Fem frågor till Fredrik Thorgren,
CEO på Ganthor

Ganthor är ett rådgivnings- och konsultföretag inom den finansiella sektorn som erbjuder ekonomisk rådgivning, försäkringsrådgivning och redovisningstjänster till företag och privatpersoner. Bolaget har funnits i drygt fem år, och har sedan starten vuxit till 30 medarbetare med kontor i Malmö och Västerås. Vi träffar Fredrik Thorgren, grundare och CEO på Ganthor.

1. Berätta om er verksamhet på Ganthor?

Vi är tre konstellationer av företag i den lokal vi sitter i nu. Vi har Ganthor som jobbar med kapitalförvaltning, pensionsrådgivning och ekonomi som ägs av mig och min partner Daniel Ganton. Novu-gruppen jobbar mot företag med upphandling av försäkring, telefoni och pension. Den tredje filialen är Leasio Finans – ett bolag som jobbar med finansiella lösningar mot företag, alltifrån leasingupplägg till factoring och företagskrediter.

Fredrik Thorgren, CEO på Ganthor

2. Har ni speciella behov för er verksamhet och har behoven av kontorslokaler förändrats under pandemin?

Under pandemin var vi nästan fler personer på kontoret än vad vi är idag. Det tror jag beror på att man hade ett stort behov av samhörighet under den perioden. Vi är en väldigt tajt grupp som har väldigt roligt tillsammans och har skapat en fin företagskultur vi är väldigt mån om, och då behöver vi ses. Och eftersom vi har ett relativt stort kontor hade vi möjlighet att ses fysiskt och ändå hålla avstånd på ett bra sätt.

Nu efter pandemin kan vi se att många jobbar hemma mer än vad alla gjorde tidigare, så det har förändrats i vårt arbetssätt. Det tycker vi är både positivt och mindre positivt. Vi ser en oerhörd vikt av att finnas på plats och ses fysiskt, för att kunna bygga starka team och framför allt för att kunna skapa framgångsrika kundrelationer.

3. Vad är viktigt för er när det gäller ert kontor?

Vi vill gärna sitta mitt i city där det händer, snarare än ute i Hyllie eller Västra hamnen. Det här centrala läget passar oss perfekt, med enkelheten att ta sig ut och äta lunch och ha lite stadsvimmel runt hörnet.

Dessutom är det är viktigt med tillgång till olika kommunikationsalternativ. Vi har några som ofta cyklar till och från jobbet, några som åker tåg, och ett gäng som jobbar mycket mot kund som behöver ta sig smidigt med bil. Så parkeringsplatser är också nödvändigt för oss.

4. Hur länge har ni suttit i Gamla staden och hur många är ni på plats?

Vi flyttade in i dessa lokaler i mars 2021, så vi har suttit i cirka 1,5 år. Innan satt vi på Norra Vallgatan, cirka 200 meter bort, så vi kan området väldigt väl. Vi behövde då en större lokal, och eftersom vi inte hade möjlighet att växa i den så behövde vi se oss om. Och vi ville inte lämna området, därför föll denna lokal så väl ut.

Vi är 22 medarbetare här i Malmö som sitter i en lokal på 450 kvm fördelad på två plan. Det är ett stort och rymligt kontor som gör att vi alltid har plats för alla att finnas på kontoret samtidigt och även tillgång till mötesrum vid behov.

5. Vad är det som gör att detta läge passar er så bra?

Gamla staden har allt vi behöver, bra restauranger och ställen av ta en after work på. Med Lilla torg 25 meter bort, så har vi ett grymt after work-läge. Det är något som verkligen bygger en bra känsla när du ska rekrytera – att man har trevliga lokaler på ett centralt och attraktivt läge. Det kan vi verkligen påstå att vi har.

Läs mer om kontor i Gamla staden