Kundservice & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 128 MB.

Dina kontaktpersoner

Nyheter

2021-11-12

Välkommen att ladda batterierna!

I garaget på Klara Zenit hittar du hela 41 laddplatser, och nu även med möjlighet till snabbladdning!

Laddplatserna har under en testperiod varit gratis, men från och med måndag den 15 november kommer vi börja ta betalt för laddningen. 

Mer information om detta hittar du på vasakronan.se under fastigheten Klara Zenit. Klicka dig vidare till fliken Kommunikationer så finns där mer information om laddplatserna och om hur betalning går till.  

2021-11-12

Hyresgästinfo

Hej, 

Vi vill informera er om att Vasakronans app Hyresgästinfo inom kort kommer att stängas ner.

Istället hänvisar vi till vasakronan.se där du hittar Hyresgästinfo under Kundservice. Där kommer du enkelt i kontakt med oss. Och där kan du göra felanmälan samt hittar också nyheter och praktisk information för alla våra fastigheter.

Sök fram aktuell fastighet via adress under Hyresgästinfo. vasakronan.se fungerar lika bra oavsett om du använder en mobiltelefon, dator eller surfplatta när du besöker den.

Hälsningar,

Teamet i huset

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Ragn-Sells driver återvinningsstation i garaget på plan -1 för fastighetens hyresgäster. Avtal tecknas med dem för återvinning och sophämtning.

Öppettider Avfallsservice:
helgfria vardagar 07.00-16.00

För hjälp kontakta Ragn-Sells Avfallsservice:
08-21 67 08
Klarazenit.godsmottagning@ragnsells.se

Kundtjänst:
08-527 734 00
Stockholm.servicetjanster@ragnsells.se

Se www.ragnsells.se för mer information.

Snöröjning & istappstelefon

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för. 

Istappning:
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 08-50 380 280, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• Släckutrustning finns till hands
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar mm.

Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronan för vidare information.

Miljöcertifiering

Fastigheten är certifierad på den högsta nivån Platinum enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Entréer är öppna vardagar 07.00-18.00, övrig tid krävs bricka och kod för inpassering.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i er försäkring.

Passerkortsärenden tas hand om i receptionen på Mäster Samuelsgatan 42, Hötorgshus 4. Kontakt kan också ske via hotorgcity@coor.com  samt på tel. nr 08-783 14 60

Lastkaj & leveranser

Ragn-Sells driver godsmottagningen i garaget med infart från Klara Norra Kyrkogata. 

För att komma i kontakt med bemanningen, ring Ragn-Sells kundtjänst 0771-88 88 88 och sök den ansvarige för godhanteringen på Blåmannen, alternativt maila kundtjanst@ragnsells.se

Öppettider godsmottagningen: vardagar kl 07-16

Högsta tillåtna höjd: 3,45 meter

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för. 
OBS! För grillning vänligen kontakta fastighetsansvarig/fastighetschef. 

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se
eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs i kvarteret så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Rökning
Rökning är inte tillåten i allmänna utrymmen, exempelvis entréer, hissar och trappuppgångar. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med många av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal eller kontakta fastighetschefen.

Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel

I vårt koncept Cykelservice ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.

För dig som önskar springa till/från jobbet eller ta en löprunda på lunchen kan du välja att abonnera på vår tjänst omklädning/dusch/torkrum. Vill du dessutom förvara kläder, skor och annan personlig utrustning kan du hyra ett eget förvaringsskåp.

Läs mer under rubriken ”Kommunikationer & parkering – cykelparkering”.

Service i närområdet

Kongress och evenemang
Många närliggande hotell erbjuder goda konferensmöjligheter, till exempel Stockholm Waterfront som ligger mellan World Trade Center och Stockholms stadshus. Centret har kapacitet att genomföra allt från stora kongresser och andra evenemang till möten för mindre grupper.

Kontorshotell
I fastigheten erbjuder Regus coworking/kontorshotell och konferensmöjligheter. Se mer under rubriken Kontorshotell

Hotell
– Hotell Continental, Vasagatan 22.
– Sheraton Hotel, Tegelbacken 6. Sheraton Stockholm
– Hotel Terminus, Vasagatan 20.
– Hotel Nordic Sea, Vasaplan.
– Hotel Nordic Light, Vasaplan.
– Royal Viking, Vasagatan/Klara Vattugränd 4/Wallingatan 15.

