Välkommen till Oxen
Kungsgatan 53-55 / Bredgränd 14-18 / Dragarbrunnsgatan 46-48 / Smedsgränd 13
Om fastigheten

Modern fastighet med 1800-tals charm
Denna fastighet välkomnar er med ett imponerande trapphus och kombinerar funktion med charm i det moderna renoverade huset från slutet av 1800-talet.
Här skapas en miljö där arbete och atmosfär förenas på ett harmoniskt sätt, med byggnadens LEED Guld-certifiering som tydlig symbol för vårt engagemang för en hållbar framtid.
Perfekt belägen fastighet med smidig åtkomst
Med optimalt läge är kontoret i denna fastighet en dröm för företag som strävar efter effektivt företagande. Med gångavstånd till Uppsala Resecentrum och cykelvägar utanför dörren blir resan hit enkel och energigivande. Dessutom finns garage för både medarbetare och besökare.
Med stadens pulsåder som granne, erbjuder fastigheten Oxen en unik möjlighet för ert företag att växa i centrala kvarter. Dessutom kan ni njuta av effektiva gåmöten eller avkopplande pauser längs Fyrisån, vilket ger en perfekt balans mellan arbete och avkoppling.
Fastighetens historia
Den gamla delen av huset ritades av CA Ekholm och byggdes 1889. Fastigheten är uppförd i nyrenässansstil och arkitekten eftersträvade djupverkan i fasaderna. Huset skulle upplevas modernt och byggdes i material med maskinmässig prägel och hela skyltfönster. Huset var rivningshotat på 1970-talet men undgick rivning genom att klassas som byggnadsminne 1986.
Fastigheten som inrymmer Uppsala Stadsteater ritades av dåvarande stadsarkitekten Gunnar Leche 1948.
Byggt/ombyggt: 1895/1987/2012
Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)
Taxonomilinjerad byggnad: Ja
Total energianvändning: 67.7kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 0.1954 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 7 344 m2
Butik: 1 768 m2
Övrigt: 11 929 m2
Arkitekt: CA Ekholm
Nyheter
Utbyte av digitala entréskärmar 27/8
Onsdagen den 27 augusti kommer Dustin AB att byta ut de digitala tavlorna i några av våra trapphus. Tavlorna är flera år gamla och börjar bli uttjänta, vilket gör att de nu ersätts med nya moderna modeller.
Arbetet kommer att innebära att installatörerna behöver borra en kortare stund, ungefär 30 minuter, i vardera trapphus. Detta sker någon gång under borrtiderna mellan kl. 07.00 och 10.00på onsdagen.
Trapphus som berörs:
-
S:t Persgatan 6
-
Svartbäcksgatan 8
-
Dragarbrunnsgatan 46
-
Bredgränd 14
-
Dragarbrunnsgatan 35
Vi hoppas på er förståelse och beklagar eventuella störningar under denna tid.
Risk för lägre vattentryck 11/8-1/9
Den 11 augusti inledde Uppsala Vatten ett underhållsarbete på en stor vattenledning i Kvarngärdet. Arbetet förväntas pågå fram till och med den 1 september. Under perioden kan ni märka av ett lägre vattentryck och i vissa fall missfärgat vatten.
Om ni skulle märka att vattnet är missfärgat kan ni enkelt lösa det genom att låta kallvattnet rinna i några minuter tills det blir klart igen. Det är också bra att veta att det lägre vattentrycket kan påverka anslutna sprinklers som kan larma om trycket blir lägre än systemets gränsvärde.
För mer information kan ni besöka Uppsala Vattens hemsida.
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan.Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet,oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörersom har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om duvill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras isamråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekaniskt till- och frånluftssystem. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstider för kontor och vardagar samt helger ordinarie butikstider för butiker.
Fastigheten värms med fjärrvärme (klimatneutral till 100 % i Uppsala). Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Vart tredje år genomförs en obligatoriskventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyllerkraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör attvi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ettinomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklartska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt utmed ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justeratemperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig somgärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips förett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk på att stå minst 10 meter från entréer eller friskluftsintag, så att rök inte kommer in i byggnaden.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Uppsala Brandförsvar.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Hjärtstartare
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan ser till att planteringar, städning av yttre gemensamma områden sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Avfall & källsortering
Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Fastighetens miljöstationer
Inom fastigheten finns en miljöstation där du kan sortera avfall i olika fraktioner. Miljöstationen ligger vid varuintaget i markplan på Smedsgränd 13 och för inpassering gäller Accessy eller tagg. Följande fraktioner finns:
– Brännbart avfall
– Matavfall
– Returpapper
– Wellpapp
– Förpackningar av hårdplast
– Förpackningar av metall
– Färgat och ofärgat glas
– Batterier
– Lysrör, Lysrörskartonger
– Småelektronik
Tömning sker regelbundet av Uppsala Vatten (brännbart- och matavfall) och Ragn-Sells (övriga fraktioner).
Vasakronan ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är ditt eget ansvar som hyresgäst. Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t.ex. mikrovågsugn, datorer, TV- och videoapparater) tas om hand av din leverantör, så kallat producentansvar.
För att beställa egen hämtning av övriga fraktioner, kontakta Vasakronans avfallsentreprenör Ragn-Sells.
Välsorterat avfall betalar sig!
