• Kundcase

Caspeco förenklar för restaurangbranschen

Mats Ferm, vd på Caspeco

Caspeco är ett programvaruföretag som tar fram lösningar för restaurang- och besöksnäringen. Bolaget startades genom att grundaren Per Söderqvist, som hade drivit flera restauranger, ville hitta ett sätt att få bättre lönsamhet. Vi träffade Mats Ferm, vd på Caspeco för att få reda på mer om hur deras verksamhet ser ut.

2006 hade Per Söderqvist öppnat upp en restaurang i Uppsala och ville få den mer lönsam, så tillsammans med en sommarpraktikant från Uppsala universitet samlade han all data i ett Excel dokument och fick fram en modell som fungerade. En modell som han insåg skulle kunna appliceras på flera bolag.

– Genom att Per delade med sig av sina insikter med andra inom branschen så testade flera modellen och kom med sina förslag och så itererades processen under flera år. Caspeco började kring människan och schemaläggning av personal. Men när man lägger försäljningsprognoser vid sidan om personalplaneringen så kan man börja titta på resultatet, säger Mats Ferm, vd på Caspeco.

Inte överdrivet komplicerat

Idag består Caspecos system av fyra moduler: Bokning, Kassa, Personal och Analys. Ett system som fungerar lika bra för restaurang som för upplevelseindustrin. Det som ligger i bolagets fokus när de utvecklar sitt system är att det ska vara med funktioner som verkligen gör skillnad.

– Min erfarenhet av mjukvaruföretag är man uppfinner grejer där det är lite otydligt vem som faktiskt ska använda det. Det blir lätt överdrivet komplicerat. Med Caspeco är det verkligen för krögare av krögare. Det som gör företaget unikt är att vi fokuserar på det vi gör och vill kunna göra det för så många som möjligt. Vår ambition är alltid att öka lönsamheten för kunderna.

Mats Ferm och Caspeco arbetar mycket med att stärka restaurangbranschen och förenkla deras processer. Speciellt när det kommer till att stötta den unga krögaren i vilken typ av strategi och process de behöver för att lyckas.

– Restaurang är något som många tycker att man förstår, man har en viss uppfattning om att ”såhär fungerar det att driva krog”. Det få vet är hur extremt utmanade det är att starta en restaurang och hur viktig restaurangnäringen är ur ett ekonomiskt och socialt perspektiv för samhället. Det är också ett sätt för många unga att ta sig in på arbetsmarknaden.

Under Covid så behövdes det helt nya strategier i restaurang-tech branschen, exempelvis nya system för att beställa och hämta. Därför låg mycket av bolagets fokus på att utveckla vidare den typen av lösningar då. Men med de senaste årens kostnadspress på restauranger så har fokus återigen landat på att hjälpa kunderna hitta lönsamheten.

– Restaurangbranschen är en väldigt teknikintensiv bransch där det ofta är små företag som fixar mycket själva utan så stor finansiering. Vårt tydliga mål är att kunna vara en partner där man kan få mycket av det man behöver. Många enskilda lösningar är jättebra på det dem gör men de levererar inte helheten. Därför håller vi på och bygger och utvecklar vårt RMS (Restaurant Management System) som blir som en grundplatta som andra kan jacka in i. Kunderna kan fortfarande välja det som känns relevant för dem men många tycker det är skönt att kunna få det mesta i samma system.

Caspeco har idag växt till att vara 150 anställda i Sverige och Norge, men de finns också tillsammans med sina kunder på fler marknader.

– Ska man växa ett sådant här bolag så måste man investera. Man får inte missa att utveckla de produkter man vill utveckla eller att komma in på de marknaderna man vill vara på. I de länderna vi är så är det ofta så att vi tar rygg på våra kunder som vill etablera sig på en viss marknad. Men det kan också vara så att vi hittar en marknad som ser spännande ut och är lik vår egen. Det är dock inte så enkelt som man kan tro eftersom vi har den typen av system som vi har med bokning och betalning. Då finns det alltid skatteregler och dylikt som gör att det tar tid att utveckla produkter som blir godkända i andra länder.

Ett kontor utan människor är meningslöst

Idag har Caspeco kontor i både Uppsala och Norrtälje men de har även ett norskt team och några anställda utspridda runtom i Sverige. De kommer även att öppna en kundyta i Stockholm för att enklare nå den stora kundbasen som finns där. När det kommer till deras kontor tycker Mats det är viktigt att det speglar deras verksamhet men också att det drar dit personalen.

– Ett kontor utan människor är meningslöst. Jag tycker det är viktigt att folk är här för det är människorna som sätter tempen. Ett kontor ska vara byggt på det sättet att människorna driver det tillsammans. Vi har inte ett fyrkantigt kontor utan vi har skapat upp små kluster där man kan samverka utan att störa. I stora kontorslandskap kan det lätt bli så att du som individ försvinner, man behöver ett hörn för sitt gäng.

Då de arbetar med mjukvara så är det också väldigt viktigt för Caspeco att få in rätt medarbetare till bolaget som kan hjälpa dem driva utvecklingen av systemet. Där anser Mats att kontoret har en viktig uppgift.

– Kontoret ska också attrahera medarbetarna som vi konkurrerar om. Jag hoppas att kontorsviben är en konkurrensfördel för oss. Många inom tech gillar hybridmodellen, men vi söker ofta unga människor och det är lätt att man blir isolerad om man inte samlas på kontoret.

För att sätta rätt stämning och få personalen att komma in till kontoret så har man arbetat mycket med utformningen och kulturen. Här finns bland annat en bar i stället för reception och ett stort kök som lockar till sociala måltider. Samt mycket spelytor med allt ifrån biljard, till flipperspel, schack och shuffleboard som lockar till umgänge.

– Vi är ett aktivt bolag med sociala människor och vi vill att medarbetarna ska umgås. Hos oss är det alltid någon som sitter och spelar något – vi har till exempel igång ett never-ending schackspel.

Bolaget hade tidigare ett annat kontor i Uppsala men med sin starka tillväxt behövde Caspeco flytta till ett större kontor och valde passande nog att sätta sig ovanför Svava matgalleria.

– Vi ville sitta mitt i Uppsala där vi har nära till våra kunder, till restaurangerna. Vi är restaurangmänniskor och därför är industriförorterna inte vår grej. När vi valde lokal så var det på samma sätt som när en restaurangägare väljer lokal. Det ska kännas bra helt enkelt.