Välkommen till Bärnstenen
Bärnstenen / Skånegatan 1-3
Om fastigheten

Fastigheten ligger centralt belägen vid Ullevi och Heden mitt i Göteborg. Trots fastighetens centrala läge är området mycket lättillgängligt med bil. Både E6:an och E20 nås på bara någon minut.
I området finns mycket service och goda möjligheter till underhållning med allt från Ullevi, Scandinavium och Liseberg.
Under vår Hyregästinfo hittar du vår felanmälan, dina kontaktpersoner och information. Samma information hittar du även i vår App Hyresgästinfo.
Fastighetens historia
År 2015 stod fastigheten som byggdes av NCC och ritats av White Arkitekt färdig. Fasaden har fått sin omtalade rödbruna färg genom korrosion. Färgen tillsammans med fastighetens materialval ligger till grund för dess namn, Bärnstenen. Den iögonfallande exteriören arbetades fram tillsammans med en underleverantör som belönades med priset ”Lithuanian Product of the Year 2014”.
Byggt/ombyggt: 2015/
Miljöcertifiering: LEED Guld (2024)
Taxonomilinjerad byggnad: Ja
Total energianvändning: 52.2kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 1.774 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 18 449 m2
Butik: 480 m2
Övrigt: 1 389 m2
Arkitekt: White arkitekter
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Läs mer här
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här
Bilagor:
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Arbetsmiljöverket.
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem. Komfortkyla finns i fastigheten. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstid.
Fastigheten värms med fjärrvärme. Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga. Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Storgöteborg.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Hjärtstartare
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.
Avfall & källsortering
Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Ragn-Sells, en miljöstation i respektive hus. Miljöstationen nås både utifrån och inifrån, där du kan sortera avfall i olika fraktioner, se nedan:
- Komposterbart
- Matavfall
- Fint brännbart
- Kontorspapper
- Wellpapp
- Pappersförpackningar
- Metallförpackningar
- Färgat glas
- Ofärgat glas
- Plastförpackningar
- Lysrör
- Lågenergilampor
- Glödlampor
- Batterier
Hyresgästen ansvarar själv för att avfallet sorteras rätt och töms i miljöstationen.
För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.
Tänk på att gammal elektronik (t ex microugn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar. Tomma tonerkasetter, färgband etc återlämnar du till din leverantör för återvinning.
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
Miljörummet är en utrymningsväg och får inte blockeras eller belamras.
Säkerhet & inpassering
Inpassering
Entrédörrarna är öppna vardagar under ordinarie kontorstid.
Övriga tider krävs kod eller användande av porttelefon som går till respektive hyresgäst.
Till garaget kan du använda dig av kod eller passerkort.
Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för. Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Rondering
Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.
Lastkaj & leveranser
Det finns en gemensam godsmottagning till fastigheten som ligger på fastighetens baksida (Ernst Fontells Plats 2)
Inget gods får ställas i trapphus eller nödutgångar.
Parkering & laddplatser
I fastigheten finns ett garage för hyresgäster i huset.
Securitas Parkering har hand om övervakning av garaget och parkeringstillstånd.
Har du några frågor, kontakta Securitas Parkering. De nås på 010-470 54 43 eller mejl vasakronan.parkering@securitas.se
Parkeringsdäcket har en maxvikt på 3,5 ton.
Maxhöjden i garaget är 2,1 m.
Cykelparkering
Cyklar kan ställas i cykelställ utanför fastigheten eller i parkeringsgaraget. För att komma in i garaget behövs kod eller passerkort.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Det finns en Styr & ställ-station nära fastigheten, korsningen Skånegatan & Bohusgatan, och flera andra i området.
Kommunikationer
Fastigheten är centralt belägen med goda kommunikationsmöjligheter. Precis utanför byggnaden ligger spårvagnshållplatsen Ullevi Södra, där går spårvan 2, 6, 8, 13. Till centralen går spårvagn 2 & 13 på ungefär två minuter.
Andra närliggande buss- och spårvagnshållplatser finns på promenadavstånd till Ullevi norra, Stampen, Heden och Korsvägen.
Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Styr & ställ-station precis utanför fastigheten och flera i området.
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Snöröjning och halkbekämpning utförs på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan och vid behov av Vasakronans markentreprenör.
Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.
Servicetjänster Bas, behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Läs mer om servicetjänsterna här
Arena – coworking
Vårt coworkingkoncept Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Läs mer här
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten bärnstenen på Skånegatan 1-3 ligger alldeles invid Nya Ullevi och evenemangsstråket. Evenemangsstråket i Göteborg behöver knappast någon närmare beskrivning. Längs med stråket finns förutom Nya Ullevi även Gamla Ullevi, Svenska Mässan, Liseberg, Scandinavium och Universeum samt flera av stadens kända restauranger, barer och hotell.
Det centrala läget gör att kommunikationen till och från Skånegatan 1-3 blir optimal. Här är det nära till allt! På åtta minuter promenerar du från Centralstationen till kontoret. Stora trafikleder, bussar och spårvagn (två hållplatser till Korsvägen) nås snabbt från kontoret.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



