Välkommen till Tornet
Ljusbärargatan 2
Om fastigheten

Denna kontorsfastighet har mycket tilltillgängligt läge med gångavstånd till Uppsala centrum.
1990/1990
Miljöcertifiering:LEED Platina (2022)
Kontor:4 801 m2
Övrigt:359 m2
Arkitekt:Matell Arkitekter AB
Nyheter
Ombyggnation i lokal på plan 2
Vecka 20 startar vi upp en lokalanpassning för en ny hyresgäst på plan 2 i Tornet. Ombyggnationen beräknas vara klara september 2025. Information kommer att skickas ut löpande. Mer störande arbeten kommer att föreläggas till borrtiderna kl. 07.00-09.30.
Har ni några frågor kring arbetet eller upplever att bullertiderna inte följs är ni välkomna att höra av er till Göran Junhager, Projektledare G Junhager, tfn: 070-315 38 58 eller goran@gjunhager.se alternativt Erik Aronsson, Projektledare Vasakronan, på tfn: 018-489 20 74 eller erik.aronsson@vasakronan.se
Planerat fjärrvärmeavbrott 29/4
Vattenfall Värme har meddelat att de kommer att genomföra ett servicearbete som innebär att fjärrvärmeleveransen till Portalgatan 2 (Tornet) kommer att vara avstängd tisdag den 29 april mellan kl. 08.00 och kl. 16.00. Under denna tid kommer varmvatten och värme inte att vara tillgängligt, men kallvattnet fungerar som vanligt.
Har ni frågor om avstängningen går det bra att kontakta Vattenfall Värmes kundservice på 020-82 40 40. Om ni har behov av att nå oss på Vasakronan är ni varmt välkomna att kontakta Thomas Löv, Teknikansvarig, på 072-503 76 03 eller thomas.löv@vasakronan.se.
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantörLäs mer här
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekaniskt till- och frånluftssystem. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstider för kontor och vardagar samt helger ordinarie butikstider för butiker.
Fastigheten värms med fjärrvärme (klimatneutral till 100 % i Uppsala). Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Fastighetens miljöstationer
Inom fastigheten finns en miljöstation där du kan sortera avfall i olika fraktioner. Miljöstationen ligger på markplan med infart från Portalgatan 2B och för inpassering till miljöstationen gäller nyckel.
Följande fraktioner finns
– Brännbart
– Matavfall
– Tidningar
– Plastförpackningar
– Wellpapp
– Färgat och ofärgat glas
– Metall
– Småbatterier
– Lysrör
– Ljuskällor
– Pappersförpackningar
Tömning sker regelbundet och vid behov av Ragn-Sells.
Vasakronan ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är ditt eget ansvar som hyresgäst. Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t.ex. mikrovågsugn, datorer, TV- och videoapparater) tas om hand av din leverantör, så kallat producentansvar.
För att beställa egen hämtning av övriga fraktioner, kontakta Vasakronans avfallsentreprenör Ragn-Sells.
Välsorterat avfall betalar sig!
Avfallshanteringen finansieras genom att hyresgästerna betalar enligt självkostnadsprincipen. God källsortering bidrar till att kostnaderna sjunker genom att vissa fraktioner ger intäkter. Detta gäller t.ex. papper, wellpapp och plast. Det är följaktligen en ekonomisk fråga att sortera rätt. Utseparerat vitt papper ger t.ex. en större intäkt än papper som är blandat.
Tack för att du källsorterar!
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan ser till att snöröjning och sandning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
- Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
- Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
- Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
- All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
- Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
- All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
- Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
- Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Uppsala Brandförsvar.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta ansvarig drifttekniker för vidare information, se rubriken Kontaktuppgifter.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på Guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, så som energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter. Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär på så sätt ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan. Läs mer om LEED-certifiering här: SGBC – Om LEED
Kontoret står för en stor del av ett företags miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning. Därför har vi tagit fram konceptet Det gröna kontoret, där vi ger våra hyresgäster möjligheten att på ett lätt och smidigt sätt miljöanpassa sitt kontor. Det gröna kontoret omfattar miljömedvetna lösningar för såväl avvecklingen och flytten av det gamla kontoret som servicetjänsterna och energiförbrukningen i det nya kontoret.
För mer information om hur vi tillsammans kan göra stor skillnad både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning kan du klicka dig vidare här: Det gröna kontoret.
Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Grön el
Som hyresgäst i fastigheten tecknar ni själva elavtal med valfri leverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni också möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig (grön) el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Om du vill teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt maila till vasakronan@energi-sverige.se.
Lokalens koldioxidutsläpp = noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Detta förutsatt att ni använder miljöriktig (grön) el enligt ovan.
Säkerhet & inpassering
Allmän information
Den yttre entrédörren på Portalgatan 2B är öppen vardagar kl. 06.00-20.00 och helger kl. 09.00-18.00. Övrig tid sker inpassering med kod eller nyckel.
