Stick ut i det digitala bruset med Open Spot

Den växande digitala marknaden erbjuder fantastiska möjligheter för varumärken att nå nya målgrupper och optimera kampanjer efter kundernas behov och beteenden. Samtidigt är konkurrensen hög, annonspriserna höga och algoritmerna förändras ständigt. Allt detta gör det svårare att uppnå tillfredsställande ROI. Vissa menar även att enbart en digital relation inte tillåter kunden att uppleva varumärkets alla dimensioner.

För att kunna sticka ut på riktigt, bygga relation och lojalitet, kan det vara smart att tänka bortom sökordsoptimering och algoritmer, menar Jesper Örtengren, affärsutvecklare med fokus på handel på Vasakronan.
– Det senaste året har vi märkt av ett ökat intresse att hyra våra pop-up butiker för att på olika sätt komplettera den digitala affären. Vår popup-butik på Stureplan är i princip fullbokad resten av året. Jag märker att många aktörer som främst driver sin affär online tror att det är krångligt och svårt att även synas i en fysisk lokal. Men med vårt popup-koncept Open Spot kan vi erbjuda färdigmöblerade butiker i attraktiva lägen, vilket gör att det blir mycket enklare och värt att testa för många.

1. Differentiera dig från dina konkurrenter

Genom att komplettera din digitala annonsering med en fysisk plattform i form av en butikslokal får du möjligheten att interagera med dina kunder på ett helt nytt sätt. Medan dina konkurrenter fortsätter slåss om kundernas uppmärksamhet online, kan du välkomna kunderna att träffa dig och ditt varumärke i verkligheten.

Det ger inte bara ditt varumärke möjligheten att sticka ut och skapa starkare relationer med både befintliga och nya kunder. Du gör också dina produkter rättvisa genom att låta kunderna se, känna och klämma på dem innan de köper dem.

Både varumärket och produkterna får med andra ord möjlighet att bli mer verkliga än dina konkurrenters, vilket särskiljer dig från mängden och bygger lojalitet.

2. Gå från 2D till 5D

Med en fysisk lokal kan du, utöver syn och hörsel, använda dig av dina kunders andra sinnen för att skapa en helhetsupplevelse av ditt varumärke och produkterna du visar upp. På så sätt kan du göra ett betydligt starkare intryck hos kunderna och dessutom bli mer verklig. Här går dina produkter från att vara bilder på en hemsida till verkliga produkter som kunderna kan se, känna, dofta och klämma på. Här skapas en mänsklig dimension, ett möte, som kompletterar den digitala upplevelsen.

Luktsinnet är väldigt starkt kopplat till både känslor och minnen. Och om det är något man vill som varumärke så är det att just väcka känslor och bli ihågkommen. Med Open Spot får du möjligheten att göra ett djupare emotionellt intryck på dina kunder, låta dina produkter visa upp sin fulla potential och skapar en ökad känsla av trygghet under köpresan. Du går helt enkelt från tvådimensionell till femdimensionell och verklig.

3. Möt din målgrupp där de är

Våra Open Spot lokaler ligger på svårslagna butikslägen i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Här passerar upp till 50 000 personer varje vecka beroende på vilken lokal du väljer. Det innebär att du får möjlighet att nå både din befintliga kundbas och potentiella nya kunder som du kanske inte skulle nå online. Nyckeln är att du möter dem där de redan är – precis som du gör online, fast i verkligheten.

När du försöker synas för dina kunder på sociala medier och i sökmotorerna tävlar du mot ett enormt brus av andra företag och annat innehåll om kundernas uppmärksamhet. Inte nog med att det kan bli väldigt kostsamt; det kräver även mycket tid och resurser. Med Open Spot behöver du inte tänka på SEO och algoritmer för att sticka ut i det digitala bruset – du syns per automatik där dina kunder redan befinner sig.

Om Open Spot

open spot

Open Spot är Vasakronans popup-koncept som erbjuder svårslagna, handplockade butikslägen i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Här syns du per automatik där dina kunder befinner sig, utan att du behöver tävla mot det digitala bruset.

Det är den perfekta platsen för att lansera nya produkter, öka försäljningen under högsäsong, möta en ny kundgrupp eller helt enkelt bara hänga med dina kunder på riktigt. Oavsett vad du använder lokalen till, kommer det stärka ditt varumärke hos dina kunder.