Välkommen till Westmanska Palatset
Drottninggatan 96-98 / Wallingatan 2 / Holländargatan 17 / Kammakargatan 15
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs i kvarteret så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Byggnadens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för ventilationssystemet är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstid. Byggnaden värms respektive kyls med fjärrvärme och fjärrkyla.
Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökning är inte heller tillåten på innergårdarna, utan rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i byggnaden.
Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:
- Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
- Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
- Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
- Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
- Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
- Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
- Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad.
I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.
I detta hus håller Vasakronans nya avfallshantering på att implementeras hos hyresgästerna. Detta är något som görs eller kommer att göras i Vasakronans alla fastigheter. Det görs i den takt respektive hyresgäst och hus är mogen för. Än så länge är den nya avfallshanteringen med i våra nyare uthyrningar då det innebär en avtalsmässig förändring. I sinom tid kommer dock avfallskonceptet att införas för alla hyresgäster.
Avfallshanteringen i huset går till på följande sätt efter implementering:
Hyresgästerna har avfallshämtning vilket innebär att en miljövärd från Ragn-Sells hämtar avfall från kontorsverksamhet direkt i hyresgästernas lokaler. Varje fraktion sorteras- och vägs av miljövärden i ett låst miljörum för att säkerställa hanteringen.
Hyresgästen får därefter rapporter och avfallsstatistik löpande genom en portal. Detta i sin tur är användbart för hyresgästens egna hållbarhetsrapporter etc.
För grovsopor m.m. gäller att hyresgästen är ansvarig för att hantera det, t.ex. vid in- och utflyttning eller större leveranser. Hyresgästen kan beställa egen hämtning för detta via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på hyresgästens kontor och körs iväg direkt för återvinning.
Tack för att du källsorterar!
Länk till Ragnsells
Läs mer om Vasakronans tjänst Avfallshämtning.
För hyresgäster där avfallshämtning ännu inte implementerats gäller:
Hyresgästen alt. deras lokalvårdare går själv ned och sorterar avfallet i miljörummet, välsorterat miljörum finns på Drottninggatan 98 med ingång från gården. Sortera i de kärl som tillhandahålls. Miljörum för hushållssopor finns på Drottninggatan 96.
Hyresgästerna kan även välja att själva teckna separata avtal med Ragn-Sells, som hämtar källsorterat avfall för återvinning i hyresgästens lokal.
Hushållssopor hanteras av hyresgästerna själva, och lämnas i soprummet på Drottninggatan 96 access sker med bricka. Även hushållssopor kan hämtas av Ragn-Sells om avtal skrivs om detta.
För kontakt med Ragn-Sells, ring kundservice på 0771-88 88 88 Växel 010-723 00 00 eller besök www.ragnsells.se
Tack för att ni källsorterar.
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
Istappning:
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice, 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Utrymningslarm finns i trapphuset. Larm ljuder på det plan där larmet löst ut samt våningen ovanför.
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• Släckutrustning finns till hands
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronan för vidare information.
Miljöcertifiering
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta affärsansvarig på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
Gröna hyresavtal
Vasakronan tecknar idag enbart gröna hyresavtal med sina hyresgäster. Hos branschorganisationen Fastighetsägarna kan du läsa mer om gröna hyresavtal, som är fastighetsbranschens gemensamma avtalsmall för minskad miljöpåverkan från lokaler. Avtalet beskriver vad som är hyresvärdens ansvar, vad som är hyresgästens ansvar och vad som är gemensamt ansvar. Ett grönt hyresavtal tydliggör vilka åtgärder hyresgästen och hyresvärden har kommit överens om för att minska sin miljöpåverkan inom olika områden.
Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Entelios/Boo Energi. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett sådant elavtal kan du kontakta Boo Energi på 08-747 51 70 // post@booenergi.se, alternativt via booenergi.se/teckna-elavtal. Ange rabattkod ”VASAKRONAN”.
Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Receptionen på Wallingatan 2 är öppen vardag kl. 8-17. Övriga tider krävs passerkort och kod. Porttelefoni är inkopplad till de hyresgäster som valt detta tillval. Övervakningskameror och larm finns i flera entréer och rondering med väktare görs under icke kontorstid.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.
Lastkaj & leveranser
Lastzon finns utanför Wallingatan 2. Gods på pall får ej föras in i byggnaden, utan måste lastas om utanför. Använd hiss nummer 1:2 (den vänstra) i entrén vid Wallingatan 2.
Allmänna uteplatser & terrasser
Från och med 1 april 2022 tar receptionen på Wallingatan 2 över all bokning av våra innergårdar.
Nedan kommer en påminnelse om förhållnings- och bokningsregler:
– I huset finns två innergårdar som går bra att boka för företagsevent. Innergården närmst Drottninggatan och Innergården närmst Holländargatan.
