Kundservice & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 128 MB.

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Hand som håller i en mobil för att visa hur appen HG-info ser ut

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Miljörummet finns på Packhusgränd 7.

I miljörummet sorteras följande fraktioner:

Pentrysopor
Övrigt brännbart
Övrigt ej brännbart
Hushållsbatterier
Metallförpackningar
Wellpapp
Färgat och ofärgat glas

Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Tömning av pentrysopor sker 3 ggr/vecka. Hyresvärden ser till att tömning sker och anlitad entreprenör är Ragn-Sells.

Hyresgästerna ombesörjer själva returpappershantering. Avtal med Ragn-Sells kan skrivas även om detta. För kontakt med Ragn-Sells, ring 08-795 45 00 eller besök www.ragnsells.se

Snöröjning & istappstelefon

Istappning:
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 08-50 380 280, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Sprinklersystem finns i trapphuset vid Packhusgränd 7.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Miljöcertifiering

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

För inpassage till fastigheten krävs bricka dygnet runt. För besökare finns porttelefoner i entréerna Skeppsbron, Packhusgränd och Österlånggatan.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

Gods tas in genom entrén till Packhusgränd 7, där det finns tillgång till hiss. Gods på pall får ej föras in i byggnaden.

För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Länk till Coors webbplats

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan ser till att planteringar och städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
OBS! För grillning vänligen kontakta fastighetsansvarig/fastighetschef.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

TV
Byggnaden är ansluten till kabel-TV via ComHem. Anslutningspunkt finns i telerummet bredvid hissarna. Hyresgästen kan beställa TV-uttag i sin lokal till självkostnadspris. Kontakta Vasakronan för beställning. Kabel-TV-utbudet hittar du i länken nedan.

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs i kvarteret så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Byggnaden har mekanisk till- och frånluftventilation med kyla. Drifttider för ventilationen är vardagar kl. 07.00-18.00. Förlängd drifttid kan påkallas med hjälp monterade tryckknappar. Tillgång till forcering finns i konferensrum.

Byggnaden värms med fjärrvärme och kyls med hjälp av grundvattnet.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Service i fastigheten

Vasakronan erbjuder följande hjälp.
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Kontakta fastighetschefen eller läs mer om Vasakronans tjänsteerbjudande.

Länk till Coors webbplats

Service i närområdet

Fastighetens läge i Gamla stan innebär bara några minuters gångavstånd till det mesta i form av närservice. 
Banker
Banker ligger på Kornhamnstorg och Mynttorget.

Handel och restauranger
Det är även nära till apotek (hörnet Västerlånggatan/Storkyrkobrinken), systembolag ( Lilla Nygatan 18) samt en mängd charmiga caféer och restauranger. På Stora Nygatan ligger även en pappershandel som kan erbjuda det mesta inom kontorsmaterial.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Närheten till Stockholms centralstation, T-centralen, Citybanan och Cityterminalen.
Endast 1kmr bort ligger Storstockholms största knutpunkt och dit tar du dit dit enklast med tunnelbanan från gamla stan. Det ligger även inom rimligt promenadsavstånd och det skulle ta 15-25 min att promenera dit.

T-bana- Gamla stan
T-banestationerna Slussen och Gamla stan ligger båda på några minuters gångavstånd. Båda två trafikeras av den gröna och röda tunnelbanelinjen.

Buss
Det avgår flera SL-bussar från Skeppsbron och bussresenärer kan välja mellan linjerna 2, 43, 55, 71 eller 76.

Mellan fastigheten och Centralen/Cityterminalen är det cirka 15 minuters promenad. Mer info, tidtabeller m.m. finner du på www.sl.se

Parkering & laddplatser

Hyresgäster kan besöka Stockholm Parkering för mer info information om att hyra P-plats i eller i närheten av Gamla stan. Besökare hänvisas till biljettparkering på Skeppsbrokajen eller Riddarholmen.

Observera att det bara är tillåtet att köra bil på Gamla stans gator mellan kl 06.00-11.00, med undantag för taxibilar.

Cykelparkering

Cyklar parkeras i cykelställ på gården med ingång från Skeppsbron 38. Passerkort och kod krävs dygnet runt. Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Inga motorcyklar får parkeras på fastighetens gård.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.