Välkommen till Pennfäktaren 11

Vasagatan 7

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Niklas Sjögren

Affärsansvarig kontor 070-557 59 85

Silvia Neveris

Affärsansvarig handel 072-510 64 17

Molly Stockenstrand

Bitr. affärsansvarig 076-130 63 75

Torbjörn Backlund

Teknikansvarig 08-782 03 06

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla.
Drifttiderna för ventilationen är verksamhetsanpassade.
Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler.
Fastigheten värms respektive kyls med klimatneutral fjärrvärme och fjärrkyla.

Solfilm finns i fönsterrutorna

Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

I detta hus håller Vasakronans nya avfallshantering på att implementeras hos hyresgästerna. Detta är något som görs eller kommer att göras i Vasakronans alla fastigheter. Det görs i den takt respektive hyresgäst och hus är mogen för. Än så länge är den nya avfallshanteringen med i våra nyare uthyrningar eller omförhandlingar då det innebär en avtalsmässig förändring. I sinom tid kommer dock avfallskonceptet att införas för alla hyresgäster.
 
Avfallshanteringen i huset går till på följande sätt efter implementering:
Hyresgästerna har avfallshämtning vilket innebär att en miljövärd från Ragn-Sells hämtar sorterat avfall från kontorsverksamhet direkt i hyresgästernas lokaler. Varje fraktion sorteras- och vägs av miljövärden i ett låst miljörum för att säkerställa hanteringen.
Hyresgästen får därefter rapporter och avfallsstatistik löpande genom en portal. Detta i sin tur är användbart för hyresgästens egna hållbarhetsrapporter etc.

För grovsopor m.m. gäller att hyresgästen är ansvarig för att hantera det, t.ex. vid in- och utflyttning eller större leveranser. Hyresgästen kan beställa egen hämtning för detta via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på hyresgästens kontor och körs iväg direkt för återvinning.
 
Länk till Ragnsells
Läs mer om Vasakronans tjänst Avfallshämtning.
 
För hyresgäster där avfallshämtning ännu inte implementerats gäller:
Hyresgästen sorterar som vanligt avfallet i sin lokal, och sorterar sedan även avfallet i husets miljörum, själv eller t.ex. via lokalvårdare.
Välsorterat miljörum finns i garaget på plan -1. Tillträde till miljörummet sker alltid med bricka. Sortera i de kärl som tillhandahålls.
 
Hyresgästerna kan även välja att själva teckna separata avtal med Ragn-Sells, som hämtar källsorterat avfall föråtervinning i hyresgästens lokal.

För kontakt med Ragn-Sells, ring kundservice på 0771-88 88 88 Växel 010-723 00 00 eller besök www.ragnsells.se

Tack för att ni källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för. 

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice, 08-566 20 600.  
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Hela fastigheten är försedd med sprinkler och vid utlöst sprinkler går larm till SOS.

Brandlarm som är direktkopplat till SOS finns i utrymningsväg på plan 2 (korridorerna bakom restaurangerna).

I kontorslokalerna finns rökdetektorer som startar utrymningslarm lokalt och våningsvis. Detta larm går ej till SOS. 

 Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars webbplats.  

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Miljöcertifiering

Miljöcertifierat hus
Kvarteret Pennfäktaren har certifierats på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem av byggnader. LEED bedömer bl a energianvändning, inomhusklimat, användning av återvunnet och närproducerat material och innovation i design. Dessutom är byggnaden certifierad enligt EU:s GreenBuilding.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att kunna behålla certifieringen är det viktigt att du känner till vilka ramar och riktlinjer för vad som gäller för dig som hyresgäst. Det kan du läsa mer om i foldern ”Hyresgästguide Leed” som du hittar i länkarna längst ned på sidan. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta din kundansvarige.

Läs mer om LEED-certifiering och GreenBuilding på Sweden Green Building Councils webbplats.

Några av miljölösningarna i huset är solceller och solfångare för tillverkning av elkraft och värmeenergi samt sedumtak som fångar upp luftföroreningar och regnvatten. Ventilation- och klimatsystem är behovsstyrda och belysningen närvarostyrd. På en TV-skärm i entrén kan du följa hur mycket energi huset producerar samt se data från husets egen väderstation.

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: Skapa ett miljötänk som sitter i väggarna med Grönt hyresavtal – Fastighetsägarna

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Entelios/Boo Energi. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett sådant elavtal kan du kontakta Boo Energi på 08-747 51 70 // post@booenergi.se, alternativt via booenergi.se/teckna-elavtal. Ange rabattkod ”VASAKRONAN”.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På Kontorserbjudande – Vasakronan kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Portarna i huvudentrén är öppna mellan kl. 07.30-18.00 på vardagar.
I dörren bredvid huvudentrén krävs bricka vardagar mellan kl. 07.30-18.00 och övrig tid bricka + kod.

