Välkommen till Oscar 17, del 2

Stortorget 19-23 / Lilla Torg 2-4 / Skomakaregatan 7-11

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jan Petersson

Affärsansvarig kontor 072-735 91 32 · 040-691 71 32

Lina Seegh

Affärsansvarig handel 073-392 42 19 · 040-691 71 57

Jörgen Benediktsson

Teknikansvarig 040-691 71 77

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Sopkärl finns utplacerade på gården för källsortering. Hushållssopor och papper töms 3 gånger i veckan. Glas töms 2 gånger i veckan.

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• Släckutrustning finns till hands
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar.
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Miljöcertifiering

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/hallbarhet/vart-ansvar/

Säkerhet & inpassering

Fastigheten är alltid låst. Inpassering sker med hjälp nyckel eller porttelefon.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan tar hand om planteringar och städning av innegårdar. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs avVasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal tillinternet oavsett vilken internetleverantör du har. 
 
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övrigaIT-tjänster via valfri leverantör.  Teliaoch Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar tillfastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
 
Advania
Tel:08-545 726 16
Mejl:  support.re@advania.se
 
Telia
Tel:  076-101 40 17
Mejl:  fiberbestallningar@teliacompany.com
 
 
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtligainternetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök.  Oavsett vilken leverantör du väljer ska allfiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras isamråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronansanvisning för IT-installationer.  För merinformation kontakta:
 
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

• Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen. Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
• Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen.
• Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt termostatventiler.
• Rökning är inte tillåten i allmänna utrymmen. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer om våra servicetjänster här.

Service i närområdet

Runtom fastigheten finns allt och lite till. Det breda utbudet av restauranger och caféer i området ger dig många alternativ när du lämnat matlådan hemma. Här finns dessutom en stor mängd butiker för shopping och all annan tänkbar service.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Triangeln – 10 minuter
Gustav Adolfs Torg – 5 minuter
Stortorget – 0 minuter
Centralstationen – 5 minuter

Information om buss- och tågtidtabeller finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering & laddplatser

Fastigheten rymmer inga parkeringsmöjligheter. Det finns möjlighet att hyra parkeringsplatser i närbelägna parkeringshus. Exempelvis parkeringshuset Hans Michelsen på Adelgatan 1 (Apcoa).

För information om parkeringsplatser i city se Aimopark, Parkering Malmö och Apcoas hemsidor.

Cykelparkering

Föredrar du att cykla så finns det gott om cykelställ för parkering av cyklar på Stortorget.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.