Entrén är utrustad med porttelefoni.
För nycklar till allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan.
Hiss
I fastigheten finns två personhissar i anslutning till entrén. På fastighetens gavel, vid Portalgatan 2B, finns även en varuhiss.
För att använda personhissarna behövs ingen nyckel eller kod, för varuhiss krävs nyckel. Samtliga hissar har direktkoppling till hissentreprenör via larmknappen.
Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.
Bevakning
Vasakronan samarbetar med Securitas och är anslutna till deras störningsjour. Telefonnummer till jouren är 010-470 57 69.
Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera ansvarig väktare på Securitas via numret ovan.
Lastkaj & leveranser
I fastigheten finns en varuhiss vid gaveln till Portalgatan 2B. För att använda hissen krävs nyckel.
För hjälp med godshantering, kontakta vår tjänsteleverantör Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com.
Du hittar också mer information på deras serviceportal:
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan ser till att planteringar, städning av yttre gemensamma områden sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Övrig service
Städning
Trapphusen och de gemensamma ytorna städas av Sodexo.
Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.
Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Läs mer om servicetjänsterna här
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten ligger ett stenkast från Uppsalas gågata med alla dess butiker, restauranger och caféer, och med några minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt. All tänkbar service och kommunikation finns helt enkelt inom räckhåll.
Bankomat
Närmsta uttagsautomat ligger vid Kvarnengallerian på Vaksalagatan 30 eller vid Centralstationen på Olof Palmes plats 10.
Närservice
Apoteket Kronan på Svartbäcksgatan 8.
Kronans Apotek i Kvarnengallerian på Vaksalagatan 30.
ICA Torgkassen i Kvarnengallerian på Vaksalagatan 30.
Hemköp i Svavagallerian på Dragarbrunnsgatan 50.
Systembolaget på Dragarbrunnsgatan 48A.
Träning och hälsa
Friskis & svettis Väderkvarn på Väderkvarnsgatan 16.
Fitness 24 Seven på Påvel Snickares gränd 1.
Actic Uppsala Centralbadet på S:t Persgatan 4.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex konferens, reception, telefoni, vaktmästeri och städning av den egna lokalen.
Kontakta Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com för att höra mer, du hittar också information på deras serviceportal:
» Länk till Coors serviceportal för Vasakronan
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Med ett par minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt och det är enkelt att transportera sig till och från kontoret med såväl cykel eller bil som kommunalt.
Tåg
Uppsala Centralstation och Resecentrum är ett kommunikationsnav för buss- och tågtrafik. Avståndet till Stockholms Central är tidsmässigt ca 40 minuter från Uppsala och hit kör såväl SJ som SLs pendeltåg flera gånger i timmen. Pendeltåget stannar även på Arlanda. Upptåget, som trafikerar Gävle-Uppsala, har många dagliga avgångar.
Länk till SJs webbplats
Länk till SLs webbplats
Buss
Närmaste busstation Portalgatan ligger precis intill fastigheten på Vattholmavägen. Busstationen Skolgatan ligger också bara några minuters promenad bort.
Från centralstationen och Resecentrum går förutom flertalet stadsbussar även regionala bussar mot såväl Enköping eller Västerås som Norrtälje och Östhammar.
För tidtabeller och mer info se ULs hemsida:
Länk till Uppsala Buss (UL) webbplats
Parkering & laddplatser
Parkering
Intill fastigheten finns en utomhusparkering (infart från Portalgatan 2B), som är öppen dygnet runt för såväl hyresgäster som besökare.
Securitas Parkering ansvarar för uthyrningen av parkeringsplatser. För att hyra parkering eller om du har frågor som rör din parkering kontaktar du Securitas parkeringssupport på vasakronan.parkering@securitas.se eller 010-470 54 43.
När du har ett parkeringsavtal med Securitas kan du enkelt hantera din parkering i appen Securitas Parkering. Du kan även logga in via webbportalen parkering.securitas.se om du inte vill använda appen. Du är själv ansvarig för att fordonets registreringsnummer och registreringsnumret som står på tillståndet överensstämmer. Du som tillståndsinnehavare ska vid varje förändring som t. ex. byte av fordon själv ombesörja dessa förändringar i appen/webbportalen.
Besökare kan köpa tillstånd via någon av parkeringsapparna som erbjuds på området (Parkster, EasyPark eller ePARK). Om din mobiltelefon inte kan hantera appar kan du använda dig av talsvar genom något av nedanstående telefonnummer:
- Parkera via talsvar, Parkster: 010-19 92 616
- Parkera via talsvar, EasyPark: 0770-87 00 00
- Parkera via talsvar, ePARK: 08-124 398 74
Cykelparkering
Cykelparkering
Cykelparkering finns utanför fastigheten på Portalgatan 2B.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Kom ihåg att låsa din cykel – Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner
