Välkommen till Svava

Dragarbrunnsgatan 50-52 / Bangårdsgatan 10-28 / Bredgränd 15-19 / Kungsgatan 57 A-D och 59 / Svava

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Andreas Larsson

Affärsansvarig kontor 073-719 60 39 · 018-489 20 29

Sara Rääf

Affärsansvarig handel 070-880 38 60 · 018-489 20 23

Per Forsman

Teknikansvarig 018-489 20 54

Nyheter

2024-05-08

Arbete i delar av Svava t.o.m. 31/5

Fram till och med den 31
maj kommer vi att utföra ett arbete där vi byter ut en brandlarmsanläggning med
tillhörande kabeldragning inne hos en hyresgäst i Svava samt i trapphusen på Bangårdsgatan
20, Bredgränd 17 och Dragarbrunnsgatan 50. Det kommer att bli en del
betongborrande under tiden för kabelmontaget och det sker under bullertiderna
som är kl. 07.00-09.00.    

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har. 

IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl:  support.re@advania.se

Telia

Tel:  076-101 40 17
Mejl:  fiberbestallningar@teliacompany.com

FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök.  Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer.

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekaniskt till- och frånluftssystem. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstider för kontor och vardagar samt helger ordinarie butikstider för butiker.

Fastigheten värms med fjärrvärme (klimatneutral till 100 % i Uppsala). Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

Här hittar du fler tips för ett bra inomhusklimat året runt:

I Värdens Pocket kan du också läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Rökning

Från den 1 juli 2019 är det enligt ett riksdagsbeslut förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Vill du veta mer om den lagen kan du läsa mer här.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
På Vasakronan strävar vi efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Källsortering är en viktig del i vårt miljöarbete. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:

Fastighetens miljöstationer
Inom fastigheten finns två miljöstationer:

Den ena miljöstationen är till för bostadshyresgäster och ligger innanför entrén på Bredgränd 15. För inpassering gäller nyckel. Den andra miljöstationen är till för butiker, kontor och restauranger och är belägen vid varuintaget på Bredgränd 19. För inpassering gäller kod.

Följande fraktioner sorteras:

•Tidningar
•Wellpapp, kartong
•Metallförpackningar
•Plastförpackningar
•Pappersförpackningar
•Krymp & streckfilm
•Ofärgat och färgat glas
•Lysrör
•Lågenergilampor
•Glödlampor
•Små batterier
•Brännbart
•Matavfall
•Deponi

Tömning sker regelbundet av Urbaser (brännbart- och matavfall) och Ragn-Sells (övriga fraktioner).

Vasakronan ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är ditt eget ansvar som hyresgäst. Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t.ex. mikrovågsugn, datorer, TV- och videoapparater) tas om hand av din leverantör, så kallat producentansvar

För att beställa egen hämtning av övriga fraktioner, kontakta Vasakronans avfallsentreprenör PreZero eller Ragn-Sells.

Välsorterat avfall betalar sig!
Avfallshanteringen finansieras genom att hyresgästerna betalar enligt självkostnadsprincipen. God källsortering bidrar till att kostnaderna sjunker genom att vissa fraktioner ger intäkter. Detta gäller t.ex. papper, wellpapp och plast. Det är följaktligen en ekonomisk fråga att sortera rätt. Utseparerat vitt papper ger t.ex. en större intäkt än papper som är blandat. 

Tack för att du källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan ser till att snöröjning och sandning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 020-47 82 77, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Uppsalaområdet. Det går även att rapportera in via deras hemsida, Istappstelefonen.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

  • Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
  • Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
  • Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
  • All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
  • Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
  • Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Uppsala Brandförsvar.

Utrymning
Delar av fastigheten är utrustade med automatiska brandlarm med direktkoppling till brandkåren.
Vid utrymningslarm i hyresgästens egna lokal, skall lokalen utrymmas.

Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta ansvarig drifttekniker för vidare information, se rubriken Kontaktuppgifter.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på Guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, så som energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter. Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär på så sätt ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan. Läs mer om LEED-certifiering här: SGBC – Om LEED

Kontoret står för en stor del av ett företags miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning. Därför har vi tagit fram konceptet Det gröna kontoret, där vi ger våra hyresgäster möjligheten att på ett lätt och smidigt sätt miljöanpassa sitt kontor. Det gröna kontoret omfattar miljömedvetna lösningar för såväl avvecklingen och flytten av det gamla kontoret som servicetjänsterna och energiförbrukningen i det nya kontoret.

För mer information om hur vi tillsammans kan göra stor skillnad både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning kan du klicka dig vidare här: Det gröna kontoret.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.

Grön el
Som hyresgäst i fastigheten tecknar ni själva elavtal med valfri leverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni också möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig (grön) el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Om du vill teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt maila till vasakronan@energi-sverige.se.

Lokalens koldioxidutsläpp = noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Detta förutsatt att ni använder miljöriktig (grön) el enligt ovan.

Energideklaration
Energideklarationen är ett bra verktyg för att se hur man kan minska energiåtgången i fastigheten. Deklarationen görs av en energiexpert tillsammans med fastighetsägaren. Den visar hur mycket energi som går åt och ger råd om hur fastigheten kan bli mer energismart. Mer information hittar du på Boverkets webbplats: www.boverket.se/energideklaration/

Säkerhet & inpassering

Allmän information
För att komma in i de yttre entrédörrarna i fastigheten behövs tagg eller kod.

Galleriaentrén vid Bangårdsgatan samt Dragarbrunnsgatan är öppen måndag-söndag 07.00-22.00. Övrig tid är entrén stängd.

