3. Hur samarbetar ni med kunderna kring el och energi?
Vi märker att våra kunder är engagerade och nyfikna, och vi har många års erfarenhet och kunskap inom bland annat inomhusklimat och elanvändning på kontoret. Där möts vi. Flera av våra kunder använder sig av möjligheten att ha en dialog med vår teknikpersonal.
4. I debatten pratas om att både minska sin energianvändning och sin elanvändning. Är inte det samma sak?
Energi behövs till många saker, för vår del främst för att värma och kyla en fastighet eller en lokal. För våra kunder så är det viktigt att det finns energi så att all utrustning i ett kontor eller en butik fungerar. El är ett (av flera) energislag. Idag värms och kyls merparten av Vasakronans fastigheter med fjärrvärme och fjärrkyla. Men även dessa påverkas av elpriserna med viss fördröjning. Att just elanvändningen är på tapeten just nu är inte så konstigt med tanke på att elpriserna skjuter i höjden. Att hålla nere energianvändningen är bra på alla sätt. För oss, för våra kunder, för elprisutvecklingen och inte minst för miljön.
5. Många undrar hur det kommer att bli på kontoret nu när elpriserna är så höga. Kommer Vasakronan att sänka temperaturerna eller minska på ventilationen för att spara?
Nej, vi har inga sådana planer utan förhåller oss till överenskommelser i avtal och myndighetsbestämmelser. Detta skulle kunna ändras om till exempel regeringen går ut med nya direktiv, vilket inte är aktuellt i dagsläget. Däremot arbetar vi hela tiden för att styra fastigheterna så energieffektivt och hållbart som möjligt. Vi ser förstås också över vad vi kan göra i denna allvarliga situation för att ta ännu mer ansvar, till exempel se över om det finns belysning som står på fastän det inte är nödvändigt och om det finns annan utrustning som vi kan stänga av eller minska drifttiderna på.