Inne i huset kan man röra sig utan bricka vardagar mellan kl. 07.00-18.00, övrig tid krävs bricka + kod. Detta gäller även hissarna.

För att komma in i garaget behövs bricka vardagar mellan kl. 07.00-18.00 och övrig tid bricka + kod.

Till miljöstationen krävs alltid bricka och till cykelrummet är det alltid bricka + kod.

Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. För borttappad bricka debiteras en avgift på 200 kr.

Hyresgästen ansvarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).

Hjärtstartare finns i Uggleborg 12.

Lastkaj & leveranser

Inga pallar får tas in via huvudentrén på Vasagatan 7. Tyngre varuleveranser ska gå via garaget med infart från Östra Järnvägsgatan 10.
Transportören anropar varumottagaren via porttelefonen till vänster om garageporten. Varumottagaren svarar och kan fjärröppna garageporten från sin telefon genom att trycka siffran 5.

Leveranser till restaurangerna
Ta hiss nr 4. Tryck kod och därefter våningsknapp 2.  

Leveranser till kontorshyresgäster
Gods på pall ska omlastas till kärra med gummihjul innan det tas in i hisshallen, för att inte förstöra stengolv i hisshall och hisskorg. Anropa varumottagaren via porttelefon som är monterad till höger om dörren mot hisshallen. Ta hiss nr 3 till höger i hisshallen (varuhiss). Kalla på hissen genom att trycka på den översta omärkta knappen.

För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Länk till Coors serviceportal

Allmänna uteplatser & terrasser

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar och städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

Innergård
Innergården på Vasagatan 7, plan 4 kan bokas genom att kontakta Coor receptionen i Klara C via kundservice@vasakronan.se.

Ordningsregler
–  Innergården är öppen alla vardagar för hyresgästerna i huset. Vi ser gärna att alla hyresgäster nyttjar denna spontant och även tillsammans när den inte är bokad!
– Innergården är öppen alla vardagar för hyresgästerna i huset. Innergården är bokningsbar mellan kl. 17.00-21.00.  
– Du kan boka fyra tillfällen åt gången och enbart företagsevent är tillåtet. Privata event ej tillåtna.
– Var noga med att avboka ert tillfälle om ni inte längre önskar nyttja innergården.
– Skulle något gå sönder under eventet är det du som bokat innergården som blir ansvarig för att ersätta skadan.
– Lämna innergården snygg och trevlig. Ta med skräpet och ställ tillbaka möblerna.
– Ingen rökning, grillning, eld eller fyrverkerier på innergården, tack.
– Håll en schysst ljudnivå så stör du inte stör de andra hyresgästerna i huset, grannen vid bordet eller huset intill.
– Det finns ingen WC på innergården – toalettbesök sker på era respektive kontor.
– Aktiviteter på innergården uppmuntras men är endast tillåtna med hänsyn till vad som är lämpligt.
– Innergården får ej användas för filmning, marknadsföring, reklam eller i PR-syfte utan Vasakronans godkännande.
– Det får vistas max 80 personer samtidigt på innergården av brandutrymningsskäl. Den som bokar ansvarar för att maxantalet följs och har rätt att be andra som uppehåller sig på den allmänna innergården att lämna vid risk för att antalet överskrids.
– Bokningsansvarig är ansvarig för att sätta upp en lapp på innergårdsdörren som informerar övriga hyresgäster om att innergården är bokad (av vem och hur länge), lappen får enbart sättas upp då man faktiskt bokat innergården i receptionen och har en giltig bokning. Bokningsansvarig är också ansvarig att ta bort denna lapp när eventet är slut. 
– Bokningsansvarig ansvarar för att ordningsreglerna följs. Om inte ordningsreglerna följs så kan access nekas till terrassen och bokningar.

Ha ett trevligt företagsevent!

Övrig service

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor Service Partner erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer på Coors serviceportal eller kontakta affärsansvarig.

I närområdet

Service i närområdet

Konferens- och evenemangsanläggningar
I fastigheten finns konferens- och kontorshotellsanläggningen 7A.

Det är också mycket nära till Hotell Nordic Sea, med vilka huset delar innergård. Du kan snabbt och lätt utnyttja hotellets konferens- och evenemangsservice endast ett tjugotal meter bort. Om du föredrar att stanna på det egna kontoret, kan du bekvämt få lunchen levererad.

Många andra närliggande hotell erbjuder också goda konferensmöjligheter. Under 2010 öppnade det nya hotell- och kongresscentret ”Stockholm Waterfront” mellan World Trade Center och Stockholms stadshus. World Trade Center har kapacitet att genomföra allt från kongresser och andra stora evenemang till möten för mindre grupper.

Hotell
I närområdet finns ett flertal hotell med all tänkbar service och bekvämlighet.

