2006 hade Per Söderqvist öppnat upp en restaurang i Uppsala och ville få den mer lönsam, så tillsammans med en sommarpraktikant från Uppsala universitet samlade han all data i ett Excel dokument och fick fram en modell som fungerade. En modell som han insåg skulle kunna appliceras på flera bolag.
– Genom att Per delade med sig av sina insikter med andra inom branschen så testade flera modellen och kom med sina förslag och så itererades processen under flera år. Caspeco började kring människan och schemaläggning av personal. Men när man lägger försäljningsprognoser vid sidan om personalplaneringen så kan man börja titta på resultatet, säger Mats Ferm, vd på Caspeco.
Idag består Caspecos system av fyra moduler: Bokning, Kassa, Personal och Analys. Ett system som fungerar lika bra för restaurang som för upplevelseindustrin. Det som ligger i bolagets fokus när de utvecklar sitt system är att det ska vara med funktioner som verkligen gör skillnad.
– Min erfarenhet av mjukvaruföretag är man uppfinner grejer där det är lite otydligt vem som faktiskt ska använda det. Det blir lätt överdrivet komplicerat. Med Caspeco är det verkligen för krögare av krögare. Det som gör företaget unikt är att vi fokuserar på det vi gör och vill kunna göra det för så många som möjligt. Vår ambition är alltid att öka lönsamheten för kunderna.