Hyper Islands metodik innebär att studenterna under den två år långa KY-utbildningen i digitala medier får arbeta i så realistiska arbetssituationer som möjligt.
– Studenterna delas in i grupper och får en uppgift. Till exempel ska de presentera en vinnande digital affärsidé. De får sedan fyra veckor på sig att lösa uppgiften. Till sin hjälp har de självklart handledare, men i övrigt får de lösa problemet på egen hand. Det innebär att studenterna tvingas lära sig längs vägen. Behöver de till exempel kunna programmera i Flash för att lösa uppgiften, då är det bara att lära sig det.
– Det är hungern efter lärandet vi vill komma åt. Ibland måste vi till och med kyla ner studenterna för att de vill så mycket. Och detta trots att vi inte har några traditionella läroböcker, läxor eller betyg. Men det är just när studenterna förstår att det inte finns några rätt eller fel som de vågar vara kreativa, släppa loss och lära sig, säger Mikael Ahlström.
Och det verkar som att metodiken går hem. Idag har Hyper Island 400 studenter fördelade på tre skolor i Stockholm, Karlskrona och Manchester. Och de få platserna är eftertraktade. Men för att komma in behövs inte skyhöga betyg och goda referenser. Istället tittar man på samarbetsviljan, förmågan att bygga relationer och fallenheten för att lösa problem.
– Vi är den skola i Sverige som har flest andel betalande utländska studenter. Det är ett mycket gott betyg.