Fem frågor till Åsa Melvanius,
Head of Region South på HiQ

HiQ, ett it-konsultbolag som jobbar med lösningar i teknikens framkant, med visionen att förenkla världen med hjälp av teknik. Från fyra personer år 1995 är HiQ idag ett konsultbolag i fyra länder med omkring 1 900 utvecklare, ingenjörer, kreatörer och strateger. I Malmö finns 140 konsulter som jobbar med tekniklösningar inom allt från marknadsföring och digitala kanaler till avancerade IT-system och förvaltning. Vi träffade Åsa Melvanius som berättade mer.

1. Berätta om er verksamhet på HiQ?

Vi är inte ett traditionellt IT-konsultföretag, utan fokuserar på lösningar inom teknikens absoluta framkant. Kunder kommer inte till oss när de vill skära kostnader, utan när de vill skapa nya, progressiva tekniklösningar. Och framförallt hitta helt nya lösningar på problem. Vi jobbar med en mix av kunder från olika branscher och olika storlekar. För oss handlar det främst om att få jobba med de riktigt spännande casen, där vi faktiskt gör skillnad.

För att bara nämna några av våra mer revolutionerande lösningar så var vi på HiQ bland annat med och utvecklad betallösningen Swish, flygsimulatorerna till JAS 39 Gripen samt en matbeställningsapp som används i restaurangerna på Lego house – där du får bygga ihop och beställa din måltid med hjälp av lego.

Åsa Melvanius, Head of Region South på HiQ

2. Har ni speciella behov för er verksamhet och har behoven av kontorslokaler förändrats under pandemin?

För oss är den största omställningen var man sitter och jobbar. Många vill nu vara på kontoret. Vår grundinställning till var man utför sitt jobb, är att det alltid är kunden som bestämmer var konsulterna sitter. Och eftersom många kunder idag inte ställer lika höga krav på att finnas på plats i deras lokaler, så är det allt fler konsulter som nu vill vara på vårt kontor. Vilket vi så klart tycker är fantastiskt, det är så vi vill ha det.

Många av våra utvecklare behöver sitta vid välutrustade arbetsplatser med minst två skärmar och speciella dockningsmöjligheter, så därför har vi bokningssystem där man kan boka sin plats i förväg så man ska kunna planera sitt arbete. Vi har även kontor i Helsingborg och Lund, och ett väldigt bra flöde mellan kontoren vilket vi upplever som väldigt positivt när det gäller vårt samarbete kontoren sinsemellan.

3. Varför valde ni Triangeln?

Dels på grund av det fina läget – supercentralt nära många och bra lunchalternativ, ärendeshopping och tågstation runt hörnet med fina kommunikationer var man än ska ta sig. Men det var även lokalen i sig som lockade – vi kunde flytta rakt in utan särskilt mycket anpassningar. Det är en väldigt fin lokal som känns personlig och unik, vi passade in direkt. Och så finns en väldigt härlig balkong som vi använt mycket, ska bli spännande att se hur vi kommer nyttja den när vintern kommer.

4. Hur länge har ni suttit i Triangeln och hur många är ni på plats?

Vi flyttade in i augusti i år, så det är fortfarande lite smekmånad för oss i dessa lokaler. Tidigare satt vi på Norra Vallgatan, nära centralstationen men inte lika mycket mitt i smeten som här. Så vi upplever verkligen ett lyft för oss med denna flytt, både lägesmässigt men också själva lokalerna. Vi är 140 konsulter som finns på plats i Malmö. Alla får inte plats på samma gång – vi har mindre lokaler än vi har antal anställda av den enkla anledningen att många sitter på plats hos kund.

5. Vad är det som gör att detta läge passar er så bra?

Här får man en fin mix av allt – puls, shopping, god mat, möjlighet till walk and talk-möten eller lunchlöpning i parken. Eller så kan man passa på att ge blod i lunchpausen. Här finns allt! Men det centrala läget och att det är så nära till allt är väl det som sticker ut. Vi har en väldigt utpräglad after work-kultur och det här läget och lokalen lämpar sig otroligt bra för att avsluta dagen med en aw på kontoret eller på någon av de närliggande restaurangerna.

Läs mer om kontor vid Triangeln