tvålmassage, finsk bastu och elektriskt ljusbad! Ingången var från Drottninggatan där en vit marmortrappa ledde upp i ett trapphus i vitt och guld.
Både badhus och hotell slogs igen före 1916, då AB Göteborgs Bank köpte huset. År 1918 moderniserades huset för den nye ägaren Allmänna Svenska Elektriska AB – ASEA. Vid en större ombyggnad 1943-1946 ersattes den murade bottenvåningen av betongpelare, stål och glas. Ovanför den fanns en marmorklädd fris med bolagets initialer. Arkitekter var N E Eriksson och E Ragndahl. Senare har flera interiörförändringar gjorts.
Ombyggnad på 1940-talet innebar en helt ny konstruktion i bottenvåningen. Den gula tegelfasaden med putsad konsolfris är typiskt för 1860-talet.
I källaren finns fortfarande rester från tiden som badhus, bland annat en liten bassäng med väggar av blågrönt kakel.
1864/1966
Miljöcertifiering:LEED Guld (2022)
Kontor:1 452 m2
Butik:689 m2
Arkitekt:Victor Gegerfeldt
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Läs mer här
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem, Komfortkyla och värms medfjärrvärme.
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete.
Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Ragn-Sells, en miljöstation i huset som nås från Drottninggatan 37. Där kan du sortera avfall i olika fraktioner, se nedan.
- Batterier
- Lysrör/glödlampor
- Pappersförpackningar
- Metallförpackningar
- Plastförpackningar
- Ofärgat glas
- Färgat glas
- Wellpapp
- Kontorspapper
- Tidningar
- Restavfall
- Organiskt avfall
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
Hyresgästen ansvarar själv för att avfall sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.
Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas Ragn-Sells för att beställa hämtning.
Förkontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se
Tack för att du källsorterar!
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 031-743 42 52.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Storgöteborg.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten ärcertifierad på guldnivå enligt LEED, ettinternationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEEDbedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempelenergianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan fråntransporter.
Att vara hyresgäst ien LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen ochbyggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten skakunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilkaramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor ärdu välkommen att kontakta dina kontaktpersoner på Vasakronan.
Läsmer om LEED-certifiering här.
Kontoret står för enstor del av verksamhetens miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni somhyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning ochvår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal avVasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll. Många av våra hyresgästerredovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gördärför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningeni lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknardenna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi.Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
Grönel I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för erlokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av vårafärdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal meddem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ettkonkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt tillEnergi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
Vasakronans miljöarbete
Om duär nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer på Vasakronanshemsida under Hållbarhet.
Säkerhet & inpassering
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.
Lastkaj & leveranser
Gods tas in via entréer, särskild godsmottagning saknas. Om godset transporteras via hissen, observera maxvikten i hissen.
Inget gods får ställas i trapphus eller nödutgångar.
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanförentréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör. Städning avallmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronansstädentreprenör. Städning och fönsterputsning av egna lokaler utförs avhyresgästen själv.
Övrig markskötsel
Skötsel ochunderhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronansmarkentreprenör.
Övrig service
Vi vill att det dagliga arbetet ska fungera så enkelt som möjligt! Därför finns det många olika kontorstjänster som kan underlätta. Via våra samarbetspartners kan vi hjälpa er med allt ifrån vaktmästeritjänster och lokalvård till fruktkorgar och kemtvätt. För mer information och kontaktuppgifter se sidan kontorsservice
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten ligger mitt i centrala Göteborg, närmare bestämt inom Vallgraven. Ett stenkast från bland annat Domkyrkan, Brunnsparken och Kungsportsplatsen. På promenadavstånd nås Centralstationen, vilket möjliggör goda kommunikationer. Köpcentrum som Arkaden, Kompassen och Nordstan där du finner all tänkbar service, ligger på några minuters promenadavstånd. I området finns även Kungsgatans gångstråk eller den något längre bort belägna Kungsportsavenyn som även det har mycket att erbjuda.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Den närmaste hållplatsen är Brunnsparken där flertalet av buss- och spårvagnslinjer passerar. Fastigheten ligger dessutom nära Centralstationen där du har tillgång till alla kommunala kommunikationer. Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik.
Merinfo, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik och SJ.
Cykelär ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Runtfastigheten finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar atthyra.
Parkering & laddplatser
För att hyra p-plats kan hyresgäster kontakta parkeringshuset i Nordstan eller APCOAs parkeringshus Kungsgaraget och P-hus City.
- Parkeringshuset i Nordstan
- P-hus Kungsgaraget på Ekelundsgatan 5-7
- P-hus City Fredstan på Östra Larmgatan 3-7
Besöksparkering finns i dessa P-hus samt i begränsad omfattning på kringliggande gator.
Cykelparkering
Cykelparkering finns på kommunal mark utanför fastigheten. Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