Restauranger
I området finns flera restauranger för både snabbluncher och representationsmiddagar.
I närheten hittar du Panini, Aquavit Grill & Raw Bar, Griffin´s, Jensen Bofhus, O’Learys Bar & Restaurant, Restaurang Seikoen, Luzette och Stockholm Fisk.

Träning och hälsa                                                                                                                                                   – I fastigheten ligger SATS, Mäster Samuelsgatan 60. Sats
Centralbadet, Drottninggatan 88 ö.g. Centralbadet
– Selma CitySpa, Clarion Hotel Sign. Selma Cityspa Stockholm

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Kollektivtrafik      
SJ                                                                                                                                                                        SL
ArlandaExpress                                         

Kommunikation till andra städer
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)

Taxi
Vid Centralen finns en taxistation. Här behöver du sällan vänta mer än någon minut på din taxi och du har även möjlighet att aktivt välja en miljöbil.

Parkering & laddplatser

Aimo driver ett garage i huset, infart via Klara Norra Kyrkogata. 

Hyresgäster kan kontakta Aimo på telefon 0771-96 90 00, eller besöka www.aimopark.se för att hyra P-plats i närliggande garage.

Garaget är utrustat med 41 laddplatser med 3-fas 32A. Här finns möjlighet att snabbladda din bil med upp till 10 mil per timme. Laddplatserna kan kan nyttjas av den som vill ladda sin elbil och som har ett aktivt parkeringstillstånd eller en biljett. Laddning betalas genom en löpande tariff utefter förbrukning (för närvarande 3 kr/kWh) och kan ske via EpSpot-appen eller webbläsaren. Parkerar du tillfälligt är det smidigt att betala via Swish, men är du återkommande rekommenderar vi att använda dig av appen EpSpot för smidig hantering av din elförbrukning. Mer detaljerade instruktioner finns vid varje laddstolpe. 

För felanmälan, kontakta Vasakronans kundservice: 08-506 206 00 eller kundservice@vasakronan.se

Cykelparkering

Gratis cykelrum

I fastigheten finns ett gemensamt cykelrum, där alla hyresgäster kostnadsfritt kan förvara sin cykel under arbetsdagen. Cykelrummet har infart i garaget via Klara Norra Kyrkogata och ligger på plan -1. Passerbricka/tagg/kort krävs för tillgång till cykelrummet. 

Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel 

I Klara Zenit erbjuds Vasakronans koncept Cykelservice – fullmatat med tjänster som gör din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, duschar, förvaringsskåp, torkrum med eget skåp, servicestation, spolplatta, proffsservice m.m. Du hittar konceptet i gatuplan, med entré från Mäster Samuelsgatan 58. Cykloteket är Vasakronans operatör av Cykelservice, och erbjuder följande tjänster:

Cykelförvaring 

Du får tillgång till säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Rummet är utrustat med olika varianter av cykelställ, med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Här finns även eluttag för laddning av elcyklar, fast installerade verktyg och luftpumpar för egenservice samt spolplatta för rengöring.

Omklädning/dusch/torkrum under arbetsdagen 

Du får tillgång till omklädningsrum och duschar samt ett låsbart skåp med kodlås, som du kan använda under arbetsdagen. Här finns även strykbräda och strykjärn. Vid behov finns även låsbara gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje vardagskväll klockan 19, för att så många som möjligt ska kunna använda dem. 

Eget förvaringsskåp 

Du hyr eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet har kodlås och du hyr det så länge du vill, vilket innebär att du inte behöver tömma det varje dag. 

Cykloteket servicebutik 

Cykloteket har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58, som ligger i anslutning till lokalerna för Cykelservice. I butiken kan Cyklotekets personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel.

Abonnemang och priser 

Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan.

Besök gärna Cykloteket på plats, där du också tecknar ditt abonnemang. Välkommen!

Kontaktuppgifter

E-post: kundtjanst.zenit@cykloteket.se

Telefon: Cykloteket 08-545 493 90

Mer information finns på: www.cykloteket.se/butiker/cykloteket-zenit