• Framtidens arbetsplats

Worklife experience – vad kan vi lära av hotellen?

Hur kan vi förflytta kontoret från en plats med stämpelklocka till inspirerande mötesplats? Vi har pratat med Mikaela Åkerlund, projektuthyrare på Vasakronan. Hon har lång erfarenhet av hotellbranschen, och vet vad som gör en upplevelse och vilka verktyg vi kan låna från servicebranschen när vi utformar morgondagens arbetsliv.

Först och främst, vad betyder worklife experience och varför pratar vi om upplevelse på kontoret?

Jag tror att det är viktigt att varje företag själv översätter vad worklife experience betyder för just dem. Oavsett om företagets strategi är att byta kontor eller se över kontorets funktion så är det viktigt att göra en grundläggande analys av vad man vill åstadkomma. Förmodligen behöver man omvärdera och uppdatera gamla lösningar. Kontor idag är inte ett ställe som medarbetare bara går till och är på 8-17 utan de är en plats att vara stolt över och satsa på. Det gäller att skapa en attraktion och en meningsfull helhet. Medarbetarna ska få en wow-känsla och då är kontorets utseende och utformning av största vikt.

Finns det några genvägar till att skapa wow-känsla på ett kontor?

Våga granska er egen verksamhet och dess behov. Skapa det kontoret ni vill ha med de medel ni har. Det gör ni genom att fråga medarbetarna om vad som är viktigt för dem i vardagen och vad som gör dem stolta över sin arbetsplats. Alla vill känna sig involverade. Bygg någon sorts hjärta på kontoret. En plats dit alla söker sig. Addera till upplevelser som får medarbetarna att känna att de missar någonting när de inte är på plats.

Fundera också över hur ni vill identifiera ert företag och vilken plats som  är ”rätt för er”. Området i sig kan bidra till enklare rekrytering, fler dagar på kontoret och fler besökare.

Hur gör man på hotell för att få gästerna att komma tillbaka?

Oavsett gäst så behöver du visa gästen att du ser den innan hen ser dig. Om det gäller affärsgäster så vill de oftast att allt ska gå fort, men de vill bli sedda. Ha koll på om personen bott tidigare och vad du behöver gå igenom. Behöver de bord avskilt i restaurangen? En kaffe efter en lång resa? Oavsett vad så behöver du skapa en upplevelse som gästen kommer ihåg.

Samma gäller på en arbetsplats. Den behöver vara inspirerande och du behöver känna att du missar någonting om du inte är där. Att jobba hemma fem dagar i veckan ska inte vara roligare och fungera bättre än att vara på kontoret.

Vilka andra lärdomar kan vi hämta från hotellbranschen?

Någonting som blir oerhört tydligt på hotell är vikten av att bygga tillhörighet hos medarbetarna och få alla att känna sig som en del av teamet. Det i sin tur skapar ett intresse för produkten. Alla medarbetare, oavsett position, måste kunna svara på ”När stänger frukosten? Hur många rum har ni?” På hotell så måste personalen tänka att de ”står på scen” alla sina timmar på jobbet. Var du än är så syns du. Har du kanske någon gång försökt checka in i en reception där personalen står och pratar med varandra, eller inte fått ögonkontakt när du vill betala notan? Alla intryck skapar en känsla, och jobbar du i denna sortens service så är det viktigt att veta att du står på scen så fort du kliver in på arbetsplatsen. Börja med att hälsa på alla kollegor du möter och se vad som händer.

A och O inom hotellbranschen är att se kunden innan hen ser dig och läsa av vilken typ av kund det är för att veta vilken typ av incheckning du ska göra. Helt enkelt lyfta blicken, se personen.

Vem är Mikaela Åkerlund, projektuthyrare på Vasakronan?

Mikaela har en lång erfarenhet inom hotellbranschen där hon började tidigt, utvecklades och jobbade sig uppåt. Ambitionen var att hinna jobba med försäljning, starta upp ett hotell och slutligen bli hotellchef. Allt innan hon hunnit fylla 30. Mikaela klarade alla mål med en marginal på tre månader. Hon har arbetat med alla de stora kedjorna, axel mot axel med Petter Stordalen och andra namnkunniga hotellägare. Under sina år inom hotell har hon sett en bransch som slutade sälja rum och började ta betalt för upplevelse. De erfarenheterna tar hon med sig in i projektutvecklingen på Vasakronan.

Fem tips för att skapa en känsla av upplevelse

  1. Skapa hjärtat i kontoret. En plats där alla naturligt möts och där man blir sedd.
  2. Skapa en upplevelse som man inte vill missa. Det där lilla extra – en enkel frukost som samlar och informerar.
  3. Flexibilitet – istället för att jobba mot en stämpelklocka, jobba med förtroende.
  4. Skapa enkla forum där man ses, både på kontoret, men även utanför på en aw eller middag på stan.
  5. Skapa tillhörighet genom att involvera. Våga vara personlig.

Nyfiken på vårt kunskapsrum?

Vi på Vasakronan är nyfikna. Vi vill veta. Och när vi inte vet så utforskar vi. Det gör vi genom dialoger och diskussioner med kunder och beslutsfattare inom näringslivet och myndigheter. På så sätt har vi under lång tid samlat på oss en massa kunskap om hur andra tänker och gör. Sammantaget skapar det en ganska bra bild över hur framtidens arbetsliv kan se ut, men också bra tips och råd för alla som är intresserade av en bra arbetsmiljö. Allt detta har vi samlat i vårt Kunskapsrum, men det är bara början. Kunskapsrummet kommer vi hela tiden att fylla på med nytt intressant material.

Anmäl dig här och få ett meddelande när vi lägger ut nytt material i Kunskapsrummet. Det här hittar du i kunskapsrummet:

  • Inspiration och ny kunskap om framtidens arbetsplats
  • Bra tips och råd för en bättre arbetsmiljö
  • Inblick i hur andra tänkt och gjort

Prenumerera på nyheter från vårt kunskapsrum