Säljer gran på bild
Marknadsföringen skedde på Facebook och beställningarna började snabbt trilla in. När kändisar som Blondinbella och Pernilla Wahlgren sedan skrev om Smålandsgran på sociala medier växte omsättningen snabbt. Och så har det fortsatt. Från fem miljoner 2017 till nio miljoner 2019. I år är Anna Benson säker på att det blir ett nytt försäljningsrekord.
– Det är helt fantastiskt. Granar är ju inte det mest självklara att sälja på nätet. På torget kan kunderna titta och välja den gran de gillar bäst. Vi säljer gran på bild. Därför är det extremt viktigt att våra granar håller högsta kvalitet och ser ut som kunden förväntar sig, säger Anna Benson.
Fysiska mötet stärker försäljningen
En av årets fysiska visningsytor för Smålandsgran var mitt på Stureplan, i en lokal som snabbt ställs om och som i år använts för att visa upp både granar, kalsonger och hudvårdsprodukter. Att kunna kombinera försäljning på nätet med att skapa fysiska aktiviteter och möta sina kunder ”live” blir allt mer efterfrågat.
– Intresset för att aktivera sitt varumärke eller produkt där människor finns, och kunna mötas fysiskt under en viss period, blir starkare och starkare. Därför är det viktigt att kunna erbjuda flexibla ytor i riktigt bra lägen, så att kunden får möjlighet att visa upp sig på allra bästa sätt, säger Louise Öberg Axelsson, affärsutvecklare handel Vasakronan och bland annat ansvarig för Vasakronans permanenta popup-lokal på Stureplan 19.