Hur görs då testet med elbilsladdning?
– Under vissa tider när effektbehovet i elnätet är som störst så kan vi dra ner uttaget av effekt för laddstolpar i våra fastigheter. Det är en funktion vi har utvecklat i samarbete med Epspot – vår partner för elbilsladdning. Styrningen sker med hjälp av plattformen Proptech OS som hjälper till att aggregera vårt bestånd och på så sätt möjliggör volym i det vi tillför till marknaden.
Hur påverkar det hyresgästerna?
– Vi fördelar om vilka tider elen används och vi sänker laddningseffekten försiktigt under en eller ett par timmar. Det innebär att det kommer att ta lite längre tid att få den enskilda bilen fulladdad, men det kommer göra stor nytta för elnätet. De flesta elbilar har oftast laddat fullt långt innan arbetsdagen är över och de lämnar våra parkeringar så vi ser inte att det här ska störa.
Pågår det liknande initiativ i Vasakronans andra regioner?
– Ja, det finns marknadsplatser för elflexibilitet som forsknings- och utvecklingsprojekt även i Göteborg, Malmö (CLUE) och Uppsala (CoordiNet). Projekten har kommit olika långt och vi är med i dialoger kring dem.
Och hur ser möjligheterna ut framåt?
– Dels bidrar vi som sagt till den större samhällsutmaningen. I förlängningen kommer vi sannolikt också att kunna göra bra affärer kopplat till detta. Det är ytterligare ett exempel på att hållbara lösningar är lönsamma. Och det hänger väl ihop med vårt systematiska arbete kring hela energifrågan. Vi har redan halverat energianvändningen en gång. Nu ska vi göra det en gång till. På sikt är målet att alla våra fastigheter ska vara självförsörjande och vi är på god väg dit.