Välkommen till Hans Michelsen 9

Adelgatan 1-3 / Bruksgatan 1-3 / Norra Vallgatan 51-52

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jan Petersson

Affärsansvarig kontor 072-735 91 32 · 040-691 71 32

Jonathan Wurmböck

Teknikansvarig 040-691 71 30

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Soprum finns i husets garage på bottenplan, det krävs tagg för att komma in här.

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Omkringliggande gator ansvarar kommunen för. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Miljöcertifiering

Fastigheten är certifierad på silvernivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Det gröna kontoret och grön el
Vasakronan erbjuder, som Sveriges första fastighetsbolag, sina hyresgäster att teckna gröna hyresavtal. Läs mer om de gröna avtalen och hur du köper miljömärkt el i länkarna nedan.

Det gröna kontoret
Vasakronan har tagit ett ytterligare steg mot en klimatsmartare värld! Vi lanserar nu konceptet Det gröna kontoret som ger våra hyresgäster en möjlighet att enkelt miljöanpassa sina kontor.

Läs mer om det gröna kontoret.

Säkerhet & inpassering

Entréerna till fastigheten är alltid låsta. För inpassering till garage och entréer krävs kod. Hyresgästen på plan 7 och 8 kan öppna den ena entredörren via sin egen porttelefon. Till mijörummet krävs tagg som tillhandahålls av Vasakronan.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan tar hand om planteringar och städning av innergårdar . Omkringliggande gator ansvarar kommunen för. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs avVasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal tillinternet oavsett vilken internetleverantör du har. 
 
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övrigaIT-tjänster via valfri leverantör.  Teliaoch Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar tillfastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
 
Advania
Tel:08-545 726 16
Mejl:  support.re@advania.se
 
Telia
Tel:  076-101 40 17
Mejl:  fiberbestallningar@teliacompany.com
 
 
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtligainternetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök.  Oavsett vilken leverantör du väljer ska allfiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras isamråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronansanvisning för IT-installationer.  För merinformation kontakta:
 
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket. Inställningar av klimat, till exempel temperatur och flöden sköts via driftteknikernas datorer. Möjlighet till forcering finns.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar. 
  • Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen. 
  • Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme) och luftventiler samt termostatventiler.
  • Rökning är inte tillåten på allmänna platser. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.

Service i närområdet

Fastigheten ligger mitt i centrum med tillgång till hela dess utbud av restauranger, butiker och annan service. Närheten till Centralstationen/Citytunneln gör att man mycket lätt kan ta sig till och från kontoret med buss och tåg.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Triangeln – 20 minuter
Gustav Adolfs Torg – 10 minuter
Stortorget – 5 minuter
Centralstationen – 5 minuter

För information om buss- och tågtidtabeller finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering & laddplatser

Parkeringsplatserna i parkeringshuset på Adelgatan administreras sedan 1 juli 2022 av Apcoa Parkering Sverige AB. 

Parkering fungerar för bilar under 2 meter. Garaget är utrustat med ett antal laddplatser för elbilar.

Kunder måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången

Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.

Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage, ring 08-55630670 (tonval 3)

Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.

Cykelparkering

Kommunala cykelparkeringar finns längs med gatan utanför fastigheten samt vid Centralstationen.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, garage eller entréer.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.