KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Otto Jandér
Fastighetschef

072-550 83 01 · 08-782 04 11

otto.jander@vasakronan.se Skicka e-post
Gustav Karlsson
Bitr. fastighetschef

076-146 15 51 · 08-566 206 51

gustav.karlsson@vasakronan.se Skicka e-post
Bengt N Jansson
Fastighetsansvarig teknik

08-782 04 36

bengt.n.jansson@vasakronan.se Skicka e-post

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.

Miljörum ligger i anslutning till garagenedfarten Sveavägen 167, våning K1. Tillträde till miljörummet sker alltid med bricka.

Nuvarande fraktioner i miljörummet:

  • Matavfall
  • Pentrysopor
  • Färgat glas
  • Ofärgat glas
  • Glödlampor
  • Lysrör
  • Lågenergilampor
  • Hushållsbatterier
  • Metall
  • Plastförpackningar
  • Wellpapp
  • Brännbart
  • Elektronikskrot

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells. Länk till Ragnsells webbplats

Tack för att du källsorterar!

Utomhusmiljö & snöröjning

Skötsel av utomhusmiljön
Vasakronan ansvarar för städning och snöröjning på innergården via Ynglingagatan och utanför Planet Fitness. Kommunen ansvarar för trottoaren utanför Sveavägen 167. Vid brister eller önskemål kontakta fastighetschefen.

Istappar
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 08-50 380 280 , är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Sprinklers och detektorer
Garage och gymanläggning är försedd med sprinkler och vid utlöst sprinkler går larm till SOS. 

I kontorslokalerna finns rökdetektorer som startar utrymningslarm lokalt och våningsvis. Detta larm går ej till SOS. 

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:

– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
– att släckutrustning finns till hands – att utrymningsvägar hålls fria
– gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 2004.01.01 läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hemsida » www.msb.se

Utrymning
Hyresgästerna bestämmer själva plats för återsamling efter utrymning.

För att underlätta utrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmen hållas fria från varuleveranser och skräp.

Vill du veta mer om arbetgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning » arbetsmiljöverket 

Övrigt
Kom ihåg att rökdetektorer kan utlösas av damm från sågning eller borrning – meddela alltid drifttekniker via kundtjänst i förväg.

Skyltning

Hänvisningsskyltar
I fastigheten finns det ett skyltsystem för hänvisning till de olika hyresgästerna. Detta system ansvarar Vasakronan för. Vid inflyttning tillser Vasakronan att med hyresgästen avstämd text monteras på aktuella skyltar. Textens typsnitt är på förhand bestämt och är lika för alla hyresgäster.

Om hyresgästen under förhyrningen önskar förändra texten ombesörjs detta av Vasakronan men hyresgästen står för kostnaden.

Fasadskyltar
Till de flesta lokalerna finns det tillhörande ytor på fasaden för hyresgästen att sätta skyltar. Kostnaden för ytan ingår då i hyran, men hyresgästen bekostar själv skylt samt dess montering. Om ytor ingår i förhyrningen finns detta reglerat i kontraktets särskilda bestämmelser. Kontakta Vasakronans kundtjänst för mer information.

Beträffande själva skyltarna skall dessa följa fastighetens framtagna skyltprogram. Detta erhålls från fastighetschefen. Se under rubriken ”Kontaktuppgifter”. Innan skylten får sättas upp skall hyresvärden godkänna den samt dess placering. Därefter skall hyresgästen själv söka bygglov för den aktuella skylten på stadsbyggnadskontoret. Hyresgästens ansvar för skylten/skyltarna under hyresperioden regleras i kontraktets särskilda bestämmelser.

Miljö & energi

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal här: Fastighetsägarna eller Vasakronan.

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Inpassering
Portarna i huvudentrén är öppna när receptionen är öppen, det vill säga vardagar klockan 07.30-17.00. Övrig tid krävs både bricka och personlig kod för inpassering.

Bemannad reception finns vid entrén Sveavägen 167.
Öppettider: 08.00-7.00.
Telefon: 08-34 40 22
Mail: reception.sveavagen@coor.se

För att komma in i garaget behövs bricka vardagar mellan kl. 08.00-17.00 och övrig tid bricka + kod.

Till miljöstationen krävs alltid bricka och till cykelrummet är det alltid kod.

Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. För borttappad bricka debiteras en avgift på 200 kr.

Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.

Bevakning
Bevakningen i området sköts av Coor på uppdrag av Vasakronan. Allmänna ytor i kvarteret ronderas dygnet runt.
Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera oss på Vasakronan och vakten i god tid.

Hjärtstartare
Har ni en hjärtstartare på kontoret? Glöm inte att registrera den på hjärtstartarkartan http://www.hjartstartarregistret.se/, så finns den sökbar i nödsituationer.

Posthantering

Post
De närmaste postlådorna finns på Sveavägen 167. Närmaste företagscenter finns vid Strandbergsgatan 56.

