Satsningen är stor, och innan beslutet togs gjordes en noggrann analys.
– Bland annat tittade vi på vad den fysiska handeln skulle kunna tillföra. Om man vill lära sig nya saker finns oändliga möjligheter digitalt. Inte minst på YouTube. Och prylar går att köpa på nätet. Vi har ju själva ett komplett utbud online. Men vi såg ett klart behov av en mötesplats för likasinnade, säger Anders Halvarsson och tillägger:
– Vi insåg också att detta måste göras ordentligt. Det vill säga på en rejäl yta med plats för alla olika delar. Läget mitt emot centralstationen är också fantastiskt. Vasagatan är ingen klassisk shoppinggata, men jag tror att vi kan bli en ny destination för många.
Scandinavian Photo öppnade i januari och responsen har varit positiv.
– Vi har behållit våra befintliga kunder, men också nått helt nya. Jag tror att vår timing var rätt. Vi har sett en utveckling där fler satsar på nya koncept som kombinerar e-handel och fysisk butik. Och att den fysiska butiken blivit allt viktigare – fast på ett annorlunda sätt, säger Anders Halvarsson.