Succé för XXL:s första citysatsning

Den 21 maj slog XXL upp dörrarna till sin första citysatsning någonsin. Butiken ligger i bästa läge på Hamngatan mitt i Stockholm och är på 3 800 kvm fördelat på två plan med entré från gatuplan. Öppningsdagen ringlade kön lång och 7 500 personer shoppade loss på cyklar, kläder och annat som har med sport och fritid att göra. Vi tog ett snack med varuhuschefen Magnus några veckor efter öppningen.

XXL har tidigare förknippats främst med externhandel. Med etableringen på Hamngatan i Stockholm tar ni steget in i city, vad fick er att göra det?

Under våra fyra verksamhetsår i Sverige har vi byggt på oss en hel del erfarenhet och har ett helt annat självförtroende. Detta tillsammans med läget på butiken, som jag skulle vilja påstå är Nordens hetaste, och med NK som granne ger oss en unik position i Stockholm City.

Köerna ringlade sig långa på öppningsdagen och även dagen efter. Hur ser flödena ut så här några veckor senare?

Flödet har bara fortsatt, det bekräftar att XXL har varit efterlängtat och fyllt det behov cityhandeln kanske saknat. Ett besöksantal på drygt 6 000 besökare dagligen ger oss fina möjligheter att ta marknadsandelar i City.

Hur ser XXLs expansionsplaner ut, kommer vi att få se er öppna fler butiker i samma typ av A-lägen som i Stockholm även på andra orter?

Det är för tillfället inget vi letar efter, men allt handlar om rätt läge och lokal. Vi ser att vårt koncept fungerar alldeles utmärkt även i citylägen. Detta ger oss fler valmöjligheter inför kommande expansioner. Näst på tur är Barkarby och Luleå (hösten 2014) tätt följt av Gävle våren 2015.

Avslutningsvis, hur ser omsättningen ut, ligger den i nivå med det ni hade förväntat er?

Omsättningen ligger en bra bit över budget, vi visar upp fantastiska försäljningssiffror.

Flödet har bara fortsatt, det bekräftar att XXL har varit efterlängtat och fyllt det behov cityhandeln kanske saknat.

Magnus Johansson, varuhuschef Stockholm City