Välkommen till Klara Zenit
Drottninggatan 53 / Mäster Samuelsgatan 50-60 / Bryggargatan 1-9 / Klara Norra Kyrkogata 14 / Klara Zenit
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner




Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har.
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
It-tjänster
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa internetaccess och övriga It-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och It-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 72 616
Mejl:support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
Fiberinstallationer
Eftersom säkerhet är en viktig del i It-leveransen så måstesamtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besökmed god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra It-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronansanvisning för It-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs i kvarteret så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Ventilation, värme och kyla
Fastighetens ventilationssystem är verksamhetsanpassad.
Har du funderingar kring solskydd för er lokal? Hör av dig till er kontaktperson som kan svara på om hur solskyddet fungerar för just er.
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och wapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör attvi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ettinomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklartska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt utmed ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justeratemperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig somgärna visar hur du går till väga.
I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Avfallshantering & godsmottagning
På plan -1 i garaget finns en godsmottagning och återvinningsstation för fastighetens hyresgäster. För avfallshanteringen måste hyresgästen teckna avtal med Ragn-Sells. Det finns två varianter, alternativt en kombination av dem båda sätten.
1. Ragn-Sells hämtar avfall direkt hos hyresgästen, väger och sorterar det, och tar betalt baserat på mängden. Hyresgästen får även tillgång till en portal för att övervaka sitt avfall.
2. Hyresgästen eller deras lokalvårdare kan själva ta avfallet till miljöstationen, logga inpå portalen och väga och sortera avfallet där. Ragn-Sells debiterar för det som slängs. För godsleverenser måste hyresgästen också teckna avtal med Ragn-Sells. Godsmottagningen är bemannad vardagar 07-16 och meddelarhyresgästen vid leverans utan kostnad. De tar endast betalt förtilläggstjänster t.ex. hjälp med att transportera upp godset eller om godset lämnas över natten på godsmottagningen. Ofta brukar dock hyresgästens egna leverantörleverera godset direkt upp till lokalen.
Kontaktuppgifter till Ragn-Sells
Ragn-Sells Avfallsservice: 08-26 67 08, klarazenit.godsmottagning@ragnsells.se
Avfallsstationen i huset: 070 927 26 22, förman i huset: 070 927 48 69
Godsmottagningen i huset: 076 101 79 48
Ni kan alltid åka ned och prata med Ragn-Sells personalen i huset vid frågor.
Ragn-Sells kundtjänst: 08-527 734 00, stockholm.servicetjanster@ragnsells.se
www.ragnsells.se för mer information.
Snöröjning & istappstelefon
Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark. Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Miljöcertifiering
Fastigheten är certifierad på den näst högsta nivån Guld enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta affärsansvarig på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
Gröna hyresavtal
Vasakronans hyresavtal är gröna. Ett grönt hyresavtal är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal
Grön el
Som hyresgäst i Blåmannen 20 (Klara Zenit) köper ni el från Vasakronan och säkerställer att ni använder miljöriktig el.
I många andra av Vasakronans hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Entelios/Boo Energi. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett sådant elavtal kan du kontakta Boo Energi på 08-747 51 70 // post@booenergi.se, alternativt via booenergi.se/teckna-elavtal. Ange rabattkod ”VASAKRONAN”.
Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Entré Mäster Samuelsgatan 60 är öppen kl 06-21. Entrén Mäster Samuelsgatan 56 är öppen kl 06-18.
På helg sker inpassering med passerbricka + kod.
Porttelefon finns i entréerna och för bostäder, Mäster Samuelsgatan 54 och Bryggargatan 3.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i er försäkring.
Passerkortsärenden hanteras av Vasakronans kundservice, kundservice@vasakronan.se
Lastkaj & leveranser
Ragn-Sells driver godsmottagningen i garaget med infart från Klara Norra Kyrkogata.
För att komma i kontakt med bemanningen, ring Ragn-Sells kundtjänst 0771-88 88 88 och sök den ansvarige för godshanteringen på Blåmannen, alternativt maila kundservice@ragnsells.com.
Öppettider godsmottagningen: vardagar kl 07-16
Högsta tillåtna höjd: 3,45 meter
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
Innergård
På Mäster Samuelsgatan 60 finns det en trevlig innergård som hyresgästerna i huset kan nyttja. Denna kan bokas kostnadsfritt av husets hyresgäster för företagsevents. Vänd er till kundservice@vasakronan.se för bokning.
