Kundservice & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 128 MB.

Dina kontaktpersoner

Nyheter

2021-10-04

Uppfräschning entré Wallingatan 2

Hej,

Information till hyresgäster på Drottninggatan 96-98 / Wallingatan 2 / Holländargatan 17 / Kammakargatan 15.

Fredag den 8 oktober påbörjar vi en uppfräschning av entrén på Wallingatan 2. Arbetet kommer pågå i två etapper.

8 – 25 oktober främst målning.
22 november – 5 december ombyggnad receptionsdisk. 

Ni kommer kunna nyttja entrén under perioden men vi ber er följa anvisningar om nymålat samt ha överseende då det under kortare tillfällen bli lite stökigt i entrén. Receptionen kommer att få en tillfällig alternativ placering under den senare etappen (ca 1-2 veckor).

Har ni frågor kontakta Topal Tunay, Tunay.Topal@vasakronan.se
eller entreprenören Niklas Torneryd,  Niklas.Torneryd@GsonBygg.se

Mvh,
Teamet i huset

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Hand som håller i en mobil för att visa hur appen HG-info ser ut

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Hyresgästerna tecknar själva separata avtal med Ragn-Sells, som hämtar källsorterat avfall för återvinning i hyresgästens lokal.

Hushållssopor hanteras av hyresgästerna själva, och lämnas i soprummet på Drottninggatan 96 access sker med bricka. Även hushållssopor kan hämtas av Ragn-Sells om avtal skrivs om detta.

För kontakt med Ragn-Sells, ring 08-795 45 00 eller besök www.ragnsells.se

Tack för att ni källsorterar.

Snöröjning & istappstelefon

Istappning:
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 08-50 380 280, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i trapphuset. Larm ljuder på det plan där larmet löst ut samt våningen ovanför. 

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronan för vidare information.

Miljöcertifiering

Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Receptionen på Wallingatan 2 är öppen vardag kl. 8-17. Övriga tider krävs passerkort och kod. Porttelefoni är inkopplad till de hyresgäster som valt detta tillval. Övervakningskameror och larm finns i flera entréer och rondering med väktare görs under icke kontorstid.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

Lastzon finns utanför Wallingatan 2. Gods på pall får ej föras in i byggnaden, utan måste lastas om utanför. Använd hiss nummer 1:2 (den vänstra) i entrén vid Wallingatan 2.

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan ser till att planteringar och städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för. OBS! För grillning vänligen kontakta fastighetsansvarig/fastighetschef.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Kontakta fastighetschefen för mer information gällande datanät, telefoni och TV.

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs i kvarteret så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Byggnadens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för ventilationssystemet är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstid. Byggnaden värms respektive kyls med fjärrvärme och fjärrkyla.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökning är inte heller tillåten på innergårdarna, utan rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i byggnaden.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad.

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Service i fastigheten

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av
servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och
kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster på vasakronan.se.

https://vasakronan.se/tjanster/de-har-servicetjansterna-erbjuder-vi/

Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel

I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.

 

Läs mer under rubriken kommunikationer & parkering/cyklar (länk)

Service i närområdet

Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. På Drottninggatan finns ett flertal caféer och lunchrestauranger. I närheten finns även den populära restaurangen GRILL.
Shopping och nöjen
När det gäller shopping finns det mesta i området, inte minst på Drottninggatan som kantas av butiker.
Inom gångavstånd från fastigheten ligger Centralbadet som erbjuder spa-behandlingar, bad.

Konferens och evenemangsanläggning

Westmans Event & Konferens AB beläget på Holländargatan 17 erbjuder utrymmen för dagskonferenser och möteslokaler för er nästa konferens, oavsett om ni bara har ett möte med ett fåtal deltagare eller en fullspäckad branschdag. I direkt anslutning finns en restaurang vilket innebär att förtäring för konferenserna kan tillhandahållas.

Träning- och hälsa

Sats Hötorget – Beläget på Sveavägen 20.

City Akuten Husläkarmottagning – Beläget på Apelbergsvägen .

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter i Stockholm city
Arlanda Express – 10 min
Citybanan och T-centralen – 7 min
Stockholms centralstation – 10 min
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)
Tunnelbana
De närmaste T-banestationerna är Hötorget och Rådmansgatan längs den gröna linjen.
Bussförbindelser
SL-bussar avgår från flera hållplatser i närområdet, bland annat från Kungsgatan vid Hötorget.

För mer information, se
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats

Parkering & laddplatser

Hyresgäster kan kontakta Aimo park på telefon 0771-96 90 01, eller besök www.aimopark.se för att hyra P-plats i närliggande garage. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Wallingatan och Olof Palmes gata.

Cykelparkering

Cyklar parkeras i cykelrummet som nås via Drottninggatan 98, alternativt i cykelställ på gården med ingång från Drottninggatan 98. Öppettider vardagar ca 07.45-19.00, övrig tid behövs kort för att komma in. Kontakta fastighetschefen för mer information.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Inga motorcyklar får parkeras på fastighetens gård.

Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel

I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.

På Cykel & service Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:

Tjänster

  • Cykelförvaring

Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.

  • Omklädning/dusch/torkrum

Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen. Vid behov finns även ett låsbart gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje helgfri måndag – fredag klockan 19.00 för att så många som möjligt ska kunna använda skåpen.

  • Eget förvaringsskåp

Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.

Service

  • Cykelservice

Via Cykloteket Service Store får du möjlighet till regelbunden service av din cykel. Servicetekniker kontrollerar och justerar din cykel. I servicen ingår yttre kontroll och justering av bromsar, växlar, nav, vev- och styrlager, riktning av hjul samt en allmän kontroll av cykelns kondition.

  • Cykelrekond

Via Cykloteket Service Store får du tillgång till regelbunden cykelrekond av din cykel. Servicetekniker genomför en grundlig tvätt av din cykel där bland annat växel- och vevparti samt bromsar tvättas, smörjs och justeras.

Prislista

Du skapar ditt eget personliga abonnemang. Välj mellan 1, 2 eller 3 tjänster samt tillval för cykelservice och cykelrecond. Du kan teckna ett abonnemang på 3, 6 eller 12 månader. Längre abonnemangsperiod ger lägre månadskostnad. För en översikt av priser se bifogad prislista eller besök Cykloteket Service Store. Alla priser är per månad.

Titta in till oss på Mäster Samuelsgatan 58 så berättar vi mer. Alla abonnemang tecknas nere på Cykel & service av Cykloteket.

(bifoga prislista)

Kontaktuppgifter till Cykloteket Service Store

Mejl: kundtjanst.zenit@cykloteket.se

Telefon: 08-545 493 90

Info: www.cykloteket.se/butiker/cykloteket-zenit