Enklare process med hållbar tjänst
Förutom att Älskade stad bidrar till en mer hållbar stad har tjänsten också förenklat hela återvinningsprocessen. Scandic Triangeln hanterar sitt avfall inne i byggnaden och har tidigare behövt rengöra sina kärl dagligen.
– Vi måste vara väldigt noga med att undvika den lukt som lätt kan uppstå. Nu byter Ragn-Sells varje dag ut fulla kärl till rena, nya. Det känns fantastiskt och innebär också att det aldrig går tomma avfallstransporter till och från oss.
Ragn-Sells tömmer kärlen direkt på plats under Scandic Triangeln. Avfallet sorteras och komprimeras för att sedan fraktas vidare i en större container. Det gör att inga onödiga transporter krävs.
– Även kärlen med glas töms under vår byggnad, i stället för på gatan. Det påverkar hela stadsbilden positivt och de boende störs inte lika mycket, säger Thomas Ivarsson.
Med hjälp av tjänsten är det också möjligt att mäta mängden avfall.
– Varje månad får vi statistik på hur mycket avfall som lämnar hotellet. Vi är helt transparenta med vårt avtryck på miljön. Därför är det viktigt för oss att ha tillförlitliga siffror som vi kan kommunicera och luta oss mot, säger Thomas Ivarsson.
Läs mer om samarbetsprojektet Älskade stad