Restauranger
I området finns flera restauranger för både snabbluncher och representationsmiddagar. Enbart i vårt eget hus hittar du flera restauranger: Weidao, The Bishop Arms, Gnarly Burger, The Laughing Duck och Max hamburgerrestaurang..

Träning och hälsa
Premiumgym Grand Fitness hittar du på plan 4, Klarabergsgatan 37 nära fastigheten.  
Det finns flera tränings- och spaanläggningar i området, t ex SATS, Centralbadet och Selma CitySpa.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Mer centralt belägna lokaler än på Vasagatan 7 vid Stockholms Central går inte att hitta. Härifrån kan du ta dig torrskodd från kontoret via Arlanda Express till hela övriga världen. Med sitt strategiska läge bredvid Centralen är Vasagatan på väg att utvecklas till ett av de viktigaste stråken i city.

Promenadavstånd till några kända Stockholmsställen:
Hotell Clarion Sign – 2 min
Åhléns City – 3 min
Arlanda Express – 1 min
Citybanan  – 0,5 min
Stockholms hotell- och kongresscenter – 5 min
Norra Bantorget med ny park – 3 min
Cityterminalen – 1 min
Stockholms centralstation – 1 min
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)

Stockholms centralstation och Cityterminalen
Centralen är Stockholms mittpunkt och genomgår för närvarande en omfattande upprustning för ökad trivsel och trygghet. Här möts tågtrafik från hela landet och övriga Europa liksom samtliga pendeltåg- och tunnebanelinjer, långdistans-, lokal- och nattbussar. Med andra ord är detta en plats där det rör sig trafik och människor i stort sett dygnet runt. En T-baneuppgång finns i fastigheten.

Taxi
Vid Centralen passerar mängder av taxibilar hela tiden. Här behöver du sällan vänta mer än någon minut på din taxi och du har även möjlighet att aktivt välja en miljöbil.

Citybanan, Station City
Den ena uppgången till citybanan finns i Vasagatan precis runt fastigheten.

Länk till SL:s webbplats

Länk till SJ:s webbplats

Parkering & laddplatser

P-platser finns att hyra i husets garage med infart från Östra Järnvägsgatan 10. Tillgång till laddstation för elbilar finns i garaget.

Vasakronan har anlitat Parkando AB som parkeringsoperatör för fastighetens garage. För dig som hyresgäst innebär det att du är välkommen att kontakta Parkando vid frågor kring förhyrda platser samt tecknande av parkeringsavtal. 

Kontakta Parkando: 

Mejl: kundservice@parkando.se    
Telefonnummer: 08-408 396 38 
Hemsida: Parkando – Upptäck ett enklare sätt att parkera

Parkando sköter även hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m. Vid uthyrning, eller behov av ytterligare information, kontakta Parkando och uppge att det gäller kv. Pennfäktaren på Vasagatan 7.

Allmänna parkeringsgarage finns på Olof Palmes gata (Norra Bantorget) och Mäster Samuelsgatan.

Cykelparkering

Det finns ett cykelrum i husets garage (plan1)  med infart från Östra Järnvägsgatan 10.
Bricka och kod behövs dygnet runt och erhålls av Vasakronan.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel
På två ställen i city erbjuds Vasakronans koncept Cykelservice – fullmatat med tjänster som gör din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, duschar, förvaringsskåp, torkrum med eget skåp, servicestation, spolplatta, proffsservice m.m. Du hittar konceptet hos BikePath på Mäster Samuelsgatan 58 (Klara Zenit) och i garageplanet, med entré från Sveavägen 10C (Sergelhusen). BikePath är Vasakronans operatör av Cykelservice, och erbjuder följande tjänster: 
 
Cykelförvaring
Du får tillgång till säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i garageplan. Rummet är utrustat med olika varianter av cykelställ, med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Här finns även eluttag för laddning av elcyklar, fast installerade verktyg och luftpumpar för egenservice samt spolplatta för rengöring. 
 
Omklädning/dusch/torkrum underarbetsdagen
Du får tillgång till omklädningsrum och duschar samt ett låsbart skåp med kodlås, som du kan använda under arbetsdagen. Här finns även strykbräda och strykjärn. Vid behov finns även låsbara gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje vardagskväll klockan 19, för att så många som möjligt ska kunna använda dem. 
 
Eget förvaringsskåp
Du hyr eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet har kodlås och du hyr det så länge du vill, vilket innebär att du inte behöver tömma det varje dag. I omklädningsrummet finns även strykjärn och strykbräda.
 
BikePath servicebutik
BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.  
 
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan. 
  
Kontaktuppgifter och mer info
Telefon: 073-503 75 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se   
Cykelservice Klara Zenit – Vasakronan
Cykelservice Sergelhusen – Vasakronan