Arbetsplatsen och covid-19
Hur hanterar ni städningen i allmänna utrymmen?
Vi har anpassat städningen i allmänna utrymmen med extra fokus på utsatta föremål som dörrhandtag, allmänna toaletter, trappräcken, hissar med mera.
Vi har också utökat tillsynsfrekvensen i hygienutrymmen som toaletter, pentry och omklädningsrum.
Våra leverantörer har även i sina rutiner att de ska byta städmaterial ofta och alltid mellan olika städområden/objekt. De ska rengöra redskap, maskiner och material dagligen samt hålla en god personlig hygien. Till det hör att använda handskar, sprita händer och kontinuerligt tvätta arbetskläder.
För att säkra tillgången till förbrukningsmaterial har de ålagts att beställa större mängder material, lagra och skapa ett upphämtningsställe för att effektivisera hanteringen.
Har ni justerat ventilationen och driften av era fastigheter?
Vi följer de rekommendationer som finns och sköter driften av våra fastigheter i linje med gällande regelverk. Vi följer utvecklingen noga och bevakar vad myndigheterna, främst Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket, kommunicerar och rekommenderar. Skulle nya rekommendationer utfärdas kommer vi givetvis att följa dem.
Arbetsmiljöverket understryker, läs mer, vikten av att säkerställa god ventilation enligt gällande krav, vilket verifieras genom obligatorisk ventilationskontroll. Dessutom rekommenderas att ventilationen startas ca 1 timme innan och efter arbetstid. Detta är exempel som vi arbetar vi enligt anpassat utifrån fastighetens system och behov.
Några saker ni som hyresgäst kan påverka själva i era lokaler utifrån Arbetsmiljöverkets rekommendationer:
· Vädra gärna mötesrum kort och snabbt om lokalen har möjlighet till korsdrag. Arbetsmiljöverket rekommenderar att om det går att vädra ska detta göras som en snabb vädring, korsdrag, med så många fönster som möjligt. Att ha ett fönster på glänt skapar inte en snabb genomströmning av luft, istället kan det störa den ordinarie ventilationen. Var försiktig med att öppna fönster vid högsommarvärme då belastningen på kylsystemet är stor, då det kan orsaka kondens på kylsystemet i lokalen och störa systemet.
· Undvik portabla fläktar och luftkonditioneringsaggregat. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att undvika att använda fristående fläktar, portabel luftkonditionering och andra kylsystem med fläkt i rum där flera personer har samlats. Det är särskilt viktigt att undvika att rikta fläktar mot grupper av människor. Normalt färdas virus endast en kort bit i luften innan de faller mot marken. Har man en fläkt som står på i rummet finns däremot en teoretisk möjlighet att fläkten blåser vätskedroppar med virus längre bort. Detta kan även gälla covid-19 även om man inom vetenskapen inte har tittat specifikt på denna sjukdom och hur dess viruspartiklar påverkas av fläktar. Folkhälsomyndigheten råder därför att om man ska ha en större samling personer på samma ställe ska man inte ha en fristående fläkt eller liknande riktad mot dem. Däremot kan man använda fristående fläktar och liknande i rum där enbart en person vistas. Mer att läsa på Folkhälsomyndigheten
· Använd eventuell forceringsknapp för ventilation vid många medarbetare i ett mötesrum (denna funktion finns inte i alla mötesrum, utan endast där systemet är konstruerat så).
Som Arbetsmiljöverket påpekar är inte ventilation i sig en lösning som eliminerar all smittorisk. Det är därför viktigt inom arbetsgivarens arbetsmiljöansvar att anpassa verksamheten för att t ex följa folkhälsomyndighetens riktlinjer om hemarbete när möjligt, möjliggöra att hålla avstånd och att undvika samlingar.
Är ni säkra på att alla era hyresgäster följer gällande rekommendationer?
Som fastighetsägare tar Vasakronan ansvar för att säkerställa att driften av fastigheten och skötseln av dess allmänna ytor ligger i linje med rekommendationerna.
Varje hyresgäst har ett eget ansvar för sina medarbetare. Vasakronan tar inte ansvar för varje enskild hyresgästs verksamhet men uppmanar alla att löpande informera om och följa de rekommendationer som gäller och nya som utfärdas.
Kommer ni att begränsa tillträdet till era fastigheter?
Skulle en myndighet ålägga oss att begränsa tillträde till en verksamhet eller helt stänga en fastighet så kommer vi att göra det. I så fall informerar vi hyresgästerna i huset om detta. I dagsläget finns ingen sådan rekommendation.
Har ni löpande avstämningar med era hyresgäster för att säkerställa att alla följer gällande rekommendationer?
Våra medarbetare har en löpande dialog med kontaktpersonerna hos sina hyresgäster och finns alltid tillgängliga för frågor.
Som fastighetsägare tar Vasakronan ansvar för att säkerställa att driften av fastigheten och skötseln av dess allmänna ytor ligger i linje med rekommendationerna.
Varje hyresgäst har ett eget ansvar för sina medarbetare. Vasakronan tar inte ansvar för varje enskild hyresgästs verksamhet men uppmanar alla att löpande informera om och följa de rekommendationer som gäller och nya som utfärdas.
Har ni en plan för hur ni ska säkerställa att era fastigheter är säkra ur ett smittskyddsperspektiv den dag vi alla får komma tillbaka till våra kontor?
Vasakronan tar ansvar för allmänna utrymmen i och driften av fastigheterna. I nuläget är rekommendationen från Folkhälsomyndigheten att alla som kan jobba hemifrån också ska göra det. När den rekommendationen ändras så är det upp till oss alla att följa den. Skulle en sådan rekommendation innebära att fastighetsägaren ska ta ett särskilt ansvar så kommer vi att göra det.
Det är många handelshyresgäster som har det svårt nu, vad gör Vasakronan för att underlätta för dem?
Läget är fortsatt svårt för många av våra hyresgäster i de mest utsatta branscherna det vill säga, sällanköp, restauranger och verksamheter kopplade till besöksnäring. Alla måste hjälpas åt. Därför har vi vidtagit en rad olika åtgärder för att hjälpa de mest utsatta.
Vi justerade exempelvis tidigt i krisen öppettiderna i våra köpcentrum, slopade marknadsföringsbidraget samt erbjöd månadsbetalningar istället för kvartalsbetalningar. Vi har även i vissa fall gett anstånd med hyresinbetalning och även rabatter.
Hur avgör ni vem som ska få en hyreslättnad?
Vi gör affärsmässiga bedömningar från fall till fall och vidtar åtgärder baserat på behov och förutsättningar. Så måste det gå till. Det finns inte en lösning som passar alla och det är viktigt att lättnader ges och insatser görs där de behövs som bäst och gör störst nytta.