För nycklar och taggar till allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan. Har du tappat bort en tagg eller behöver beställa flera kontaktar du vår Kundservice på kundservice@vasakronan.se och uppger namn på den som ska ha taggen, vilken kod som önskas samt nummer på brickan som inte fungerar.
 
Fastigheten är utrustad med porttelefoni.

Hiss
För galleria-hissen samt hissen på Bredgränd 15 gäller kod eller tagg. Båda hissarna har direktkoppling till hissentreprenör via larmknappen.

Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.

Bevakning
Bevakningen i området sköts av Securitas på uppdrag av Vasakronan. Bevakning av allmänna ytor i kvarteret sker dygnet runt och ronderingar av allmänna utrymmen sker regelbundet.
Telefonnummer till Securitas jour är 010-470 57 69. Uppge att det gäller en Vasakronanfastighet vid kontakt.

Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera Securitas i god tid.

Kameraövervakning

Garaget samt trapphusen på Bredgränd 15, Kungsgatan 57B och Bangårdsgatan 20 från entréplan ner till källarplan är kameraövervakade för att förebygga, upptäcka och förhindra brott. Filmat material lagras nödvändig tid, dock högst 2 månader. Vårt väktarbolag Securitas samt Fastighetsansvarig teknik är mottagare.  

Ni har rätt till/att:

  • tillgång, rättelse och radering av material.
  • återkalla ert samtycke av kameraövervakningen.
  • inge klagomål om kameraövervakningen.

För att nå personuppgiftsansvarig kontakta vår Kundservice på 018-489 20 40 eller kundservice@vasakronan.se  

Här kan du hitta mer information om vår behandling av personuppgifter.

Lastkaj & leveranser

För hjälp med godshantering, kontakta vår tjänsteleverantör Coor på telefon 010-559 64 00 eller e-mail kundtjanst@coor.com.

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan ser till att planteringar, städning av yttre gemensamma områden sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.

Övrig service

Städning
Trapphusen och de gemensamma ytorna städas av Sodexo.

Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor Service Management erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, konferens, vaktmästeri och andra kontorsnära tjänster.

Kontakta Coor på telefon 010-559 64 00 eller e-mail kundtjanst@coor.com eller läs mer om dessa erbjudanden på vår hemsida under servicetjänster. Där finns även ett formulär för att beställa. 

I närområdet

Service i närområdet

Fastigheten ligger ett stenkast från Uppsalas gågata med alla dess butiker, restauranger och caféer, och med några minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt. All tänkbar service och kommunikation finns helt enkelt inom räckhåll.

Närservice
Apoteket Kronan på Svartbäcksgatan 8.
Apoteksgruppen på Dragarbrunnsgatan 48B.
Hemköp i Svava Matgalleria på Dragarbrunnsgatan 50.
ICA Nära på Vretgränd 9.
Systembolaget på Dragarbrunnsgatan 48A.

Träning och hälsa
Fitness 24 Seven på Påvel Snickares gränd 1.
Fitness 24 Seven på Bangårdsgatan 9.
Actic Uppsala Centralbadet på S:t Persgatan 4.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Med ett par minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt och det är enkelt att transportera sig till och från kontoret med såväl cykel eller bil som kommunalt.

Tåg
Uppsala Centralstation och Resecentrum är ett kommunikationsnav för buss- och tågtrafik. Avståndet till Stockholms Central är tidsmässigt ca 40 minuter från Uppsala och hit kör såväl SJ som SLs pendeltåg flera gånger i timmen. Pendeltåget stannar även på Arlanda. Upptåget, som trafikerar Gävle-Uppsala, har många dagliga avgångar.

Länk till SJs webbplats
Länk till SLs webbplats

Buss
Närmaste busstation är Uppsala Centralstation/Resecentrum. Från Centralstationen och Resecentrum går förutom flertalet stadsbussar även regionala bussar mot såväl Enköping eller Västerås som Norrtälje och Östhammar. 

Busstationen Stadshuset på Kungsgatan ligger också bara några minuters promenad bort.

För tidtabeller och mer info se ULs hemsida:
Länk till Uppsala Buss (UL) webbplats

Parkering & laddplatser

Parkering och besöksparkering
Parkeringsmöjligheter finns i garaget på de två nedre planen, med infart från Dragarbrunnsgatan 50. Maxhöjden för fordon i garaget är 2,0 m. I garaget finns totalt 126 platser: 51 platser på nedre plan och 75 på övre plan.

Garagets öppettider är 05.30-24.00 alla dagar. Övrig tid är garaget låst.

I garaget finns betalautomater och möjlighet att betala sin parkering via betalapp.

Aimo Park ansvarar för betalautomater och uthyrningen av parkeringsplatser, så för att hyra en p-plats kontakta Aimo Parks kundtjänst på telefonnummer 0771-96 90 00 eller besök deras hemsida: www.aimopark.se.

Det finns 1 laddplats på plan -2 för besökare. Om det är problem med att få igång laddningen på en laddstolpe går det bra att ringa Epspots support på tfn: 08-519 708 08  

Volvo on Demand biluthyrning 
I garaget hittar du tillgängliga bilar från Volvo On Demand – en bildelningstjänst för privat- och företagskunder. Du bokar enkelt en bil direkt i deras app och kör från en timme till så länge du behöver. Behöver du hjälp finns support på plats dygnet runt. Läs mer på www.volvocars.com/se/on-demand

Cykelparkering

Cykelparkering
Cykelparkering för hyresgäster finns på husets två nedre plan. Tillgång till cykelrummet fås genom tagg eller nyckel.

Allmänna cykelställ finns utanför fastigheten på Dragarbrunnsgatan.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Kom ihåg att låsa din cykel – Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.