Avfallshanteringen finansieras genom att hyresgästerna betalar enligt självkostnadsprincipen. God källsortering bidrar till att kostnaderna sjunker genom att vissa fraktioner ger intäkter. Detta gäller t.ex. papper, wellpapp och plast. Det är följaktligen en ekonomisk fråga att sortera rätt. Utseparerat vitt papper ger t.ex. en större intäkt än papper som är blandat.
Tack för att du källsorterar!
Säkerhet & inpassering
Allmän information
De yttre entrédörrarna på Bredgränd 14 och 18 är öppna vardagar 07.00-18.00. Övrig tid gäller Accessy eller tagg för inpassering.
För de yttre entrédörrarna på Dragarbrunnsgatan 46 och Smedsgränd 13 sker inpassering med tagg eller Accessy.
Fastigheten är utrustad med porttelefoni.
Hiss
I fastigheten finns hissar i anslutning till varje entré: på Dragarbrunnsgatan 46, Bredgränd 14 och 18 samt på Smedsgränd 13.
En av hissarna på Bredgränd 14 är varuhiss och hissen på Smedsgränd fungerar både som person- och varuhiss.
Samtliga hissen har direktkoppling till hissentreprenör via larmknappen/nödtelefon.
Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.
Bevakning
Bevakningen i området sköts av Securitas på uppdrag av Vasakronan. Bevakning av allmänna ytor i kvarteret sker dygnet runt och ronderingar av allmänna utrymmen sker regelbundet.
Telefonnummer till Securitas jour är 010-470 57 69.
Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera Securitas i god tid.
Lastkaj & leveranser
I markplan på Bredgränd 14 samt på Smedsgränd 13-15 finns fastighetens gemensamma varuintag.
I anslutning till de båda varuintagen finns även varuhissar.
För hjälp med godshantering, kontakta vår tjänsteleverantör Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com.
Du hittar också mer information på deras serviceportal:
Parkering & laddplatser
Parkering och besöksparkering
Bilparkering hänvisas till grannfastigheternas garage Svavagaraget på Dragarbrunnsgatan 50 eller Smedengaraget på Smedsgränd 20.
Maxhöjden för fordon i garagen är 2,0 meter.
Svavagaraget
Svavagaraget är öppet alla dagar kl. 05.30-24.00 och det är möjligt att betala sin parkering via betalautomat eller betalapp.
För frågor kring parkering kontakta Aimo Parks kundtjänst på telefonnummer 0771-96 90 00 eller besök deras webbsida.
Smedengaraget
Smedengaragets öppettider är alla dagar kl. 06.00-24.00 och det är möjligt att betala sin parkering via betalautomat eller betalapp.
För frågor kring parkering kontakta Aimo Parks kundtjänst på telefonnummer 0771-96 90 00 eller besök deras webbsida.
Cykelparkering
Cykelparkering
I husets nedre plan finns ett cykelrum. För att komma dit går du in i trapphuset på Bredgränd 14 och tar med dig cykeln via hiss till källaren. När du stiger ut ur hissen finns cykelrummet en bit fram och till höger. Dörren är skyltad med ”Cykelrum”. För tillträde krävs kod.
Allmänna cykelställ finns utanför fastigheten på Dragarbrunnsgatan och Smedsgränd.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Kom ihåg att låsa din cykel – Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.
Kommunikationer
Med ett par minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt och det är enkelt att transportera sig till och från kontoret med såväl cykel eller bil som kommunalt.
Tåg
Resecentrum är ett kommunikationsnav för buss- och tågtrafik. Avståndet till Stockholms Central är tidsmässigt 30-40 minuter från Uppsala och hit kör såväl SJ som SLs pendeltåg flera gånger i timmen. Pendeltåget stannar även på Arlanda. Upptåget, som trafikerar Gävle-Uppsala, har många dagliga avgångar.
Länk till SJs webbplats
Länk till SLs webbplats
Buss
Närmaste busstation är Uppsala Centralstation/Resecentrum. Från Resecentrum går förutom flertalet stadsbussar även regionala bussar mot såväl Enköping eller Västerås som Norrtälje och Östhammar.
För tidtabeller och mer info se ULs hemsida:
Länk till Uppsala Buss (UL) webbplats
Bilpool
I parkeringsgaraget på nedre plan i närliggande Svava Matgalleria (infart Dragarbrunnsgatan 50) finns en elpoolbil från M som är tillgänglig för alla. För medlemskap och villkor se M:s webbsida.
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan ser till att snöröjning och sandning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Städning Trapphusen och de gemensamma ytorna städas av Sodexo.
Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.
Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Klicka här för Servicetjänster
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten ligger ett stenkast från Uppsalas gågata med alla dess butiker, restauranger och caféer, och med några minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt. All tänkbar service och kommunikation finns helt enkelt inom räckhåll.
Närservice
Apoteket Kronan på Svartbäcksgatan 8.
Apoteksgruppen på Dragarbrunnsgatan 48B.
Hemköp i Svava Matgalleria på Dragarbrunnsgatan 50.
ICA Nära på Vretgränd 9.
Systembolaget på Dragarbrunnsgatan 48A.
Träning och hälsa
Fitness 24 Seven på Påvel Snickares gränd 1.
Fitness 24 Seven på Bangårdsgatan 9.
Actic Uppsala Centralbadet på S:t Persgatan 4.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex konferens, reception, telefoni, vaktmästeri och städning av den egna lokalen.
Kontakta Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com för att höra mer.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Byggnaden är utrustad med solceller som bidrar till energiförsörjningen genom egenproducerad el.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner


