Hyresgästinformation

Välkommen till Telefonplan Hus 03

LM Ericssons väg 28-30 / Tellusgången 1-7 / Telefonvägen 22A-26 / Dialoggatan 13-19

Om fastigheten

Telefonfabriken, som byggnaden med adressen L M Ericsssons väg 30 kallas, ritades av arkitekten Ture Wennerholm för Telefonaktiebolaget L M Ericsson. Företaget flyttade hit redan 1940. Byggnaden är ett klassiskt och mycket fint exempel på ”funkis”, dvs funktionalismen, som blev ett begrepp på 30-talet. Här finns många detaljer som är väl värda att bevara och därför är t.ex. fasader och en del interiöra detaljer kulturminnesmärkta.

Fastighetens historia

”Telefonfabriken” som byggnaden med adressen LM Ericsssons väg 30 också kallas, ritades av arkitekten Ture Wennerholm för Telefonaktiebolaget LM Ericsson. Företaget flyttade hit redan 1940. Byggnaden är ett klassiskt exempel på  ”funkis”, dvs funktionalismen från 1930-talet.

Byggt/ombyggt: 1939/1994/1996

Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)

Taxonomilinjerad byggnad: Ja

Total energianvändning: 73.4kWh/m2, 2024

Utsläppsintensitet: 0.0092 kg CO2/m2, 2024

Kontor: 31 850 m2

Butik: 214 m2

Övrigt: 182 m2

Arkitekt: Ture Wennerholm

I din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan.Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet,oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörersom har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om duvill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information
   

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Fastighetens ventilationssystem i lokalerna är normalt igång mellan kl 06:30-17:30 på vardagar.
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat (länk)

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter.Det är hyresgästens ansvar att:
·        Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platseri lokalen.
·        Släckutrustning finns till hands inutihyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
·        Utrymningsvägar hålls fria – gäller ävengrannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
·        All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm,brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
·        Utse en brandskyddsansvarig samt enutrymningsledare på sitt företag.
·        All personal och vikarier känner tillutrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
·        Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
·        Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse avBrandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in tillbrandförsvaret via Vasakronan.
·        Du kan läsa mer om vad systematisktbrandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igångmed just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.   

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samtutrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. Förallmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationenangående utrymning på Arbetsmiljöverketshemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antalleverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs merpå Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Hjärtstartare
Finns i receptionen Telefonvägen 30.  

I fastigheten

Allmänna uteplatser & terrasser

Det finns många uteplatser på området med fasta installationer gällande bänkar, bord som hyresgästerna kan nyttja.

Avfall & källsortering

Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt: Hyresgästerna har våningsplanshämtning vilket innebär att Ragn-Sells hämtar avfall från kontorsverksamhet i hyresgästernas lokaler.

För grovsopor m.m. gäller att hyresgästen är ansvarig för att hantera det, t.ex. vid in- och utflyttning. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på hyresgästens kontor och körs iväg direkt för återvinning.

Tack för att du källsorterar!

Länk till Ragnsells webbplats

Säkerhet & inpassering

Byggnaden är låst för allmänheten alla tider bortsett från entrén LM Ericssons Väg 30, där Försäkringskassans reception är öppen dagtid.

För tillgång till eventuella passagebrickor, kontakta receptionen Telefonvägen 30.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m) i de egna lokalerna.

Lastkaj & leveranser

Godsmottagning finns på Dialoggatan 17. Kontakta receptionen Telefonvägen 30 för access.

Parkering & laddplatser

Apcoa | Telefonfabriken 1 | P-hus Mobilgatan

Oreserverad plats : 1154 kr/plats/mån
Oreserverad plats vardagar: 742kr/plats/mån
(För mer info besök Apcoa.se)

Se länk till p-karta nedan.

Cykelparkering

Det finns ett flertal cykelställ i området, och vi är tacksamma om cyklisterna använder dem. Behöver du förvara din cykel i ett låst utrymme? Kontakta din kontaktperson på Vasakronan så kan vi hjälpa till.

Det är inte tillåtet att ställa cyklar på parkeringsplatser eller i husens entréer och trapphus. Entréer och trapphus är utrymningsvägar och måste hållas rena från föremål, och vi hoppas att det respekteras.

Kommunikationer

Kommunalt
Telefonplan ligger 13 minuter från T-centralen, röd linje mot Fruängen. Två tunnelbanestationer från Telefonplan ligger Liljeholmen där bland annat tvärbanan och flygbussar stannar.

Närmaste pendeltågsstation är Älvsjö. Därifrån finns anslutningsbussar till Telefonplan som tar cirka 10 minuter.

Bil
Telefonplan ligger 15 minuter från Stockholms city via E4/E20. Området ligger även nära Södra länken för resor mot Nacka.

Snöröjning & istappstelefon

Om farliga istappar upptäcks  på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.

Det går  även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan  ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Service i fastigheten

Konferens Kobran
Konferens Kobran är vår anläggning för kreativa konferenser på Telefonplan. Konferensanläggningen är belägen i bottenplan av Generatorn, hus 04, huvudentrén på Telefonvägen 30.

Konferensrum
Vi har två mötesrum passande för möten för mellan 8 och 25 personer.

Information och bokning
Ta kontakt med receptionen på Telefonvägen 30.
Telefon: 010-559 66 61
E-post: kobrankonferens@coor.com
Webbsida: www.kobrankonferens.se

Coor Service Management

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom vår samarbetspartner Coor Service Management. Tack vare samarbetet med Coor kan vi erbjuda våra kunder prisvärda och lättillgängliga servicetjänster med garanterade servicenivåer i alla våra fastigheter.

Kontakt och mer information
hyresgast@coor.com

Flytthjälp
Coor hjälper er med er flytt och hanterar allt från små flyttar inom det befintliga kontoret till stora flyttar av hela kontoret, inklusive flyttprojektledning.

Kontakta Coor för mer information:
hyresgast@coor.com
Tel: 010-559 57 30

I närområdet

Service i närområdet

På Telefonplan och i de närmaste omgivningarna har servicen ökat markant senaste åren. Vid Telefonplans tunnelbanestation hittar du mycket av det du behöver en vanlig vardag, t ex apotek, blomsteraffär, livsmedelsbutik och pressbyrå.

Vid Telefonplan finns ett tiotal restauranger. I den gamla vaktkuren för Ericsson, till vänster om Försäkringskassans entré, hittar du till exempel populära Krubb. Inne i området finns Addfood som har en välbesökt buffélunch och vietnamesiska restaurangen Viet Bistro. Under april 2024 öppnar även Söderbergs bageri i Tellusgången. Hos Konstfack finns café och restaurang Glasklart och vid torget och utmed LM Ericssons väg finns ytterligare ett antal restauranger, bland annat välkända restaurang Landet.

På Dialoggatan ligger SATS gym och utmed Tellusgången finns både Klättercentret, frisör, kiosk och kemtvätt med skrädderiservice.  

Hållbarhet

Miljöcertifiering

Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.

Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.

Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.

Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.

Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.

Läs mer om energiköp via Vasakronan

Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.

Läs mer om tjänsten avfallshämtning

Läs mer om tjänsten cykelservice

Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.

Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling

För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

Läs om det hållbara kontoret

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Susanne Wallberg

Affärsansvarig kontor 072-246 54 50 · 08-566 206 86

Yeliz Unver

Bitr. affärsansvarig 076-133 85 27 · 08-566 207 09

Janne Mäkitalo

Teknikansvarig