Välkommen till Skrapan

Götgatan 74-80 / Vartoftagatan 21-51 / Skrapan

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Michael Wäneskog

Affärsansvarig kontor 070-576 71 48 · 08-782 04 19

Louise Eklund

Bitr. affärsansvarig 076-145 75 49 · 08-566 206 41

Mikaela Murray

Affärsansvarig handel 072-968 19 11

Anam Khan

Teknikansvarig

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.
Därför källsorterar vi i Skrapan och det går till på följande sätt:

Miljörummet ligger på Åsögatan 106A, i garaget vid godsmottagningen.

Följande fraktioner finns i miljöstationen:

I miljörum
Brännbart avfall
Wellpapp
Kontorspappe.
Blandskrot
Metallförpackningar
Hårda plastförpackningar
Plastemballage
Elektronik

I kylt miljörum
Mat- och hushållsavfall

Utanför miljörum
Glassortering

Miljöstation och komprimator för wellpapp/kartong finns på plan 4. Komprimatorn får endast användas när miljöstationen är bemannad av Ragn-Sells.

Pappersförpackningar kan återvinnas i studenternas miljörum.

Farligt avfall t. ex. färgburkar, småbatterier och ljuskällor tas hand om i separat kärl, kontakta Ragn-Sells i godsmottagningen för information.

För kontakt med Ragn-Sells, ring 08-795 45 00 eller besök www.ragnsells.se.

Tack för att du källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Istappstelefon
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08- 566 20 600.

Utrymning & brandskydd

Brandskydd och utrymningsrutiner för butik och kontor hittar du i dokument nedan.

Byggnaden är försedd med ett detektorstyrt automatiskt utrymningslarm och vattensprinkleranläggning. Det finns även brandlarmsknappar placerade på strategiska platser och vid entréer.

Gallerian, restaurangen och konferansanläggningen på plan 30 och 31 är utrustade med ett talande brandlarm, som vid larm automatiskt uppmärksammar kunder och gäster om att utrymning måste ske.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Miljöcertifiering

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
Ide flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Ellevio. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till konkurrenskraftigt pris.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Bevakning av gallerian utförs av kontrakterat bevakningsföretag.
På ett flertal ställen i fastigheten finns övervakningskameror installerade.

Ingen personal får finnas i gallerian när den är larmad.
Det är viktigt att informera egna städare och andra som har tillgång till lokalerna om detta, så att ingen utryckning sker i onödan.

Inpassering
Fastigheten är utrustad med ett passersystem, där en bricka används för inpassering.
Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. Varje hyresgäst ansvarar för erhållna brickor.

För borttappad bricka debiteras en avgift på 200 kr.

Butikspersonalen kommer in via personalingången på Vartoftagatan 33 på de tider då gallerian är avlarmad.

Godsmottagning/garage öppen vardagar 07.00-16.00. Övrig tid behövs passerbricka för inpassering.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler mm i egna lokaler.)

Lastkaj & leveranser

Godsmottagning sker via garaget. Leveransadress är Åsögatan 106 A. Fri höjd är 3,3 meter.
Godsmottagning öppen vardagar 07.00-16.00. Övrig tid behövs passerbricka för inpassering.

Fri höjd för det inre garaget är 2 meter.

Ragn-Sells sköter på Vasakronans uppdrag godsmottagningen i fastigheten. Basservicen omfattar mottagning, mellanlagring och avisering av gods till slutmottagaren. Utöver detta kan avtal tecknas om olika tillvalstjänster såsom utkörning/hämtning av gods, hämtning av avfall och sekretesshantering av papper.

Fullmakt krävs för att Ragn-Sells ska kunna kvittera ut ankommande gods.  

Länk till Ragnsells webbplats

Vid leveranser till kontorsplan nr 22-25 – Hissmått till hiss 7 & 8: 198cm x 95cm.

Allmänna uteplatser & terrasser

Fastighetsägaren ansvarar för utvändig städning på Skrapans torgyta vid de två huvudentréerna. Kommunen ansvarar för all annan städning kring fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta affärsansvarig för fastigheten. 

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.

För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.

Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess Fastighet och bygg | Advania
www.advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Lokalerna värms upp med hjälp av konvektorer/radiatorer och kyls med hjälp av ventilation och cirkulationskylare.
Ventilationen går normalt dagtid och stoppas/startas av ett centralt tidur.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till gatan utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Service i fastigheten

Coor Service Management
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet.
Som kund hos Vasakronan har du därför alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom vår samarbetspartner Coor Service Management. Tack vare samarbetet med Coor kan vi erbjuda våra kunder prisvärda och lättillgängliga servicetjänster, t ex telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Flytthjälp
Coor hjälper er med er flytt och hanterar allt från små flyttar inom det befintliga kontoret till stora flyttar av hela kontoret, inklusive flyttprojektledning. Vi erbjuder gröna flyttar genom bland annat cykelbud eller flytt där alla restprodukter dokumenterat återvinns, säljs eller ges vidare via 4Cycle. Kontakta Coor för mer information.

Kontakt och mer information
hyresgast@coor.com
Besök även Coor Service Managements hemsida.

Skrapan erbjuder en variation av butiker, service och restauranger/kaféer. För fullständig information besök Skrapan.se.

Service i närområdet

Du hittar all tänkbar service inom fastigheten eller i dess närhet. Skrapan erbjuder en variation av butiker, service och restauranger/kaféer. För fullständig information besök Skrapan.se.  

Södermalm är Stockholms restaurangtätaste stadsdel, här finns olika typer av restauranger och caféer i stort sett i varje kvarter, högst av alla svävar en av fastighetens egna barer och restauranger, ”Himlen” på plan 30 och 31.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Med sitt centrala läge på Söder erbjuds flera kommunikationsmöjligheter. Medborgarplatsens tunnelbanestation ligger ett par minuters promenad bort; till T-centralen tar det cirka sju minuter. Pendeltågen avgår från Södra Station, ca sju minuters gångväg från Skrapan.

SL-bussar avgår från flera stationer i närområdet, bland annat från Medborgarplatsen.

Med bil når man snabbt Söderleden genom påfart från Götgatan. Till Arlanda tar det ca 30-40 minuter och till Bromma flygplats tar det 15-20 minuter med bil.

Länk till SL:s webbplats

Parkering & laddplatser

Hyresgäster
Garage med förhyrda platser finns i byggnaden (nedfart Åsögatan 106A), maxhöjd 2,0 meter. Laddmöjligheter finns i garaget med totalt 24 laddstolpar.

Vasakronan har anlitat Nordic Level Parking som parkeringsoperatör för fastighetens garage. För hyra av plats vänligen kontakta Nordic Level Group:
Mejl: InfoParkering@nordiclevelgroup.com 
Telefonnummer: 08-588 018 00
Hemsida: PARKINGSERVICES – LEVEL (nordiclevelgroup.com)

Besökare
Besökare till fastigheten kan parkera i P-hus under Medborgarplatsen, Söderhallarna samt på gatorna runt fastigheten. För mer information om parkeringsmöjligheter, vänligen besök Stockholm Parkerings hemsida.

Laddinstruktion
1. Ladda ner EpSpot appen från Google play eller Apple appstore.
2. Skapa ett konto i appen.
3. Bekräfta ditt email.
4. Koppla in laddkabeln.
5. Logga in i appen.
6. Scanna av QR kod med EpSpot appen och acceptera villkor. Laddning
påbörjas automatiskt inom 30 sekunder.
7. Laddkabeln är fastlåst så länge laddning pågår.
8. Laddningen avbryts i bilen och uttaget släpper laddkabeln när laddning upphört.

Här laddas upp till 2 mils körning per timme. Tack för att du kör miljövänligt!

Indikeringar:
Grön -Tillgänglig
GröntBlink – Bil inkopplad
Blå – Laddning pågår
BlåBlink – Inväntar laddbegäran från bil
Gul – Fel på internetuppkoppling
Röd – Fel på fordon eller laddkabel
Släckt – Elmatningsfel

Cykelparkering

Cykelparkering finns i husets garage med infart från Vartoftagatan i särskilt låsbart rum. Se bifogad fil för vägbeskrivning. Kontakta biträdande affärsansvarig för mer information.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller i entréer. Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.