Showroom kombinerar handel i butik och på nätet

Showrooms i centrala lägen. Det blir allt viktigare för handeln. I Nordstan i Göteborg hyr Vasakronan ut en lokal till kunder som vill visa upp sig. Under hösten gästades den av The Fitting Room, en pop up-butik som kombinerar det fysiska med ny teknik. Resultatet är ökad försäljning.

The Fitting Room var bara 63 kvadratmeter men rymde ändå ett stort stortiment. Bakom konceptet stod företagen Touchtech och Vertiseit. Touchtech har skapat en betallösning som kopplar nätbutikernas kassor direkt till skärmar i butiken. Köpet görs på plats och sedan levereras varorna hem till kunden.

– Tanken är att kombinera det bästa från nätet med det den fysiska butiken har att erbjuda. Kunden ska precis som på nätet kunna se hela produktbredden, alla modeller, i alla storlekar, säger Deniz Chaban, vd på Touchtech.

Han menar att de fysiska butikerna ofta tvingas ha ett mindre urval eftersom det inte är lönsamt att ha allt på plats. Och att det innebär att det som säljer lite mindre riskerar att försvinna från hyllorna. På The Fitting Room kunde kunden se hela utbudet. Och personalen behövde aldrig gå ut på lagret för att leta efter rätt storlek.

Deniz Chaban, vd på Touchtech, berättar om resultatet för The Fitting Room.

Hela utbudet. Hela tiden

Han menar att de fysiska butikerna ofta tvingas ha ett mindre urval eftersom det inte är lönsamt att ha allt på plats. Och att det innebär att det som säljer lite mindre riskerar att försvinna från hyllorna. På The Fitting Room kunde kunden se hela utbudet. Och personalen behövde aldrig gå ut på lagret för att leta efter rätt storlek.

– Den stora fördelen med en fysik butik är att ha en trevlig och kunnig personal. Om de inte behöver bemanna kassor eller plocka på hyllor så kan de göra det som behövs mest, att ta hand om kunderna, säger Deniz Chaban.

Tilltalar alla kunder

Kunden själv stod alltså för själva köpet. Alla produkter var taggade och information var lätt tillgänglig. Sedan var det bara att skriva in sin adress och betala med kort. Och kunderna gillade formatet.

– Till en början trodde jag att konceptet framförallt skulle tilltala de yngre, men nu har jag helt ändrat uppfattning. Det tilltalar alla. Jämfört med mer traditionella butikskoncept som jag jobbat med kunde jag ta hand om flera kunder eftersom jag hade allt det vi erbjöd i butiken, säger Bernth Caring, säljare på The Fitting Room.

Ökad försäljning resultatet

Även för varumärkena Wacay, som säljer kläder, och skoföretaget Sneaky Steve gav The Fitting Room mersmak.

– Vi är väldigt imponerade över utfallet. Under perioden ökade vår totala e-handelsförsäljning med med 43 procent, säger Måns Månsson, vd för Sneaky Steve.

För de Göteborgsbaserade företagen Sneaky Steve och Wacay väntar nu den engelska marknaden. Även där kommer de att använda konceptet med pop up-butiker för att etablera sig och snabbt hitta kunderna. Nästa kund i Vasakronans lokal i Nordstan blir Hagabadet som kommer finnas där fram till januari.