Hyresgästinformation

Välkommen till Rosenborg 2

Gustav III:s Boulevard 62-66

Om fastigheten

I Frösunda finns denna fastighet som är klassad som Green Building. Huset stod färdigt 2009 och har bästa tänkbara skyltläge ut mot E4:an.

Byggt/ombyggt:

2009/

Miljöcertifiering:

LEED Guld (2023)

Kontor:

10 921 m2

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information

Inomhusklimat

Fläktar och Luft
OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) utförs i fastigheten vart 3:e år.

Fastigheten har flera luftbehandlingssystem som försörjer lokalerna med kyld/värmd tilluft. Cellkontor och kontorslandskapen har möjlighet att påverka temperaturen på den inkommande luften. Normalt förses lokalerna med luft som håller en temperatur på mellan 19-21 oC. Hyresgästerna kan sedan lokalt påverka temperaturen i lokalen genom att justera termostaten/termostaterna i utrymmet.

Fläktarna i Rosenborg 2 går normalt under kontorstid, mellan 06.00-17.00, vissa avvikelser förkommer beroende på verksamheten i lokalerna.

Rökning

Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten. Rökare hänvisas till askkoppar vid fastighetens gavlar.

Ett bra inomhusklimat

Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Sophantering och källsortering

Det är något som starkt kopplas till miljöarbete. I Rosenborg 2 finns ett sorteringsrum på plan 3. Där finns totalt 8 fraktioner som sorteras. Dessa är:

– wellpapp
– ofärgat glas
– färgat glas
– brännbart
– batterier
– lysrör
– kontorspapper
– elektronik

Tack för att du källsorterar.

Snöröjning & istappstelefon

Kring Rosenborg 2 har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som under vintertid sköter  snöröjningen.

Om farliga istappar upptäcks på byggnaden, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst.

Istappstelefon, tel 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholm.

Utrymning & brandskydd

  Utrymningslarm och sprinklersystem finns på alla våningsplan i fastigheten.  Vasakronan sköter detta och meddelar resp. företags kontaktperson när prov skall ske.

Inne i er lokal ansvarar ni för skyltning av nödutgångar, att brandsläckare finns till hands, att lås och öppning av nödutgångar fungerar och nödutrymningsövningar. Ibland utför t.ex. brandmyndigheten en översyn av lokalen. Om de kräver en förändring med anledning av er verksamhet är det ert ansvar att åtgärda det. Vasakronan ansvarar för detta i gemensamma utrymmen, t.ex. i trapphus och entréer.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
– att släckutrustning finns till hands
– att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms brandförsvars hemsida.  

Miljöcertifiering

Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.

Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.

Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.

Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.

Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.

Läs mer om energiköp via Vasakronan

Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.

Läs mer om tjänsten avfallshämtning

Läs mer om tjänsten cykelservice

Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.

Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling

För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

Läs om det hållbara kontoret

Allmänna uteplatser & terrasser

Kring Rosenborg 2 har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter.

Övrig service

 Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor Service Management erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, konferens, vaktmästeri, restaurang/catering och andra kontorsnära tjänster. Läs mer om dessa erbjudanden på vår hemsida under servicetjänster kontor.

I närområdet

Service i närområdet

I närområdet finns flera restaranger, caféer, närbutiker och en livsmedelsbutik. Mall of Scandinavia samt Friends Arena på promenadavstånd med all tänkbar service och ett mycket stort utbud av restauranger och shopping.

På promenadavstånd från fastigheten, vid Rosenborgsgatan 12, kan man vända sig till den Coor-bemannade receptionen för att hyra konferensrum, med storlekar mellan 10 upp till 20 personer.  

På parkeringen vid Rosenborgsgatan 12 erbjuds bilpool genom Volvo On Demand för privatpersoner och företag.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Bil
Direkt närhet till både E4:an såväl som E18. Det är cirka 5 km till innerstaden och tar ungefär 8-10 minuter med bil under normaltrafik. Till Arlanda tar resan cirka 30 minuter.

Kollektivt
Den som inte reser med bil tar pendeltåget till Solna Station alternativt Ulriksdal. Ca 300 bort finns ett flertal busslinjer som trafikerar norrort, Solna Centrum (T-bana) och till innerstaden. Tvärbanan ansluter vid Solna Station. Om några år kommer även T-bana anslutas vid Solna Station. Mer info finns på SL.

Elbuss
Från september 2019 erbjuds du som är hyresgäster i Frösunda en gratis pendlingsbuss till och från Solna Station. Bussen går helt och hållet på el och är ett miljövänligt sätt att ta sig till och från jobbet. Syftet är att underlätta resvägen för våra hyresgäster och bussen är bara en av många tjänster som Vasakronan erbjuder. El-bussen går inte på tidtabell, utan ska snurra mellan sina två stationer. Läs mer på vasakronan/elbuss.

El-busslinjen trafikerar området enligt nedan.

Tider:
– måndagar till torsdagar: 07:00-09:00 och 15:00-18:00
– fredagar 07:00-09:00 och 14:00-17:00

Stationer:
– Gustav III:s Boulevard 64 (På- och avstigningsplats framför entrén)
– Kolonnvägen (pendeluppgången mot MoS, nedanför trapporna och fickan efter rondellen)

Turtäthet:
Avgång cirka var 10:e minut. Bussen kan följas i realtid på vasakronan/elbuss.

Parkering & laddplatser

Varmgarage finns för våra hyresgäster och besöksparkering på markplan.

Hyresgäster
Apcoa Parking administrerar förhyrda platser i vår parkeringsanläggning i Frösunda.
För dig som hyresgäst innebär det att:

  • Du kontaktar Apcoa vid frågor kring förhyrda platser.
  • Du tecknar parkeringsavtal direkt med Apcoa genom kontakt med vasakronan@apcoa.se. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
  • Apcoa sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Apcoas kundtjänst Du som är hyresgäst i huset är alltid välkommen att kontakta Apcoas kundtjänst och uthyrning;
www.apcoa.se 
Telefon: 08-451 664 44
E-post: vasakronan@apcoa.se

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Nicole Hoang

Affärsansvarig kontor 070-623 33 79

Andreas Hansson

Bitr. affärsansvarig 076-542 10 19 · 08-7820370

Joakim Viklund

Teknikansvarig 08-566 206 45