KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Jan Sterne
Fastighetschef

070-622 20 67 · 08-782 04 75

jan.sterne@vasakronan.se Skicka e-post
Louise Öberg Axelson
Bitr. fastighetschef

070-733 83 03 · 08-566 205 06

louise.oberg@vasakronan.se Skicka e-post
Charlotta de Jong
Affärsutvecklare Handel

070-968 15 19 · 08-566 205 19

charlotta.dejong@vasakronan.se Skicka e-post
Edgar Quintero Ariza
Fastighetsansvarig teknik

08-782 04 55

edgar.quinteroariza@vasakronan.se Skicka e-post
Freddy Portillo
Fastighetsansvarig teknik handel

08-566 206 92

freddy.portillo@vasakronan.se Skicka e-post

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Följande fraktioner finns i huset:

  • Hushållsavfall
  • Wellpapp
  • Papper, plast, trä PTP
  • Metallförpackningar
  • Glasförpackningar, färgade och ofärgade
  • Ljuskällor
  • Deponiavfall utsorterat
  • Hårda plastförpackningar
  • Småbatterier

Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.

För övriga fraktioner t ex pappersåtervinning gäller att hyresgästen är ansvarig för att tillhandahålla dessa på sitt eget kontor.

Hyresgästen kan beställa egen hämtning via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på  hyresgästens kontor  och körs iväg direkt för återvinning.

Tack för att du källsorterar.

Ragn-Sells hemsida.

Utomhusmiljö & snöröjning

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar samt snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

OBS! För grillning vänligen kontakta fastighetsansvarig/fastighetschef.

Istappning:

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 08-50 380 280, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i fastighetens trapphus och korridorer samt inne i lokalerna, framförallt i konferens- och mötesrum. Hela påbyggnaden har sprinklersystem.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Skyltning

Hyresgästen har endast efter särskild överenskommelse med Hyresvärden rätt att disponera del av byggnadens fasad eller annan yta för ljusreklam, skyltning, antenner, markiser, jalusier m m.

Hyresgästen har möjlighet att sätta upp skylt med hyresgästens logotyp, på av hyresvärden anvisad plats utanför entrén och i anslutning till hyresgästens entrédörrar, i enlighet med hyresvärdens gällande skyltprogram. I samband med inflyttning bekostar hyresvärden första omgången text på gemensam hyresgästtavla i entré och hisskorgar samt vid porttelefon. Eventuella ändringar kan beställas till självkostnad.

För mer information kontakta Vasakronan.

Miljö & energi

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Alla portar är låsta dygnet runt och på vardagar mellan 07.00-18.00 krävs bricka för att komma in. Övrig tid krävs bricka och kod.  

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Posthantering

Hyresgästen ombesörjer själv sin posthantering. Närmaste företagscenter finns på Regeringsgatan 65.

För mer information, se www.posten.se

Vasakronans servicepartner Coor kan hjälpa er med posthanteringen. Besök Coors serviceportal för mer information.

Godshantering

Varuleveranser ska ske genom Ragn-Sells godsmottagning. Inga leveranser får tas in via Jakobsgatan 6 och transportfordon får absolut inte parkeras utanför Hamburger Börs.

Ragn-Sells godsmottagning:
Infart från Regeringsgatan 12 alt Regeringsgatan 15 (Galleriagaraget). Maxhöjd 3.10 m.

Använd porttelefonen vid nedfarten till godsmottagningen, därefter öppnas garageporten.
Ragn-Sells öppettider må-fr 06.30-16.30, lö 07.00-13.00, sö stängt.

Ett annat alternativ är att teckna avtal med Ragn-Sells som då tar hand om godset och kontaktar er vid leverans. Denna tjänst tillhandahålls kostnadsfritt av Ragn-Sells.
Vid eventuella frågor går det bra att kontakta Wille på Ragn-Sells, 076-101 79 48

Din lokal

El & belysning

Hyresgäster tecknar egna elavtal med leverantör.

Vasakronan erbjuder:
Som hyresgäster hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
Belysningen i trapphus, entréer och korridorer är timerstyrd och påslagen vardagar kl. 07.00-17.30. Övriga tider fungerar vanliga lysknappar.

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolit kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttiderna är hyresgästanpassade men generellt gäller vardagar kl. 08.00-18.00. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler.

Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till gatan utanför fastigheten dock ej på den allmänna terassen eller i anslutning till kontors- eller butiksentréer för att undvika att rök kommer in i fastigheten. Rökning är ej tillåten på gården.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästen ansvar:
Hyresgästerna ansvarar för underhåll i den egna lokalen, till exempel golvvård, lampbyten, målning av tak och väggar m.m.


