Varför är dessa trender så starka?
– Ett skäl är att de sammanfaller och förstärker varandra. Klimatångesten gör konsumenter allt mer kritiska och medvetna. Hållbarhet är viktigare än någonsin. Det är inte heller skämmigt att handla billigt längre, det är smart. Jag tror att det är vår instinkt att vilja göra fynd och nu är det okej.
– Upplevelser handlar om att vi inte bara vill shoppa. Ett gårdscafé med en liten loppis och en lekplats för barnen blir en destination och ett utflyktsmål.
Vilken effekt ser du på handeln?
– Second hand lockar mer än någonsin. Det skapar kundflöden och omsättning. Detta är något som även de stora traditionella butikskedjorna börjat fundera över.
– Exempelvis H&M, som nyligen lanserade konceptet Take Care som ska få oss att använda kläder längre. Det omfattar produkter som skonsamt tvättmedel och ger konsumenter tips och råd om klädvård. I vissa butiker kan kunderna få hjälp i en syateljé. H&M testar även uthyrning av kläder.