Hyresgästinformation

Välkommen till Björnen 38

Södra Förstadsgatan 25-27 / Davidshallsgatan 26 / Södra Förstadsgatan 27 / Södra Förstadsgatan 25 / Gågatan

Om fastigheten

Denna charmiga fastighet som består av ”fem små hus” byggdes i början av 1900-talet. Under år 1999 totalrenoverades fastigheterna. Här finns ett antal fantastiska butikslokaler i varierande storlekar på gatuplan samt bostäder högre upp i fastigheten. Fastigheten ligger på bästa läge och vetter mot Södra Förstadsgatan och Davidshallsgatan.

Fastighetens historia

Fastigheten
Förr i tiden låg ett populärt nöjesställe vid namn Casino på den plats där Björnen 38 ligger idag. 1885 brann denna byggnad ned. Dagens fastighet byggdes 1904. Mycket har renoverats på fastigheten under 1900- och 2000-talet även om man har försökt spara den gamla, vackra fasaden. Idag finns exklusiva klädaffärer och restauranger i lokalerna.

Byggt/ombyggt: 1904/1999

Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)

Taxonomilinjerad byggnad: Nej

Total energianvändning: 85.1kWh/m2, 2024

Utsläppsintensitet: 0.0718 kg CO2/m2, 2024

Kontor: 395 m2

Butik: 1 763 m2

Bostäder: 3 088 m2

Övrigt: 116 m2

Arkitekt: August Lönnberg, Hultin & Lundqvist

I din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör. Klicka här för mer information.

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör. Klicka här för mer information.

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
I hela fastigheten finns mekanisk ventilation.

Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

I fastigheten

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan tar hand om planteringar och städning av innergårdar vid fastigheten. Innegården är utrustad med bord och stolar. För access krävs passerbricka. 

Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Avfall & källsortering

För bostadshyresgäster boende på Södra Förstadsgatan 25 finns en miljöstation vid porten ut till gågatan. Kärlen används även för butikernas hushållsavfall. Bortforsling av kartonger och dylikt ombesörjer butikshyresgästerna själva.

För bostadshyresgäster boende på Davidhallsgatan 26 finns en miljöstation vid entréporten.
Det finns källsortering för papper, glas, metall, batterier, plast och wellpapp.

Säkerhet & inpassering

Fastighetens entréer och garage är alltid låsta. För inpassering behövs tag.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

All godsmottagning sker via Davidhallsgatan 26 och Södra Förstadsgatan.

Parkering & laddplatser

Bilplatser finns att hyra i husets garage med infart från Davidhallsgatan. 

Sedan 1 Juli 2022 administreras alla garageplatser av Apcoa Parkering Sverige AB.

Kunder med rörliga parkeringsplatser måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången

Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.

Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage, ring 08-55630670 (tonval 3)

Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.

Det finns även möjlighet att hyra parkeringsplatser i parkeringshus, såsom P-huset Anna och i Triangelns köpcentrum. Dessa parkeringshus förvaltas av Apcoa

Cykelparkering

Föredrar du att cykla kan du antingen parkera cykeln i fastighetens cykelrum i garaget eller i kommunala cykelställ längs Södra Förstadsgatan.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.

Kommunikationer

Byggnadens fina läge erbjuder goda kommunala kommunikationer.

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Triangeln – 2 minuter
Gustav Adolfs Torg – 5 minuter
Stortorget – 10 minuter
Centralstationen – 15 minuter

Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

Snöröjning & istappstelefon

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Service i fastigheten

Låt oss ta hand om er
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners. Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Kontorsservice – Vasakronan
Arena
Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Coworking – Vasakronan

I närområdet

Service i närområdet

Runtom fastigheten finns ett rikt utbud av matställen samt mysiga caféer. Här hittar du även en mängd unika butiker och trendiga modeaffärer längs gågatan. Hemköp och Coop finns inom nära räckhåll för dina dagliga inköp, liksom flera apotek och vårdcentraler. Kulturlivet blomstrar med Malmö Konsthall i närheten. Området erbjuder också gröna oaser som Slottsparken och Kungsparken, perfekta för en avkopplande promenad. Med utmärkta kommunikationer, inklusive närhet till flera busslinjer och Triangelns station, är det enkelt att ta sig runt i Malmö och Öresundsregionen.

Hållbarhet

Miljöcertifiering

Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.

Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.

Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.

Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.

Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.

Läs mer om energiköp via Vasakronan

Hållbarhetstjänster

I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.

Läs mer om tjänsten avfallshämtning

Läs mer om tjänsten cykelservice

Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.

Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling

För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

Läs om det hållbara kontoret

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Gustav Andersson

Affärsansvarig kontor 076-128 22 97 · 040-691 71 69

Lina Seegh

Affärsansvarig handel 073-392 42 19 · 040-691 71 57

Tony Larsson

Teknikansvarig 040-691 71 38