Välkommen till Skrapan

Götgatan 74-80 / Vartoftagatan 21-51 / Skrapan

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Michael Wäneskog

Affärsansvarig kontor 070-576 71 48 · 08-782 04 19

Yeliz Unver

Bitr. affärsansvarig 076-133 85 27 · 08-566 207 09

Louise Eklund

Affärsansvarig handel 076-145 75 49 · 08-566 206 41

Anam Khan

Teknikansvarig

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan.Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet,oavsett vilken internetleverantör du har.
Telia och Advania är exempel på två leverantörersom har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om duvill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Lokalerna värms upp med hjälp av konvektorer/radiatorer och kyls med hjälp av ventilation och cirkulationskylare.
Ventilationen går normalt dagtid och stoppas/startas av ett centralt tidur.

Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Hyresgästen ska sortera avfall inom lokalen i de fraktioner som finns i byggnadens källsorterings- och avfallsrum. 

Miljörummet ligger på Åsögatan 106A, i garaget vid godsmottagningen.

Logistikbolaget sköter miljörummet i fastigheten. För kontakt med Logistikbolaget ring 072-217 32 87 eller besök Hubsoder@logistikbolaget.se.

Se länk om vilka fraktioner som finns i miljörummen nedan.   

Tack för att du källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning på trottoar sköts av Stockholms Stad

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.

Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Denna fastighet
Brandskydd och utrymningsrutiner för butik och kontor hittar du i dokument nedan.

Byggnaden är försedd med ett detektorstyrt automatiskt utrymningslarm och vattensprinkleranläggning. Det finns även brandlarmsknappar placerade på strategiska platser och vid entréer.

Gallerian, restaurangen och konferensanläggningen på plan 30 och 31 är utrustade med ett talande brandlarm, som vid larm automatiskt uppmärksammar kunder och gäster om att utrymning måste ske.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.    

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Miljöcertifiering

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta affärsansvarig på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av våra byggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
 
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.  

Säkerhet & inpassering

Bevakning av gallerian utförs av kontrakterat bevakningsföretag.
På ett flertal ställen i fastigheten finns övervakningskameror installerade.

Ingen personal får finnas i gallerian när den är larmad.
Det är viktigt att informera egna städare och andra som har tillgång till lokalerna om detta, så att ingen utryckning sker i onödan.

Inpassering
Fastigheten är utrustad med ett passersystem, där en bricka används för inpassering.
Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. Varje hyresgäst ansvarar för erhållna brickor.

För borttappad bricka debiteras en avgift.

Butikspersonalen kommer in via personalingången på Vartoftagatan 33 de tider då gallerian är avlarmad.

Öppettider i gallerian 10-19 på vardagar, lördag 10-18, söndag 12-17.

Godsmottagning/garage öppen vardagar 07.00-16.00. Övrig tid behövs passerbricka för inpassering.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler mm i egna lokaler.)

Lastkaj & leveranser

Godsmottagning sker via garaget. Leveransadress är Åsögatan 106 A. Fri höjd är 3,3 meter.
Godsmottagning öppen vardagar 07.00-16.00. Övrig tid behövs passerbricka för inpassering.

Fri höjd för det inre garaget är 2 meter.

Logistikbolaget sköter på Vasakronans uppdrag godsmottagningen i fastigheten. Basservicen omfattar mottagning, mellanlagring och avisering av gods till slutmottagaren. Utöver detta kan avtal tecknas om olika tillvalstjänster såsom utkörning/hämtning av gods, hämtning av avfall och sekretesshantering av papper.

Fullmakt krävs för att Logistikbolaget ska kunna kvittera ut ankommande gods.  

Kontaktuppgifter Logistikbolaget
Hubsoder@logistikbolaget.se
072-217 32 87

Vid leveranser till kontorsplan nr 22-25 – Hissmått till hiss 7 & 8: 198cm x 95cm.

Allmänna uteplatser & terrasser

Uteplats
Det finns en innergård på baksidan av gallerian som är möblerad med bänkar. Innergården är öppen och går ej att boka.

Fastighetsägaren ansvarar för utvändig städning på Skrapans torgyta vid de två huvudentréerna. Kommunen ansvarar för all annan städning kring fastigheten.
Vid brister eller önskemål kontakta Stockholm Stad. Vi brister eller önskemål gällande fastigheten kontakta Affärsansvarig för fastigheten. 

Övrig service

Arena
Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Läs mer här

Servicetjänster
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners. 

Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.

Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.

Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus Klicka här för mer information

I närområdet

Service i närområdet

Du hittar all tänkbar service inom fastigheten eller i dess närhet. Skrapan erbjuder en variation av butiker, service och restauranger/kaféer. För fullständig information besök Skrapan.se.  

Södermalm är Stockholms restaurangtätaste stadsdel, här finns olika typer av restauranger och caféer i stort sett i varje kvarter, högst av alla svävar en av fastighetens egna barer och restauranger, ”Himlen” på plan 30 och 31.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Med sitt centrala läge på Söder erbjuds flera kommunikationsmöjligheter. Medborgarplatsens tunnelbanestation ligger ett par minuters promenad bort; till T-centralen tar det cirka sju minuter. Pendeltågen avgår från Södra Station, ca sju minuters gångväg från Skrapan.

SL-bussar avgår från flera stationer i närområdet, bland annat från Medborgarplatsen.

Med bil når man snabbt Söderleden genom påfart från Götgatan. Till Arlanda tar det ca 30-40 minuter och till Bromma flygplats tar det 15-20 minuter med bil.

Länk till SL:s webbplats

Parkering & laddplatser

Hyresgäster
Garage med förhyrda platser finns i byggnaden (nedfart Åsögatan 106A), maxhöjd 2,0 meter. Laddmöjligheter finns i garaget med totalt 22 laddstolpar.

Vasakronan har anlitat Parkando AB som parkeringsoperatör för fastighetens garage. För hyra av plats vänligen kontakta Parkando:
Mejl: kundservice@parkando.se    
Telefonnummer: 08-408 396 38 
Hemsida: Parkando – Upptäck ett enklare sätt att parkera

Besökare
Besökare till fastigheten kan parkera i P-hus under Medborgarplatsen, Söderhallarna samt på gatorna runt fastigheten. För mer information om parkeringsmöjligheter, vänligen besök Stockholm Parkerings hemsida.

Laddinstruktion
1. Ladda ner EpSpot appen från Google play eller Apple appstore.
2. Skapa ett konto i appen.
3. Bekräfta ditt email.
4. Koppla in laddkabeln.
5. Logga in i appen.
6. Scanna av QR kod med EpSpot appen och acceptera villkor. Laddning
påbörjas automatiskt inom 30 sekunder.
7. Laddkabeln är fastlåst så länge laddning pågår.
8. Laddningen avbryts i bilen och uttaget släpper laddkabeln när laddning upphört.

Här laddas upp till 2 mils körning per timme. Tack för att du kör miljövänligt!

Indikeringar:
Grön -Tillgänglig
GröntBlink – Bil inkopplad
Blå – Laddning pågår
BlåBlink – Inväntar laddbegäran från bil
Gul – Fel på internetuppkoppling
Röd – Fel på fordon eller laddkabel
Släckt – Elmatningsfel

Access till garage, öppet vardagar kl 06-18. Låst på helger.
Access via tagg
Lastfar samt besöksparkering öppen kl 06-18 på vardagar. Den förhyrda parkeringen är låst och för access används tagg.

Cykelparkering

Cykelparkering finns i husets garage med infart från Vartoftagatan i särskilt låsbart rum. Se bifogad fil för vägbeskrivning. Kontakta biträdande affärsansvarig för mer information.
För access till det låsta cykelrummet krävs tagg.

Cykelställ finns på bakgården.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller i entréer. Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.