– Innergårdarna är öppen alla vardagar. På för- och eftermiddagen kan innergården bokas för events. Under lunchen 11:00–13:00 är innergården inte bokningsbar. Innergården närmst Holländargatan är bokningsbar först från kl 17:00.
– Varje företag kan boka ett tillfälle åt gången och bara företagsevent är tillåtet. Detta är undantaget husets restaurang- och eventoperatör som kan boka flera tillfällen.
– Var noga med att avboka ert tillfälle om ni inte längre önskar nyttja innergården.
– Skulle något gå sönder under eventet är det du som bokat innergården som blir ansvarig för att ersätta skadan.
– Lämna innergården snygg och trevlig. Ta med skräpet och ställ tillbaka möblerna. Sköts inte detta blir blir du som bokat innergården skyldig att betala för extrastädning.
– Ingen rökning, grillning, eld eller fyrverkerier på innergården, tack.
– Försök hålla en schysst ljudnivå så stör du inte grannarna vid bordet bredvid eller våra andra hyresgäster i huset.
Övrig service
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av
servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och
kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster på vasakronan.se.
https://vasakronan.se/tjanster/de-har-servicetjansterna-erbjuder-vi/
Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel
I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
Läs mer under rubriken kommunikationer & parkering/cyklar (länk)
I närområdet
Service i närområdet
Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. På Drottninggatan finns ett flertal caféer och lunchrestauranger. I närheten finns även den populära restaurangen GRILL.
Shopping och nöjen
När det gäller shopping finns det mesta i området, inte minst på Drottninggatan som kantas av butiker.
Inom gångavstånd från fastigheten ligger Centralbadet som erbjuder spa-behandlingar, bad.
Konferens och evenemangsanläggning
Westmans Event & Konferens AB beläget på Holländargatan 17 erbjuder utrymmen för dagskonferenser och möteslokaler för er nästa konferens, oavsett om ni bara har ett möte med ett fåtal deltagare eller en fullspäckad branschdag. I direkt anslutning finns en restaurang vilket innebär att förtäring för konferenserna kan tillhandahållas.
Träning- och hälsa
Sats Hötorget – Beläget på Sveavägen 20.
City Akuten Husläkarmottagning – Beläget på Apelbergsvägen .
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter i Stockholm city
Arlanda Express – 10 min
Citybanan och T-centralen – 7 min
Stockholms centralstation – 10 min
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)
Tunnelbana
De närmaste T-banestationerna är Hötorget och Rådmansgatan längs den gröna linjen.
Bussförbindelser
SL-bussar avgår från flera hållplatser i närområdet, bland annat från Kungsgatan vid Hötorget.
För mer information, se
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats
Parkering & laddplatser
Hyresgäster kan kontakta Aimo park på telefon 0771-96 90 01, eller besök www.aimopark.se för att hyra P-plats i närliggande garage. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Wallingatan och Olof Palmes gata.
Cykelparkering
Cyklar parkeras i cykelrummet som nås via Drottninggatan 98, alternativt i cykelställ på gården med ingång från Drottninggatan 98. Öppettider vardagar ca 07.45-19.00, övrig tid behövs kort för att komma in. Kontakta affärsansvarig för mer information.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.
Inga motorcyklar får parkeras på fastighetens gård.
Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel
I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
På Cykel & service Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:
Tjänster
- Cykelförvaring
Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.
- Omklädning/dusch/torkrum
Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen. Vid behov finns även ett låsbart gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje helgfri måndag – fredag klockan 19.00 för att så många som möjligt ska kunna använda skåpen.
- Eget förvaringsskåp
Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.
Service
- Cykelservice
Via Cykloteket Service Store får du möjlighet till regelbunden service av din cykel. Servicetekniker kontrollerar och justerar din cykel. I servicen ingår yttre kontroll och justering av bromsar, växlar, nav, vev- och styrlager, riktning av hjul samt en allmän kontroll av cykelns kondition.
- Cykelrekond
Via Cykloteket Service Store får du tillgång till regelbunden cykelrekond av din cykel. Servicetekniker genomför en grundlig tvätt av din cykel där bland annat växel- och vevparti samt bromsar tvättas, smörjs och justeras.
Prislista
Du skapar ditt eget personliga abonnemang. Välj mellan 1, 2 eller 3 tjänster samt tillval för cykelservice och cykelrecond. Du kan teckna ett abonnemang på 3, 6 eller 12 månader. Längre abonnemangsperiod ger lägre månadskostnad. För en översikt av priser se bifogad prislista eller besök Cykloteket Service Store. Alla priser är per månad.
Titta in till oss på Mäster Samuelsgatan 58 så berättar vi mer. Alla abonnemang tecknas nere på Cykel & service av Cykloteket.
(bifoga prislista)
Kontaktuppgifter till Cykloteket Service Store
Mejl: kundtjanst.zenit@cykloteket.se
Telefon: 08-545 493 90