Välkommen till Salomonska huset

Östra Hamngatan 35 / Kyrkogatan 27

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jessica Ingelsbo Albaeus

Affärsansvarig kontor 070-968 16 11 · 031-743 42 48

Tilda Gustafsson

Affärsansvarig handel 076-127 17 15 · 031-743 42 99

Kerstin Hogland

Förvaltningsassistent 076-789 56 13 · 031-743 42 45

Dler Najmadin

Teknikansvarig 031-743 42 55

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Inomhusklimatetpå kontoret engagerar. Vasakronan har tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktivaval kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelseav kallt eller varmt. Se också Vasakronans årstidstips för att förstå hurdu enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se länkarlängst ned på sidan som länkas ovan.
 
Ventilation, värme och kyla

Fastighetenhar mekanisk till- och frånluftssystem, Komfortkyla och värms medfjärrvärme.
  
Var tredje årgenomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställaatt ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
 
Snabba tips för ett bra inomhusklimat:

  • Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcka
  • Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen

Rökning
Rökning är intetillåten inne i fastigheten, på takterasser, på balkonger eller dylikt.
 
From 1 juli 2019 ärdet förbjudet att röka vid entréer dit allmänheten har tillträde.
 
Riksdagen harbeslutat om nya bestämmelser avseende tobakshantering. Den nya lagen innebäratt det blir förbjudet att röka till exempel på uteserveringar, perronger ochlekparker. Rökförbudet gäller även entréer för restauranger och butiker.Förbudet omfattar fler produkter än tidigare, till exempel elektroniskacigaretter, vattenpipor och annat som röks men som inte innehåller tobak, samtörtprodukter för rökning. Det är ägaren eller ansvarig för verksamheten somansvarar för att rökförbudet följs.
Namnet på den nyalagen är lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Du kan läsa mer om denya bestämmelserna på Folkhälsomyndighetens sida.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete.

Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Ragn-Sells, en miljöstation som du når via Kyrkogatan 25.

Här kan du sortera:

  • Avfall till sortering
  •  Matavfall 
  • Wellpapp 
  • Pappersförpackningar 
  • Restavfall 
  • Metallförpackningar 
  • Hårdplast 
  • Mjukplast 
  • Lysrör 
  • Ljuskällor 
  • Småbatterier 

Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
 
Hyresgästen ansvarar själv för att sopor sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.
 
Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
 
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas Ragn-Sells för att beställa hämtning.
 
Förkontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se
 
Tack för att du källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning ochhalkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokalaordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytorsskötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
 
Omfarliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till kundservice på031-743 42 52 eller kundservice@vasakronan.se

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)
 
Sedan 2001 skasystematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det ärhyresgästens ansvar att:

  • Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen.
  • Släckutrustning finns till hands.
  • Eventuella egna brandlarm i den egna lokalen.
  • Utrymningsvägar hålls fria. Detta gäller även entréer, trappor samt grannars utrymning genom lokalen.
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
  • Hålla i eventuella egna brandövningar.

Läsmer om systematiskt brandskyddsarbete hos Myndigheten för samhällsskydd ochberedskap.
 
Utrymning 
Hyresgästernabestämmer själva plats för återsamling efter utrymning. För att underlättautrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmenalltid hållas fria från varuleveranser, emballage och annat som kan vara ivägen.
 
Vill du veta mer omarbetsgivarens ansvar gällande utrymning, hittar du mer information hosArbetsmiljöverket.
 
Brandtillsyn
Brandtillsyn ska skeenligt ”Lag om skydd mot olyckor”. Mer information hittar du hos Myndighetenför samhällsskydd och beredskap.
 
Vemansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästensrespektive Vasakronans ansvar    

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet

Fastigheten ärcertifierad på guldnivå enligt LEED, ettinternationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEEDbedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempelenergianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan fråntransporter.
 
Att vara hyresgäst ien LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen ochbyggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten skakunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilkaramar och riktlinjer som gäller.
 
Om du har frågor ärdu välkommen att kontakta dina kontaktpersoner på Vasakronan.
 
Läsmer om LEED-certifiering här.
 
Kontoret står för enstor del av verksamhetens miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni somhyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning ochvår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal avVasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll. Många av våra hyresgästerredovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gördärför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningeni lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknardenna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi.Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
 
Grönel I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för erlokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av vårafärdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal meddem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ettkonkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt tillEnergi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
 
Vasakronans miljöarbete
Om duär nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer på Vasakronanshemsida under Hållbarhet

Säkerhet & inpassering

Generellt gäller atthyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m. i denegna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för merinformation gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtligatrapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktassom skalskydd.
 
Nycklar till Eralokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.

Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.

Lastkaj & leveranser

Gods tas in via entréer, särskild godsmottagning saknas. Om godset transporteras via hissen, observera maxvikten i hissen.

Inget gods får ställas i i gångar, i trapphus eller framför nödutgångar. 

Allmänna uteplatser & terrasser

Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör.
Städning och fönsterputsning av egna lokaler utförs av hyresgästen själv.

Övrig markskötsel 
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.

Övrig service

Vi vill att det dagliga arbetet ska fungera så enkelt som möjligt! Därför finns det många olika kontorstjänster som kan underlätta. Via våra samarbetspartners kan vi hjälpa er med allt ifrån vaktmästeritjänster och lokalvård tillfruktkorgar och kemtvätt. För mer information och kontaktuppgifter se sidan kontorsservice

I närområdet

Service i närområdet

Fastigheten finner du mitt i centrala Göteborg, inom Vallgraven. Intill ligger knutpunkterna Brunnsparken och Kungsportsplatsen, på fem minuters promenadavstånd sedan Centralstationen, vilket ger mycket goda kommunikationsmöjligheter åt alla väderstreck. Fastighetens placering på Kungsgatan erbjuder bästa handel och service.
Gallerior som Arkaden, NK och Nordstan, finns också i närområdet.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Den närmastehållplatsen är Kungsportsplatsen där flertalet av buss- ochspårvagnslinjer passerar. Fastigheten ligger dessutomnära Brunnsparken och Centralstationen där du har nära till alla kommunalakommunikationer.
 
Merinfo, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik och SJ.
 
Cykelär ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Runtfastigheten finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar atthyra.

Parkering & laddplatser

Parkering & laddplatser

För att hyra p-platskan hyresgäster kontakta parkeringshuset i Nordstan eller APCOAs parkeringshusKungsgaraget och P-hus City.


  Besöksparkering finns i dessa P-hus samt ibegränsad omfattning på kringliggande gator
.

Cykelparkering

I en närliggande fastighet finns cykelrum som du kan få tillgång till. Kontakta Vasakronans kundservice  för mer information: kundservice@vasakronan.se

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.