3. Vad utmärker en bra ledare?
– En ledare ska visa vägen, sätta upp mål och tillhandahålla resurser. Sedan måste en bra ledare mäta handlingar mot värderingar för att hela tiden säkerställa att beslut fattas i enlighet med de överenskomna värderingarna. Så kort sagt: sätta upp mål, kommunicera dem, mäta och justera. Det är även avgörande att man lyckas konkretisera de aktiviteter som man vill driva. Alla måste förstå vad som ska göras, men framförallt varför det ska göras. När vi kan förklara vad nyttan är för företaget, individen och kunden då får vi ett helt annat driv hos medarbetarna.
4. Vad krävs för att arbeta med jämställdhet och mångfald?
– Det börjar i styrelserummet eller på ledningsnivå. Man måste vara övertygad. Slå fast att vi ska jobba med inkludering och varför. Det är viktigt att alla ser affärsnyttan annars kommer ingenting att hända. Sedan fungerar det som vilket annat förändringsarbete som helst, med konkreta aktiviteter, tydliga mål och kontinuerlig mätning av dessa.
– För att rekrytera den bästa kompetensen måste inriktningen på vår rekrytering matcha vår strävan efter mångfald. Nästa steg är att utbilda och utveckla alla individer. Vi utbildade över 600 ledare genom att diskutera fördomar och ge dem insikt i deras eget beteende. Vi för ständigt en diskussion om våra värderingar på arbetsplatsen, och för den enskilda kunden. Vi skapar en organisation som lever efter sina värderingar och har dessa som plattform. Men det är individer och personer vi pratar om. Det här arbetet är en färskvara och vi måste hela tiden jobba för att leva som vi lär.
5. Hur kan arbetet med mångfald bli en styrka mot konkurrenterna?
– Vi har jobbat med detta väldigt länge, och vi är mycket framgångsrika. Vi har fått mycket positiv feedback, både från kunder och från media. Det betyder att även våra konkurrenter måste bli bättre på mångfald och lära sig att arbeta systematiskt med inkludering. På det sättet bidrar vi till en positiv samhällsutveckling där människor blir bedömda för sin kompetens snarare än ytliga faktorer. Vi lever i en värld som består av mångfald, vi ser den på bussen, på tv, på mathyllan. Vi måste spegla den för att förstå våra kunder. Då kan vi bli framgångsrika som företag och som individer.