Smålandsgran mitt på Stureplan
E-handel har fått familjeföretaget Smålandsgran att växa så det knakar. Under juletid poppar Smålandsgran också upp på fysiska visningsytor runt om i Sverige, bland annat på Stureplan och utanför gallerian Skrapan. Fysisk närvaro på strategiska platser i kombination med försäljning on-line har blivit ett vinnande koncept för försäljning av granar.
Med granar i blodet
I Stockholm har Smålandsgran haft fysiska visningsytor på bland annat Stureplan och utanför gallerian Skrapan. Företaget, som ägs av syskonen Anna Benson och Emil Nilsson, säljer ekologiska julgranar på nätet med leverans hem till dörren i 60 städer. Att kombinera försäljningen on-line med butiker har visat sig vara framgångsrikt.
– I år har vi 15 butiker runt om i Sverige. Det låter kanske lite knasigt att ha butiker där vi visar julgranar. Men det är ett koncept som blivit väldigt framgångsrikt. Kunderna får experthjälp och kan samtidigt klicka hem sin gran på nätet. Att på det sättet bli tillgängliga för våra kunder är väldigt kul, säger vd Anna Benson.
Anna Benson har minst sagt granar i blodet. Pappa Bo-Egon Nilsson har drivit granodling i Småland i över 40 år. För några år sedan började försäljningen gå sämre och han tog hjälp av sina barn.
– Emil, som är utbildad inom logistik, jag och pappa slog våra kloka huvuden ihop. Där och då föddes idén om att sälja julgranar online. Klicka hem din julgran – direkt till dörren.
Säljer gran på bild
Marknadsföringen skedde på Facebook och beställningarna började snabbt trilla in. När kändisar som Blondinbella och Pernilla Wahlgren sedan skrev om Smålandsgran på sociala medier växte omsättningen snabbt. Och så har det fortsatt. Från fem miljoner 2017 till nio miljoner 2019. I år är Anna Benson säker på att det blir ett nytt försäljningsrekord.
– Det är helt fantastiskt. Granar är ju inte det mest självklara att sälja på nätet. På torget kan kunderna titta och välja den gran de gillar bäst. Vi säljer gran på bild. Därför är det extremt viktigt att våra granar håller högsta kvalitet och ser ut som kunden förväntar sig, säger Anna Benson.
Fysiska mötet stärker försäljningen
En av årets fysiska visningsytor för Smålandsgran var mitt på Stureplan, i en lokal som snabbt ställs om och som i år använts för att visa upp både granar, kalsonger och hudvårdsprodukter. Att kunna kombinera försäljning på nätet med att skapa fysiska aktiviteter och möta sina kunder ”live” blir allt mer efterfrågat.
– Intresset för att aktivera sitt varumärke eller produkt där människor finns, och kunna mötas fysiskt under en viss period, blir starkare och starkare. Därför är det viktigt att kunna erbjuda flexibla ytor i riktigt bra lägen, så att kunden får möjlighet att visa upp sig på allra bästa sätt, säger Louise Öberg Axelsson, affärsutvecklare handel Vasakronan och bland annat ansvarig för Vasakronans permanenta popup-lokal på Stureplan 19.
5 tips för en glad gran
På en normalstor svensk gran finns det en halv miljon barr. Om du vill ha en glad gran som inte barrar, följ Annas tips:
- Välj en färsk gran. Våra granar huggs i november och det ökar livslängden rejält.
- Se till att den har en färsk yta i sågskäret.
- Låt granen gradvis vänja sig vid värmen. Det bästa är om granen först får mellanlanda något dygn någonstans där det är svalt. Till exempel i farstun.
- Ge granen mycket vatten särskilt det under det första dygnet. Vattna sedan regelbundet.
- Placera inte granen för nära element, kaminer eller andra värmekällor.