Fem frågor till till Jennie Eriksson, operativ chef på FM Reklam

FM Reklam är ett av landets äldsta försäljningsbolag med fokus på att hjälpa företag med attraktiva reklamplatser och event. De erbjuder allt ifrån trafik- och arenareklam till mindre och större events och konferenser. Vi träffade Jennie Eriksson, operativ chef för verksamheten i Göteborg.

1. Berätta om er verksamhet på FM Reklam

FM Reklam startades upp för nästan 40 år sedan och är idag Sveriges äldsta försäljningsbolag med inriktning reklamlösningar. Vi är ett familjeföretag där ena verksamhetsbenet har inriktning på arenareklam på travbanor runt om i landet, och är värdar för exempelvis Elitloppet och V75. Och så har vi det andra verksamhetsbenet med visionen ”för människor i rörelse” som fokuserar på trafikreklam. Bland annat jobbar vi med Västtrafik, och har annonsytor på bussar och spårvagnar i hela västra Götaland. Vi jobbar även med MTRX, snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg och taxibolaget Cabonline i sju olika städer.

Vi är totalt sett cirka 15 personer i verksamheten, varav tio sitter i Göteborg med fokus på trafikreklam. Resten av verksamheten sitter i Hovås med fokus på arenareklam.

2. Har ni speciella behov för er verksamhet?

Ja, när det kommer till läget har vi det och därför letade vi oss in centralt i Göteborg. Våra reklamytor som vi säljer rör sig i centrala lägen och vi vill ju alltid säkerställa att vi håller den kvaliteten som vi lovar ut mot kunderna. Därför är det väldigt viktigt för oss att hela tiden vara uppdaterade om vad som händer, och där känner vi att en placering mitt i city är extremt värdefull.

Sen sitter många mediaköpare och mediebyråer som vi jobbar med i närheten på samma gata. För de som inte gör det, är det väldigt smidigt att nå oss utan bil. Att kunna åka kollektivt med buss eller spårvagn till våra kunder, det är helt klart ett mervärde med detta kommunikativa läge.

Jennie Eriksson, operativ chef för verksamheten i Göteborg.

3. Varför valde ni Kungsstan?

Vi satt tidigare på Avenyn på ett kontorshotell, och kände att vi verkligen vill ha något mer personligt. Dessutom hade vi behov av ett större sammanhängande kontor med ytor för mingel- och kundträffar. Även om Avenyn känns supercentralt, så blev det här läget ett lyft för oss – mycket närmare våra kunder och samarbetspartners.

Enkelheten till vardagen finns här. Du har luncherna, kan göra ärenden under dagen och ta med mat hem efter jobbet. Det finns mängder av saker att göra efter jobbet, bland annat Magasinsgatan bara ett stenkast bort med champagne- och vinbar. Ett nytt favorithak ligger precis vägg i vägg med oss, restaurang Bikt. Maten är magisk och det är alltid en underbar stämning där och superfin personal. Det är bara en trappa ner från oss till deras uteservering, så där hänger vi ofta.

4. Hur viktigt är kontoret för er?

Jätteviktigt! Nu har vi suttit i de här lokalerna i drygt ett år, och både våra medarbetare och våra kunder känner att det här blev ett otroligt lyft. Utifrån medarbetarnas perspektiv är utformningen av vår arbetsplats central i upplevelsen av arbetsdagen. Alla ska kunna känna att man kan få lugn och ro på kontoret med möjlighet till enskilda rum för mindre möten och fokusarbete. Något som också är centralt när vi jobbar med försäljning är känslan av puls i våra lokaler – vi vill pusha och peppa varandra.

Vårt kontor är inrett lite som en lägenhet, med känslan att komma hem och släppa ner axlarna och en trygg miljö att jobba i. Stämningen hos oss är helt annorlunda nu när vi har fått till den här typen av utrymmen. Våra kunder kan vi alltid välkomna till vårt kontor. Det är enklare nu att vara flexibel med frukost, lunch- eller afterworkmingel. Många kunder kommer helst till oss istället för tvärtom eftersom de gärna vill hänga här.

Att den här lokalen dessutom är en lokal med återbrukad inredning är ett stort plus för oss. Vi hyr ett så kallat Smart & klart-kontor där allt är färdigt när vi flyttade in, med till största delen återbrukad inredning. Vi har ett stort fokus på miljö så det känns som en extra bonus att våra lokaler håller en hög återbruksgrad. Att det dessutom råkade vara det finaste kontoret vi tittade på var en riktig win-win.

5. Vad är det viktigaste för er verksamhet när det kommer till framtidens arbetsliv och förmågan att attrahera morgondagens talanger?

Som säljbolag är vi extremt utsatt. Våra talanger – säljare – vill alltid vidare, har ett driv att utvecklas och hela tiden ha det bättre. Så vi behöver hålla personalomsättningen i fokus, vilket har gjort att den idag i stort sett är noll. Vi ser till att man trivs på jobbet och tar hand om varandra. Alla ska känna sig inkluderade och sedda – och ha roligt på jobbet. Den här arbetsplatsen med de härliga ytorna gör att vi har möjlighet till det.

Men sen är det självklart en central aspekt hur utvecklingsmöjligheterna ser ut. Vi behöver hela tiden kunna utveckla våra roller, vinna nya roliga avtal och kunder och vidareutveckla våra produkter. Att vi strävar efter att förnya oss, det tror jag också leder till att vi behåller våra talanger, och attraherar nya.

Läs mer om kontor på Kungsstan