Tydliga trender lyfter hållbar handeln

Tydliga trender lyfter hållbar handeln

Klimatångest, prismedvetenhet och behov av upplevelser. Det är tre trender som Emma Hernell, vice vd på Handelns Utredningsinstitut, HUI, menar driver handeln mot ett ännu tydligare hållbarhetstänk.

Varför är dessa trender så starka?
– Ett skäl är att de sammanfaller och förstärker varandra. Klimatångesten gör konsumenter allt mer kritiska och medvetna. Hållbarhet är viktigare än någonsin. Det är inte heller skämmigt att handla billigt längre, det är smart. Jag tror att det är vår instinkt att vilja göra fynd och nu är det okej.

– Upplevelser handlar om att vi inte bara vill shoppa. Ett gårdscafé med en liten loppis och en lekplats för barnen blir en destination och ett utflyktsmål.

Vilken effekt ser du på handeln?
– Second hand lockar mer än någonsin. Det skapar kundflöden och omsättning. Detta är något som även de stora traditionella butikskedjorna börjat fundera över.

– Exempelvis H&M, som nyligen lanserade konceptet Take Care som ska få oss att använda kläder längre. Det omfattar produkter som skonsamt tvättmedel och ger konsumenter tips och råd om klädvård. I vissa butiker kan kunderna få hjälp i en syateljé. H&M testar även uthyrning av kläder.

NÅGRA STORA KEDJOR SOM HAR ETT HÅLLBART ERBJUDANDE

  • Gina Tricot – Butiken i Femmanhuset i Göteborg har börjat med konceptet Rent your party outfit.
  • Scorett – Kedjan har under hösten börjat hyra ut partyskor.
  • Polarn O. Pyret – Hyr ut sina kläder via tjänsten Hyber

Hur påverkas konsumenterna?
– Köpmönstren, främst bland de unga, håller på att förändras. Begreppet ”gå på stan” är på väg att försvinna. Numera gör man loppisrundor och fyndar på second hand.

– Något som fullkomligt exploderat är reselling. Det innebär att konsumenterna köper kläder och prylar med intentionen att behålla dem en kortare tid. Och väljer då sådant de vet har ett andrahandsvärde.

Vad väntar bakom hörnet?
– Nya typer av affärsmodeller. Till exempel att ta tillvara, återvinna och återanvända textilier från modekollektioner som inte säljs eller från felaktiga produkter.

– Även digitalt kommer second hand att fortsätta växa. Blocket har idag fem miljoner besök i veckan. Här kommer vi att få se fler aktörer som nischar in sig inom speciella områden och riktar sig till specifika målgrupper. Ungefär som hastnet.se som jag själv är ofta är inne på eftersom jag älskar hästar.

En annan handelstrend är att gränsen mellan det digitala och fysiska  alltmer suddas ut. Tidigare i år flyttade exempelvis e-butiken Hypestein, som säljer exklusiva sneakers in i  Skrapan i Stockholm.