Välkommen till Skrapan
Götgatan 74-80 / Vartoftagatan 21-51 / Skrapan
Om fastigheten

Skrapan var, och är fortfarande, efter snart 50 år ett välkänt landmärke i Stockholm. Med sitt centrala läge på Södermalm är Skrapan en naturlig destination och mötesplats, här finns en tilltalande butiksmix och ett smakligt utbud av caféer och restauranger. Läs mer på www.skrapan.se
Fastighetens historia
Det före detta skattehuset i kvarteret Gamen ritades och byggdes i slutet av 1950-talet för kommunala och statliga skattemyndigheter. I dag innehåller Skrapans höghusdel restaurang, bar, kontor och studentlägenheter. En nybyggd huskropp i fastighetens södra del innehåller fler studentlägenheter och vanliga bostadslägenheter. De båda byggnadsdelarna binds ihop av en modern galleria med ca 30 butiker.
Höghuset är, efter en påbyggnad om fem meter, 86,1 m högt. Det kan jämföras med Söder Torn (86 m) och Stadshuset (106 m). Huset ritades av arkitekten Paul Hedqvist i modernistisk internationell stil. Hedqvist inspirerades av Mies van der Rohes glas-skyskrapor i USA och av italienska kontorsbyggnader.
Höghusets originella planform där fyra flyglar ligger som sidoförskjutna korsarmar kring en kvadratisk hisshall skapar genomsikter och ger korta gångavstånd. Dagsljus från alla fyra väderstreck når ända in i husets kärna. Fastigheten har en totalarea om ca 31 500 kvm varav 7 600 kvm är kontor, 6 700 kvm är butiker och 1 700 kvm är restauranger. Dessutom bor närmare 600 personer i huset.
Äldre bilder på hur det har sett ut i kvarteret kan du se om du följer länkarna nedan.
Götgatan norrut från Gotlandsgatan 1897
Götgatan 72-78 1932, arbeten med Söderledstunneln
Nybyggd Skatteskrapa med gammal bebyggelse i förgrunden 1960
Utsikt från Skrapan norrut 1967
Länkarna går till Stockholmskällan, en webdatabas som samlar källmaterial om Stockholm. Besök gärna sidan för fler bilder och information om kvarteret Gamen eller andra platser som Du kan vara intresserad av!
Byggt/ombyggt: 1959/2006
Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)
Taxonomilinjerad byggnad: Nej
Total energianvändning: 101.5kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 0.2447 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 8 296 m2
Butik: 8 434 m2
Bostäder: 13 895 m2
Övrigt: 1 216 m2
Arkitekt: Paul Hedqvist
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan.Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet,oavsett vilken internetleverantör du har.
Telia och Advania är exempel på två leverantörersom har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om duvill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Lokalerna värms upp med hjälp av konvektorer/radiatorer och kyls med hjälp av ventilation och cirkulationskylare.
Ventilationen går normalt dagtid och stoppas/startas av ett centralt tidur.
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Denna fastighet
Brandskydd och utrymningsrutiner för butik och kontor hittar du i dokument nedan.
Byggnaden är försedd med ett detektorstyrt automatiskt utrymningslarm och vattensprinkleranläggning. Det finns även brandlarmsknappar placerade på strategiska platser och vid entréer.
Gallerian, restaurangen och konferensanläggningen på plan 30 och 31 är utrustade med ett talande brandlarm, som vid larm automatiskt uppmärksammar kunder och gäster om att utrymning måste ske.
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Uteplats
Det finns en innergård på baksidan av gallerian som är möblerad med bänkar. Innergården är öppen och går ej att boka.
Fastighetsägaren ansvarar för utvändig städning på Skrapans torgyta vid de två huvudentréerna. Kommunen ansvarar för all annan städning kring fastigheten.
Vid brister eller önskemål kontakta Stockholm Stad. Vi brister eller önskemål gällande fastigheten kontakta Affärsansvarig för fastigheten.
Avfall & källsortering
Hyresgästen ska sortera avfall inom lokalen i de fraktioner som finns i byggnadens källsorterings- och avfallsrum.
Miljörummet ligger på Åsögatan 106A, i garaget vid godsmottagningen.
