Vi gjorde i februari en undersökning där vi frågade 2000 medborgare hur de upplever sin stadskärna. Den visar tydligt att stadskärnan är viktig för trivsel och upplevelser. Man upplevelseshoppar, går gärna på restaurang, café, träffar vänner och tittar på folk. Men ska man vara tidseffektiv – då väljer man externhandelscentrumet för sin shopping.
Vi som är verksamma i stadskärnan måste därför arbeta med förutsättningarna för handeln på samma professionella sätt som man gör i köpcentrumen. Det måste finnas en övergripande funktion som tar ansvar för att hyresgästmixen är den rätta, att rätt butiker är lokaliserade tillsammans, att öppettiderna förlängs och att förnyelse av butiker och koncept garanteras.
När vi på Vasakronan ser över stråkstrategier, logistiklösningar, öppettider och butiksmix så försöker vi ha köpcentrumperspektivet med oss. Vi konstaterar samtidigt att det krävs ett aktivare samarbete med andra aktörer för att lyckas. Idag har vi bra samarbete med andra fastighetsägare och citysamverkans-organisationer. Det är bra, men jag känner att vi måste ta nästa steg om våra stadskärnor ska fortsätta att vara det vi alla vill att de ska vara.