Välkommen till Westmanska Palatset

Drottninggatan 96-98 / Wallingatan 2 / Holländargatan 17 / Kammakargatan 15

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Sara Andersson

Affärsansvarig kontor 073-393 62 61

Anna Hofström

Affärsansvarig handel 076-776 43 70 · 08-566 205 20

Molly Stockenstrand

Bitr. affärsansvarig 076-130 63 75

Caspar Röhlcke

Teknikansvarig 08-566 205 75

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-tjänster
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

Fiberinstallationer
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Byggnadens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för ventilationssystemet är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstid. Byggnaden värms respektive kyls med fjärrvärme och fjärrkyla.
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.

Solskydd
Byggnaden är utrustad med markiser. Har du funderingar kring solskydd för er lokal? Hör av dig till er kontaktperson som kan svara på om hur solskyddet fungerar för just er.

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och wapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

I detta hus håller Vasakronans nya avfallshantering på att implementeras hos hyresgästerna. Det görs i den takt respektive hyresgäst och hus är mogen för. Än så länge är den nya avfallshanteringen med i våra nyare uthyrningar då det innebär en avtalsmässig förändring. I sinom tid kommer dock avfallskonceptet att införas för alla hyresgäster. 

Avfallshanteringen i huset går till på följande sätt efter implementering:
Hyresgästerna har avfallshämtning vilket innebär att en miljövärd från Ragn-Sells hämtar avfall från kontorsverksamhet direkt i hyresgästernas lokaler. Varje fraktion sorteras- och vägs av miljövärden i ett låst miljörum för att säkerställa hanteringen.

Hyresgästen får därefter rapporter och avfallsstatistik löpande genom en portal. Detta i sin tur är användbart för hyresgästens egna hållbarhetsrapporter etc.

För grovsopor m.m. gäller att hyresgästen är ansvarig för att hantera det, t.ex. vid in- och utflyttning eller större leveranser. Hyresgästen kan beställa egen hämtning för detta via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på hyresgästens kontor och körs iväg direkt för återvinning.

Tack för att du källsorterar!

Länk till Ragnsells

Läs mer om Vasakronans tjänst Avfallshämtning.

För hyresgäster där avfallshämtning ännu inte implementerats gäller:
Hyresgästen alt. deras lokalvårdare går själv ned och sorterar avfallet i miljörummet, välsorterat miljörum finns på Drottninggatan 98 med ingång från gården. Sortera i de kärl som tillhandahålls. Miljörum för hushållssopor finns på Drottninggatan 96.

Hyresgästerna kan även välja att själva teckna separata avtal med Ragn-Sells, som hämtar källsorterat avfall för återvinning i hyresgästens lokal.

Hushållssopor hanteras av hyresgästerna själva, och lämnas i soprummet på Drottninggatan 96 access sker med bricka. Även hushållssopor kan hämtas av Ragn-Sells om avtal skrivs om detta.

För kontakt med Ragn-Sells, ring kundservice på 0771-88 88 88 Växel 010-723 00 00 eller besök www.ragnsells.se

Tack för att ni källsorterar.

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice, 08-566 20 600.  
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.      

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i trapphuset. Larm ljuder på det plan där larmet löst ut samt våningen ovanför. 

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.  

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
 

Miljöcertifiering

Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta affärsansvarig på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vasakronan tecknar idag enbart gröna hyresavtal med sina hyresgäster. Hos branschorganisationen Fastighetsägarna kan du läsa mer om gröna hyresavtal, som är fastighetsbranschens gemensamma avtalsmall för minskad miljöpåverkan från lokaler. Avtalet beskriver vad som är hyresvärdens ansvar, vad som är hyresgästens ansvar och vad som är gemensamt ansvar. Ett grönt hyresavtal tydliggör vilka åtgärder hyresgästen och hyresvärden har kommit överens om för att minska sin miljöpåverkan inom olika områden.

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Entelios/Boo Energi. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett sådant elavtal kan du kontakta Boo Energi på 08-747 51 70 // post@booenergi.se, alternativt via booenergi.se/teckna-elavtal. Ange rabattkod ”VASAKRONAN”.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Receptionen på Wallingatan 2 är öppen vardag kl. 8-17. Övriga tider krävs passerkort och kod.
Porttelefoni är inkopplad till de hyresgäster som valt detta tillval.

Övervakningskameror och larm finns i flera entréer och rondering med väktare görs under icke kontorstid.

Hjärtstartare
Finns i reception Wallingatan 2. 

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

Lastzon finns utanför Wallingatan 2. Gods på pall får ej föras in i byggnaden, utan måste lastas om utanför. Använd hiss nummer 1:2 (den vänstra) i entrén vid Wallingatan 2.