Logistikbolaget sköter miljörummet i fastigheten. För kontakt med Logistikbolaget ring 072-217 32 87 eller besök Hubsoder@logistikbolaget.se.
Se länk om vilka fraktioner som finns i miljörummen nedan.
Tack för att du källsorterar!
Säkerhet & inpassering
Bevakning av gallerian utförs av kontrakterat bevakningsföretag.
På ett flertal ställen i fastigheten finns övervakningskameror installerade.
Ingen personal får finnas i gallerian när den är larmad.
Det är viktigt att informera egna städare och andra som har tillgång till lokalerna om detta, så att ingen utryckning sker i onödan.
Inpassering
Fastigheten är utrustad med ett passersystem, där en bricka används för inpassering.
Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. Varje hyresgäst ansvarar för erhållna brickor.
För borttappad bricka debiteras en avgift.
Butikspersonalen kommer in via personalingången på Vartoftagatan 33 de tider då gallerian är avlarmad.
Öppettider i gallerian 10-19 på vardagar, lördag 10-18, söndag 12-17.
Godsmottagning/garage öppen vardagar 07.00-16.00. Övrig tid behövs passerbricka för inpassering.
Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler mm i egna lokaler.)
Lastkaj & leveranser
Godsmottagning sker via garaget. Leveransadress är Åsögatan 106 A. Fri höjd är 3,3 meter.
Godsmottagning öppen vardagar 07.00-16.00. Övrig tid behövs passerbricka för inpassering.
Fri höjd för det inre garaget är 2 meter.
Logistikbolaget sköter på Vasakronans uppdrag godsmottagningen i fastigheten. Basservicen omfattar mottagning, mellanlagring och avisering av gods till slutmottagaren. Utöver detta kan avtal tecknas om olika tillvalstjänster såsom utkörning/hämtning av gods, hämtning av avfall och sekretesshantering av papper.
Fullmakt krävs för att Logistikbolaget ska kunna kvittera ut ankommande gods.
Kontaktuppgifter Logistikbolaget
Hubsoder@logistikbolaget.se
072-217 32 87
Vid leveranser till kontorsplan nr 22-25 – Hissmått till hiss 7 & 8: 198cm x 95cm.
Parkering & laddplatser
Parkando | Gamen 12 | Götgatan 74-80
Reserverad plats : 2332 kr/plats/mån
Laddplats: 2968 kr/plats/mån
Dubbelplats: 1696 kr/plats/mån
Dubbelplats laddplats : 2474 kr/plats/mån
MC-plats: 548 kr/plats/mån
(För mer info besök Parkando.se)
Cykelparkering
Cykelparkering finns i husets garage med infart från Vartoftagatan i särskilt låsbart rum. Se bifogad fil för vägbeskrivning. Kontakta biträdande affärsansvarig för mer information.
För access till det låsta cykelrummet krävs tagg.
Cykelställ finns på bakgården.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller i entréer. Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.
Kommunikationer
Med sitt centrala läge på Söder erbjuds flera kommunikationsmöjligheter. Medborgarplatsens tunnelbanestation ligger ett par minuters promenad bort; till T-centralen tar det cirka sju minuter. Pendeltågen avgår från Södra Station, ca sju minuters gångväg från Skrapan.
SL-bussar avgår från flera stationer i närområdet, bland annat från Medborgarplatsen.
Med bil når man snabbt Söderleden genom påfart från Götgatan. Till Arlanda tar det ca 30-40 minuter och till Bromma flygplats tar det 15-20 minuter med bil.
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning på trottoar sköts av Stockholms Stad
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Arena
Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Läs mer här
Servicetjänster
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.
Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus Klicka här för mer information
I närområdet
Service i närområdet
Du hittar all tänkbar service inom fastigheten eller i dess närhet. Skrapan erbjuder en variation av butiker, service och restauranger/kaféer. För fullständig information besök Skrapan.se.
Södermalm är Stockholms restaurangtätaste stadsdel, här finns olika typer av restauranger och caféer i stort sett i varje kvarter, högst av alla svävar en av fastighetens egna barer och restauranger, ”Himlen” på plan 30 och 31.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



