Hur gör man på hotell för att få gästerna att komma tillbaka?
Oavsett gäst så behöver du visa gästen att du ser den innan hen ser dig. Om det gäller affärsgäster så vill de oftast att allt ska gå fort, men de vill bli sedda. Ha koll på om personen bott tidigare och vad du behöver gå igenom. Behöver de bord avskilt i restaurangen? En kaffe efter en lång resa? Oavsett vad så behöver du skapa en upplevelse som gästen kommer ihåg.
Samma gäller på en arbetsplats. Den behöver vara inspirerande och du behöver känna att du missar någonting om du inte är där. Att jobba hemma fem dagar i veckan ska inte vara roligare och fungera bättre än att vara på kontoret.
Vilka andra lärdomar kan vi hämta från hotellbranschen?
Någonting som blir oerhört tydligt på hotell är vikten av att bygga tillhörighet hos medarbetarna och få alla att känna sig som en del av teamet. Det i sin tur skapar ett intresse för produkten. Alla medarbetare, oavsett position, måste kunna svara på ”När stänger frukosten? Hur många rum har ni?” På hotell så måste personalen tänka att de ”står på scen” alla sina timmar på jobbet. Var du än är så syns du. Har du kanske någon gång försökt checka in i en reception där personalen står och pratar med varandra, eller inte fått ögonkontakt när du vill betala notan? Alla intryck skapar en känsla, och jobbar du i denna sortens service så är det viktigt att veta att du står på scen så fort du kliver in på arbetsplatsen. Börja med att hälsa på alla kollegor du möter och se vad som händer.