Ordningsregler
Innergården är öppen alla vardagar för hyresgästerna i huset. Vi ser gärna att alla hyresgäster nyttjar denna spontant och även tillsammans när den inte är bokad!
– På för- och eftermiddagen kan innergården bokas för företagsevents. Under lunchen 11:00–13:00 är innergården inte bokningsbar.
– Du kan boka fyra tillfällen åt gången och enbart företagsevent är tillåtet. Privata event ej tillåtna.
– Var noga med att avboka ert tillfälle om ni inte längre önskar nyttja innergården.
– Skulle något gå sönder under eventet är det du som bokat innergården som blir ansvarig för att ersätta skadan.
– Lämna innergården snygg och trevlig. Ta med skräpet och ställ tillbaka möblerna.
– Ingen rökning, grillning, eld eller fyrverkerier på innergården, tack.
– Håll en schysst ljudnivå så stör du inte stör de andra hyresgästerna i huset, grannen vid bordet eller huset intill.
– Det finns ingen WC på innergården – toalettbesök sker på era respektive kontor.
– Aktiviteter på innergården uppmuntras men är endast tillåtna med hänsyn till vad som är lämpligt.
– Innergården får ej användas för filmning, marknadsföring, reklam eller i PR-syfte utan Vasakronans godkännande.
– Det får vistas max 150 personer samtidigt på innergården av brandutrymningsskäl. Den som bokar ansvarar för att maxantalet följs och har rätt att be andra som uppehåller sig på den allmänna terrassen att lämna vid risk för att antalet överskrids.
– Bokningsansvarig ansvarar för att ordningsreglerna följs. Om inte ordningsreglerna följs så kan access nekas till terrassen och bokningar.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med många av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.
Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal eller kontakta affärsansvarig.
Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel
I vårt koncept Cykelservice ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
För dig som önskar springa till/från jobbet eller ta en löprunda på lunchen kan du välja att abonnera på vår tjänst omklädning/dusch/torkrum. Vill du dessutom förvara kläder, skor och annan personlig utrustning kan du hyra ett eget förvaringsskåp.
Läs mer under rubriken ”Kommunikationer – cykelparkering”.
I närområdet
Service i närområdet
Kongress och evenemang
Många närliggande hotell erbjuder goda konferensmöjligheter, till exempel Stockholm Waterfront som ligger mellan World Trade Center och Stockholms stadshus. Centret har kapacitet att genomföra allt från stora kongresser och andra evenemang till möten för mindre grupper.
Kontorshotell
I fastigheten erbjuder Regus coworking/kontorshotell och konferensmöjligheter.
Hotell
– Hotell Continental, Vasagatan 22.
– Sheraton Hotel, Tegelbacken 6. Sheraton Stockholm
– Hotel Terminus, Vasagatan 20.
– Hotel Nordic Sea, Vasaplan.
– Hotel Nordic Light, Vasaplan.
– Royal Viking, Vasagatan/Klara Vattugränd 4/Wallingatan 15.
Restauranger
I området finns flera restauranger för både snabbluncher och representationsmiddagar.
I närheten hittar du Panini, Weidao, Aquavit Grill & Raw Bar, Gnarly Burger, Jensens Bofhus, O’Learys Bar & Restaurant, Restaurang Seikoen, Luzette och Stockholm Fisk.
Träning och hälsa
- I fastigheten ligger träningsanläggningen SATS, beläget på Mäster Samuelsgatan 60.
- Centralbadet, beläget på Drottninggatan 88 ö.g.
- Selma CitySpa, Clarion Hotel Sign. Selma Cityspa Stockholm
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Kollektivtrafik
Närmaste tunnelbanestation är T-centralen dit du tar dig på ca 1 minut. Även Stockholms centralstation ligger nära och dit har du en promenad på cirka 2 minuter. Från Centralen tar man sig enkelt och smidigt till andra destinationer med tåg, buss, taxi eller Arlanda Express som går till Arlanda.
Länkar:
Kommunikation till andra städer
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)
Taxi
Vid Centralen finns en taxistation. Här behöver du sällan vänta mer än någon minut på din taxi och du har även möjlighet att aktivt välja en miljöbil.
