För att skapa en stark cityhandel behövs levande och attraktiva handelsstråk som lockar kunder och besökare.
– Därför tog vi förra året fram en strategi för hur handelsstråken kan bli mer attraktiva. Om du tittar på köpcentrum som Triangeln och Emporia har de en väldigt tydlig profil. Det behöver även handelsstråken ha och det jobbar vi vidare med, säger Eric Sjöstedt.
Ett exempel på stråk är den gågata som sträcker sig från Triangeln, längs Södra Förstadsgatan och bort till Södertull. Där rör sig cirka 100 000 människor varje vecka.
– Vi äger 40 procent av fastigheterna längs med det stråket och sedan finns ytterligare 13 fastighetsägare, både stora och små. För att bli enade och ha en gemensam tydlig inriktning samarbetar vi nu med övriga fastighetsägare, handlare, Malmö stad och Malmö citysamverkan, säger Eric Sjöstedt och fortsätter:
– Vi vill få fler människor att stanna upp, shoppa och äta. Visionen är en inspirerande, genuin, mysig och grön gågata. Det innebär bland annat att vi behöver se över belysning, skyltning, utsmyckning och blomsterarrangemang.