Service från Coor
Coor erbjuder hämtning och lämning av post till kontoret. Om ni köpt posttjänsten av Coor får ni posten hämtad och lämnad morgon och kväll till er egen lokal. De hjälper er med posthanteringen enligt era specifika behov. Tjänsten kan delas upp i flera individuella tjänster för att anpassas till just er. Det kan exempelvis innefatta hämtning, lämning av post, frankering och intern postservice.

Länk till Postens webbplats  

Coors webbplats 

Godshantering

Större leveranser tas in via faret utanför Ahlsells på plan K1, som nås via garagenedfarten på Sveavägen 167. Kod behövs för access till hisshall. Mindre leveranser kan köras upp till respektive kontorsplan via vanliga personhissen.

För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Länk till Coors webbplats

Din lokal

El & belysning

El
Hyresgäster tecknar egna elavtal med leverantör.

Som hyresgäst  hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Belysning
Belysningen i trapphus och entréer är tidsstyrd och påslagen vardagar kl. 07.00-19.00. Belysningen i hyresgästernas lokaler är närvarostyrd och dagsljusreglerad.

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Excanto. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Excanto. Kontakta Excantos kundservice för Vasakronan-fastigheter via support@visolit.se eller 08-545 726 16.

TV
Byggnaden är ansluten till kabel-TV via ComHem. Anslutningspunkt finns i telerummet bredvid hissarna.

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för hyresgäster är vardagar kl. 07.00-18.00. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten. Rökning är ej tillåten på gården.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Skötsel & underhåll av lokalen

Inre underhåll
Hyresgästerna ansvarar för underhållet i den egna lokalen, till exempel golvvård, målning av tak och väggar, lampbyten m m. Se även hyreskontraktet eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad om golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.

Coor – fixar det ni inte vill göra själva
Coor Service Management är vår samarbetspartner i fastigheten. Coor tillhandahåller bland annat tjänsten Städupphandling och städkontroll samt en rad andra tjänster så som lampbyten och returpappershantering. Se fliken Kringtjänster på Vasakronans hemsida.

Service i närområdet

Runt Norrtullpalatset finns mycket god närservice, både i de närmaste kvarteren och något längre bort vid Odenplan. En promenad väcker snabbt lust att prova alla frestande restauranger eller titta in i roliga småbutiker.

Restauranger
Vid Odenplan finns ett mycket stort utbud av restauranger men även runt Norrtullpalatset finns det ovanligt många. Bara på Ynglingagatan ligger flera restauranger: Thaidream, Indien Restaurang Mukut, Sushi Room samt Restaurang Nian.

Restaurang Cliff Barnes har sommartid en trevlig uteservering på gården. Cirka fem minuters promenad bort ligger välrenoverade Stinas Bageri på Frejgatan 46A. Många fler ställen finns säkert att upptäcka. Även fler restauranger som lämpar sig för representation ligger mycket nära, exempelvis Stallmästaregården och Haga Forum tvärs över gatan samt många lunchrestauranger.

Livsmedel
ICA Nära på Ynglingagatan 14 är vår närmaste livsmedelsaffär. Något mindre än en vanlig ICA butik men med ett bra sortiment av färskvaror.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Buss
Många bussar stannar nästan utanför dörren. Stombusslinje 2 trafikerar sträckan Sofia till Norrtull, via Odenplan, Stureplan och Slussen. Buss 516 och 526 går från Sergels Torg vid T-centralen och stannar vid Norrtull med en restid på 7 minuter. Andra bussar som har Norrtull som hållplats är buss 52, 73, och 515. Buss 40, 65, 628 har stationer i närheten.

Tunnelbana
Vid T-banestation Odenplanca, som ligger 8-10 minuters promenad bort, passerar den gröna linjen.

Pendeltåg
Förbi station Stockholm Odenplan går alla pendeltåg. Stationen ligger i anslutning till Odenplans tunnelbanestation. Det innebär att du enkelt kan byta mellan gröna linjen och pendeltågslinjerna.

Flygbussar
Flygbussarna till Arlanda stannar vid Norra Stationsgatan och Haga Forum.

För mer info, besök Flygbussarnas.se eller SL.se.

Parkering

Parkering
För våra hyresgäster finns parkeringsmöjligheter i garage. Garagets infart ligger till vänster om huvudentrén mot Sveavägen 167 (maxhöjd 3,10 m). Besökare hänvisas till gatuparkering, exempelvis vid Norra Stationsgatan.

Hyra parkeringsplats
Vasakronan uppdrar åt Parking Partner att förvalta våra garage och parkeringar vid denna fastighet.

För dig som hyresgäst innebär det att:
• du alltid kontaktar Parking Partner vid frågor kring förhyrda platser.
• du tecknar parkeringsavtal direkt med Parking Partner. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
• Parking Partner sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Parking Partners kundtjänst
Du är alltid välkommen att kontakta Parking Partners kundtjänst via telefon eller e-post.
Telefon: 08-120 305 90 (öppettider vardagar 08-18)
E-post: info@parkingpartner.se

Cyklar

Cyklar kan parkeras i cykelrum på plan K3 (längst ner i garaget). Kontakta fastighetschefen för kod till rummet.

Cykelställ finns på gården, som nås via Ynglingagatan.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.