Tjänst

Dags att flytta?

När ni har bestämt er för att lämna eller byta lokal, så är det bra att ta fram hyresavtalet och se vad vi har kommit överens om. Det är ganska många saker att tänka på så använd gärna vår checklista så att allt hinns med. Har du frågor kring din flytt, kontakta din fastighetschef eller Hyresgästinfo via länken längst ned på sidan.
Pil ner

Att tänka på när ni flyttar ut

När ni har bestämt er för att flytta från lokalen så ska ni boka in ett möte med era kontaktpersoner på Vasakronan. Då går vi igenom rutiner och ansvar vid en avflytt så att ni kan planera er flytt. Dessutom får ni koll på om det finns kostnader kopplat till återställning och städning. Lokalen ska tömmas och återställas till samma skick som den hade när ni flyttade in eller enligt vad vi kommit överens om i hyresavtalet. Så stäm gärna av med er fastighetschef så att alla eventuella frågetecken reds ut innan själva flyttlasset går, så att ni slipper onödiga kostnader. Vi hjälper er med bokning av hissar samt information till hyresgäster som berörs av flytten.

När ni ska flytta är det några saker ni behöver tänka på angående lokalen ni lämnar. Använd gärna vår punklista nedan  för att inte missa någonting.

checklista
  • Be Vasakronan informera de andra hyresgästerna om er flytt och eventuell begränsad framkomlighet
  • Be Vasakronan boka hissar åt er.
  • Plan för hantering av avfall under flytt. På vasakronan.se/hginfo finns information och pris från Ragnsells om avfallshämtning vid flytt.
  • Uppsägning av abonnemang (el, data, tele, övervakning).
  • Skydd av korridorer och hissar för att undvika skador under flytten.
  • Återställ lokalen till ursprungsskick om ni har gjort några förändringar som ombyggnads- och inredningsarbeten.
  • Reparera de skador som inte kan räknas som normalt slitage.
  • Transportera bort inredning och utrustning som inte tillhör Vasakronan. Gäller även sådant som tele- och datakablar.
  • Montera ner skyltar, exempelvis dörr- och fasadskyltar.
  • Se till att det inte finns några öppna hål till kontakter eller elkablar. Montera lock eller laga där ni tagit bort utrustning.
  • Montera ner övervaknings- och larmutrustning.
  • Flyttstäda i lokal samt i gemensamma utrymmen såsom korridorer, hissar, trapphus som används vid flytten.
  • Gemensam flyttbesiktning med kontaktpersoner på Vasakronan.
  • Utföra eventuella åtgärder enligt besiktningsprotokollet.
  • Stänga av kylar, frysar, släcka belysning och låsa lokalen.
  • Återlämna port- och dörrnycklar/brickor eller motsvarande till Vasakronan (även de som skaffats på egen hand).
Rådgivning – att hitta din nya lokal

180 000 människor rör sig i våra kontor varje dag och ett antal miljoner i våra snart 800 butiker. Varje dag hittar ett par företag en ny kontors- eller butikslösning någonstans i våra fastigheter. För de flesta av dessa företag är det en ovanlig händelse, för oss är det vår vardag. Ställ tusen frågor, landa i ett svar – vi hjälper dig!

De här servicetjänsterna erbjuder vi

För att det dagliga arbetet ska fungera så enkelt som möjligt finns det många olika servicetjänster som kan underlätta. Här har vi samlat några av de vanligaste tjänsterna för dig som butiks- eller kontorshyresgäst. Vissa kan vi erbjuda, andra kan ni beställa via våra serviceleverantörer.

Startklart

Det är mycket som går fort nu. Det gör att lokalbehoven kan förändras snabbt och flexibilitet blir ett nyckelord. Det ser vi dagligen hos våra hyresgäster. Lösningen tycker vi är enkel, men smart. Hyr ett kontor som redan är färdigt, eller en popup-butik för en tillfällig kampanj.

In- & utflytt

Nu har du bestämt dig för ditt kontor. Då börjar det närma sig inflyttning. För att det ska gå så smidigt som möjligt för ert företag att fortsätta er verksamhet som vanligt har vi på Vasakronan tagit fram antal tjänster som hjälper dig att flytta in och komma på plats.