Vasakronan - fastighetsbolag med fokus på kontor och butiker
Publicerad: 2017-04-03

Morfar flyttar in på Södra Förstadsgatan

Nu har kläd- och inredningskonceptet Grandpa öppnat sin första butik i Malmö.
– Det känns jätteroligt. Vi gillar både gatan, kvarteret och lokalen, säger vd Helene Carlsson.

Grandpa_webb

Grandpa startade 2003 i Stockholm där det nu finns tre butiker. Ytterligare en finns i Göteborg.

– Vi har från början satsat på personlig shopping med service, atmosfär och inspiration i första rummet. Det ska vara kul och kännas bra att handla. Vi tror också starkt på kombinationen av både fysisk och digital närvaro, säger vd Helene Carlsson.

Den 11 mars var det premiär för den nya butiken på Södra Förstadsgatan i Malmö.

– Vi ville etablera oss i Malmö och hade letat rätt länge. Vi vill inte ha butiker i stora köpcentrum så läget på gågatan kändes helt rätt. Och utbudet är kul. Att vi exempelvis är grannar med AB Småland känns väldigt positivt. Vi har nog lite samma kunder men jag ser det inte som konkurrens utan som en fördel. Våra butiker gifter sig väldigt bra, säger hon och tillägger:

– Jag gillar också den vision som Vasakronan tillsammans med andra driver för att utveckla cityhandeln. Vi gör det vi kan i vår butik, men för att dra folk till gatan behöver vi jobba tillsammans för att skapa bra upplevelser.

VD_Grandpa

Grandpas vd Helene Carlsson tror starkt på kombinationen av både fysisk och digital närvaro för handeln.

Grandpa_saende_webb

Grandpas butiker är fulla av inspiration och genom sociala medier sprids den bilden till gamla och blivande kunder.

Grandpa satsar även på andra former av samarbeten.

– Som en liten butikskedja behöver vi det. Samarbeten stärker både vårt och andras varumärken. Ett exempel är att vi tillsammans med Alcro lanserat en egen färgkollektion. Den består av fyra kulörer döpta till de gatuadresser där Grandpas fysiska butiker ligger. Nu ska vi också ta fram en färg för Södra Förstadsgatan.

Verksamheten har växt stadigt, men säkert. Förra året ökade Grandpa omsättningen med 25 procent.

– Vi har kämpat otroligt hårt för att nå det resultatet. Det har absolut blivit tuffare. Vi måste hela tiden utveckla varumärket, marknadsföringen och vara tydliga med vad vi är och det vi står för.

Dessutom var man tidigt ute med en webbshop och att kombinera on-line med handel i fysiska butiker.

– I butiken kan kunderna beställa via dator eller padda. Vill de skickar vi hem varorna så att de slipper släpa. Det här innebär att vi kan erbjuda fler saker än det som syns i butiken och att vi inte behöver ha så stora lager.

Grandpa är flitiga på sociala medier, exempelvis Instagram och Facebook.

– Vi är väldigt stolta över våra butiker och lägger ut mycket bilder för att bjuda på inspiration. Ofta kommer folk in med mobilen i handen och letar efter något speciellt. Det är rätt sömlöst numera.