Parkering & laddplatser
Garage
Infart till garaget sker via Klara Norra Kyrkogata 14.
Garagets öppettider för infart är 06-21 för besöksparkering. Detta av säkerhetsskäl.
Mellan 21-06 kan man alltså inte som besökare åka in i garaget, åka ut med bilen om man redan står där inne kan man däremot.
Vid kontraktsparkering kan man åka både in och ut ur garaget med bilen alla timmar på dygnet.
Garaget drivs av Securitas på uppdrag av Vasakronan och har 157 platser varav 40 stycken har laddstationer för elbil. MC parkering för kontraktsparkering reserverad plats finns också.
Har in frågor gällande garaget vänder ni er till Securitas telefon eller mejl.
Tel: 010-470 10 56 eller vasakronan.parkering@securitas.se
Vill du köpa ett parkeringstillstånd för långtidsparkering och laddplatser kontakta Securitas via ovan eller följ den här länken.
Besökare betalar parkeringsavgift via telefonparkeringstjänsterna EasyPark, ePARK och Parkster. Samtliga tjänster kan laddas ner via Google Play och App Store.
Zonkoden för besökare till garaget är 33700.
Laddplatser
Garaget är utrustat med 40 laddplatser. Laddplatserna kan nyttjas av den som vill ladda sin elbil och som har ett aktivt parkeringstillstånd eller en biljett. Laddning betalas genom löpande tariff utefter förbrukning (för närvarande 3 kr/kWh) och kan ske via EpSpot-appen eller webbläsaren. Parkerar du tillfälligt är det smidigt att betala via Swish, men är du återkommande rekommenderar vi att använda dig av appen EpSpot för smidig hantering av din elförbrukning. Mer detaljerade instruktioner finns vid varje laddstolpe.
För felanmälan, kontakta Vasakronans kundservice: 08-506 206 00 eller kundservice@vasakronan.se
Cykelparkering
I Klara Zenit finns mycket goda förutsättningar för dig som cyklar till och från jobbet! Här i fastigheten finns nämligen Bikepath där du, förutom att kunna att boka service av din cykel, även kan få tillgång till kameraövervakad cykelparkering samt dusch, skåp, torkrum för kläder och omklädningsrum.
Cykelparkering
Cykelrum
I fastigheten finns två gemensamma cykelrum, där alla hyresgäster kostnadsfritt kan förvara sin cykel under arbetsdagen. Cykelrummet har infart i garaget via Klara Norra Kyrkogata och ligger på plan -1. Passerbricka/tagg/kort krävs för tillgång till cykelrummet.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.
Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel
I Klara Zenit erbjuds Vasakronans koncept Cykelservice – fullmatat med tjänster som gör din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, duschar, förvaringsskåp, torkrum med eget skåp, servicestation, spolplatta, proffsservice m.m. Du hittar konceptet hos BikePath på Mäster Samuelsgatan 58 (Klara Zenit) och i garageplanet, med entré från Sveavägen 10C (Sergelhusen). BikePath är Vasakronans operatör av Cykelservice, och erbjuder följande tjänster:
Cykelförvaring
Du får tillgång till säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Rummet är utrustat med olika varianter av cykelställ, med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Här finns även eluttag för laddning av elcyklar, fast installerade verktyg och luftpumpar för egenservice samt spolplatta för rengöring.
Omklädning/dusch/torkrum under arbetsdagen
Du får tillgång till omklädningsrum och duschar samt ett låsbart skåp med kodlås, som du kan använda under arbetsdagen. Här finns även strykbräda och strykjärn. Vid behov finns även låsbara gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje vardagskväll klockan 19, för att så många som möjligt ska kunna använda dem.
Eget förvaringsskåp
Du hyr eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet har kodlås och du hyr det så länge du vill, vilket innebär att du inte behöver tömma det varje dag.
BikePaths servicebutik
BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58, som ligger i anslutning till lokalerna för Cykelservice. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan.
Besök gärna BikePath på plats, där du också tecknar ditt abonnemang. Välkommen!
Kontaktuppgifter och mer info
Telefon: 073-503 75 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se
Cykelservice Klara Zenit – Vasakronan
Cykelservice Sergelhusen – Vasakronan