Allmänna uteplatser & terrasser

I huset finns två innergårdar som går bra att boka för företagsevent.
Innergården närmst Drottninggatan 98 och Innergården närmst Holländargatan 17. Det finns bord och stolar på innergården.
Innergårdarna är öppen alla vardagar. På för- och eftermiddagen kan innergården bokas för events. Under lunchen 11:00–13:00 är innergården inte bokningsbar. Innergården närmst Holländargatan är bokningsbar först från kl 17:00.

Bokning sker via receptionen på Wallingatan 2.

• Varje företag kan boka ett tillfälle åt gången och bara företagsevent är tillåtet. Detta är undantaget husets restaurang- och eventoperatör som kan boka flera tillfällen.
• Lämna terrassen snygg och trevlig. Ta med skräpet och ställ tillbaka möblerna.
• Ingen rökning, grillning, eld eller fyrverkerier på terrassen, tack.
• Parasoll, partytält och drönare får stanna nere på marken.
• Försök hålla en schysst ljudnivå, så stör du inte grannen vid bordet eller huset intill.
• Ta det försiktigt. På regniga och kalla dagar kan det bli halt.
• Vill ni använda terrassen till filmning, marknadsföring eller liknande? Prata med Vasakronans affärsansvrige för ett godkännande innan.

Övrig service

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster på vasakronan.se.
https://vasakronan.se/tjanster/de-har-servicetjansterna-erbjuder-vi/

I närområdet

Service i närområdet

Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. På Drottninggatan finns ett flertal caféer och lunchrestauranger. I närheten finns även den populära restaurangen GRILL.
Shopping och nöjen
När det gäller shopping finns det mesta i området, inte minst på Drottninggatan som kantas av butiker.
Inom gångavstånd från fastigheten ligger Centralbadet som erbjuder spa-behandlingar, bad.

Konferens och evenemangsanläggning

Westmans Event & Konferens AB beläget på Holländargatan 17 erbjuder utrymmen för dagskonferenser och möteslokaler för er nästa konferens, oavsett om ni bara har ett möte med ett fåtal deltagare eller en fullspäckad branschdag. I direkt anslutning finns en restaurang vilket innebär att förtäring för konferenserna kan tillhandahållas.

Träning- och hälsa

Sats Hötorget – Beläget på Sveavägen 20.

City Akuten Husläkarmottagning – Beläget på Apelbergsvägen .

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter i Stockholm city
Arlanda Express – 10 min
Citybanan och T-centralen – 7 min
Stockholms centralstation – 10 min
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)
Tunnelbana
De närmaste T-banestationerna är Hötorget och Rådmansgatan längs den gröna linjen.
Bussförbindelser
SL-bussar avgår från flera hållplatser i närområdet, bland annat från Kungsgatan vid Hötorget.

För mer information, se
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats

Parkering & laddplatser

Hyresgäster kan kontakta Aimo park på telefon 0771-96 90 01, eller besök www.aimopark.se för att hyra P-plats i närliggande garage. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Wallingatan och Olof Palmes gata. 

Cykelparkering

Cyklar parkeras i cykelrummet som nås via Drottninggatan 98, alternativt i cykelställ på gården med ingång från Drottninggatan 98. Öppettider vardagar ca 07.45-19.00, övrig tid behövs kort för att komma in. Kontakta affärsansvarig för mer information.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Inga motorcyklar får parkeras på fastighetens gård.

Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel
På två ställen i city erbjuds Vasakronans koncept Cykelservice – fullmatat med tjänster som gör din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, duschar, förvaringsskåp, torkrum med eget skåp, servicestation, spolplatta, proffsservice m.m. Du hittar konceptet hos BikePath på Mäster Samuelsgatan 58 (Klara Zenit) och i garageplanet, med entré från Sveavägen 10C (Sergelhusen). BikePath är Vasakronans operatör av Cykelservice, och erbjuder följande tjänster: 
 
Cykelförvaring
Du får tillgång till säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i garageplan. Rummet är utrustat med olika varianter av cykelställ, med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Här finns även eluttag för laddning av elcyklar, fast installerade verktyg och luftpumpar för egenservice samt spolplatta för rengöring. 
 
Omklädning/dusch/torkrum underarbetsdagen
Du får tillgång till omklädningsrum och duschar samt ett låsbart skåp med kodlås, som du kan använda under arbetsdagen. Här finns även strykbräda och strykjärn. Vid behov finns även låsbara gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje vardagskväll klockan 19, för att så många som möjligt ska kunna använda dem. 
 
Eget förvaringsskåp
Du hyr eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet har kodlås och du hyr det så länge du vill, vilket innebär att du inte behöver tömma det varje dag. I omklädningsrummet finns även strykjärn och strykbräda.
 
BikePath servicebutik
BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.  
 
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan. 
 
Kontaktuppgifter och mer info
Telefon: 073-503 75 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se   
Cykelservice KlaraZenit – Vasakronan
CykelserviceSergelhusen – Vasakronan