Hyresvärdens ansvar:
Vasakronan ombesörjer exempelvis städning och lampbyten i allmänna källarutrymmen, hissar, trapphus och entréer samt utvändig fönsterputsning som ej är åtkomliga för hyresgästen.


Råd och riktlinjer:
Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad för golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen för att nämna ett exempel. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.


Viktigt!
Kolla alltid hyreskontraktet en extra gång innan en åtgärd utförs eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Service i närområdet

Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. I närområdet finns t.ex. Wokhouse, Ropongi sushi och Panini. I Gallerian finns ett stort urval av lunchrestauranger.
Konferens- och Evenemangsanläggningar.
I området finns även goda konferensmöjligheter, bland annat hos Hamburger Börs som finns i fastigheten, Summit Konferens & Event, Operakällaren och Berns Hotel.
Hotell
Det finns ett par hotell av god kvalitet i närområdet. Här är ett par exempel:
At SIX – Är ett 4.5 stjärnigt hotell beläget på Brunkebergstorg 6.
Hotel Kungsträdgården – Är ett 4 stjärnigt hotell beläget på Västra Trädgårdsgatan 11B
HOBO Hotel – Är ett 3.5 stjärnigt hotel beläget på Brunkebergstorg 4
Handel och Shopping.
När det gäller shopping finns det mesta, inte minst i gallerior och varuhus strax utanför dörren. Ett stenkast bort finns Gallerian och NK. En bit längre upp på Regeringsgatan ligger Mood Stockholm, en galleria fylld med mode, kaféer och restauranger. Vid Hamngatan/Regeringsgatan sätter nyetableringar en ny prägel på stråket med Victoria’s Secret, XXL och UNIQLO i spetsen .
Träning och Hälsa
Fitness24seven – Beläget på Regeringsgatan 59
Sats NK – Beläget på Regeringsgatan 57
Aleris vårdcentral – Beläget på Riddargatan 1

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter iStockholm city.
Arlanda Express – 7 min
Citybanan och T-centralen – 5 min
Stockholms centralstation – 7 min
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)

Tunnelbana
Närmaste t-banestation är Kungsträdgården. Det är även nära till T-centralen.

Bussförbindelser
Det finns tillgång till ett flertal innerstadsbussar i direkt anslutning till kvarteret.
För mer information se,
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats

Parkering

Hyresgäster kan kontakta Stockholm parkering på telefon 08-772 96 00 eller besök http://www.stockholmparkering.se/ för att hyra P-plats i garage i källarplan. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Regeringsgatan vid Gallerian.

Cyklar

Cykelrum finns på plan -2 och nås med cykel via garageinfarten på Regeringsgatan 12. Passera bommarna in till garaget så ligger dörren in till fastigheten direkt till vänster efter dem.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel

I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.

På Cykel & service Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:

Tjänster

Cykelförvaring

Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.

Omklädning/dusch/torkrum

Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen. Vid behov finns även ett låsbart gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje helgfri måndag – fredag klockan 19.00 för att så många som möjligt ska kunna använda skåpen.

Eget förvaringsskåp

Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.

Service

Cykelservice

Via Cykloteket Service Store får du möjlighet till regelbunden service av din cykel. Servicetekniker kontrollerar och justerar din cykel. I servicen ingår yttre kontroll och justering av bromsar, växlar, nav, vev- och styrlager, riktning av hjul samt en allmän kontroll av cykelns kondition.

Cykelrekond

Via Cykloteket Service Store får du tillgång till regelbunden cykelrekond av din cykel. Servicetekniker genomför en grundlig tvätt av din cykel där bland annat växel- och vevparti samt bromsar tvättas, smörjs och justeras.

Prislista

Du skapar ditt eget personliga abonnemang. Välj mellan 1, 2 eller 3 tjänster samt tillval för cykelservice och cykelrecond. Du kan teckna ett abonnemang på 3, 6 eller 12 månader. Längre abonnemangsperiod ger lägre månadskostnad. För en översikt av priser se bifogad prislista eller besök Cykloteket Service Store. Alla priser är per månad.

Titta in till oss på Mäster Samuelsgatan 58 så berättar vi mer. Alla abonnemang tecknas nere på Cykel & service av Cykloteket.

Kontaktuppgifter till Cykloteket Service Store

Mejl: kundtjanst.zenit@cykloteket.se

Telefon: 08-545 493 90

Info: www.cykloteket.se/butiker/cykloteket-zenit