Vasakronan - fastighetsbolag med fokus på kontor och butiker
Publicerad: 2015-05-26
dengodastaden

Förutsättningarna för svenska städer och stadskärnor har förändrats. Det som alltid har varit  städernas nav – handeln – är satt under kraftig press. Digitaliseringen och konsumenternas ökade intresse för tjänstekonsumtion medför en ny spelplan, som staden och alla dess aktörer måste förhålla sig till. Lyckligtvis är stadskärnan i grunden mottaglig för förändring. Men idag behöver den bli mer snabbfotad för att kunna möta invånarnas preferenser.

I den här rapporten har vi frågat 2000 medborgare vad de tycker om sin stadskärna, vi har samtalat med en rad experter och forskare om deras syn på staden och även gjort ett antal nedstamp internationellt för att titta på lyckade stadsutvecklingsprojekt. Mycket handlar om kvällstidsekonomi, trygga miljöer men också kreativ användning av stadens ytor.

Det mesta kan sammanfattas i ett enda ord: handlingskraft! På Vasakronan vill vi fortsätta att förändra genom egna initiativ men också genom att uppmuntra andra. Vi behöver ta ett grepp om våra städer för att inte tappa i attraktionskraft.

Du kan ladda ner rapporten ”Den goda staden” här >>

Människor besöker staden för att ta del av utbudet av restauranger, kaféer och kultur. De vill också shoppa. För att möta den ökande konkurrensen måste staden bli ännu bättre på handel, annars är risken att den tappar i attraktionskraft.

Ur Vasakronans rapport "Den goda staden - om idéer, visioner och kraft att förändra", 2015